Jump to content

Val av tändstift


Recommended Posts

Tändning och tändstift är lite osäker mark för mig så jag tänkte kolla om det finns någon kloker här! :)

Har kört Champion C61YC något år och märkt de gärna är lite våta och sotiga = för kalla

Värmetal 61 motsvarar NGK nr 8

Vet inte hur jag tänkte men köpte i våras hem Champion RC12YC på Edelbrocks rekommendation(motsv NGK 5 )

Först idag tänkte jag byta och på förpackningen läser jag "Small Engine" och sedan några bilder på en gräsklippare och röjsåg!

Vaffff :crazy:

Tror inte jag har "Briggs & Straton" under huven men har jag köpt totalt knasiga stift????

Har rätt hög komp på maskinen runt 11:1 och har därför tidigare blivit rekommenderad C61YC...Men som sagt verkar för kall.

Någon som har en bra kommentar??

Link to comment
Share on other sites

Någon som har en bra kommentar??

Att inte lyssna på andra för mycket;)

En trimmad motor blir lite som en egen individ och jämförelser är svåra.

Utifrån vad du skriver känns det som en ändring med ett "NGK" steg från dina nuvarande 8 till lite varmare 7 vore rimlig. Att hoppa på en 5:a direkt är förmodligen ett för stort steg.

Min erfarenhet är att man sällan behöver gå längre än 1-2 steg kallare stift än original om man trimmar motorn så den fortfarande funkar på gatan. Överladdning och tändstift överlåter jag till de som kan det, men du har väl hederlig förknasare på din bil?

Ha det gött

Janne

Link to comment
Share on other sites

Tack Janne!!

I eftermiddags åkte jag faktiskt över till en expert på SAAB Turbo motorer.

Han sa direkt från sin erfarenhet med turbo och trim med hög komp att det aldrig skulle gå bra gå ner till RC12YC

Efter en hel del bläddrande stack han åt mig ett paket med NGK BKR7ESC

Värmetal 7.

Japp vanlig förgasare men högt komp så 98 oktan räcker knappt

Så nu får vi se hur det kommer gå

Link to comment
Share on other sites

Logga in för att kommentera

You will be able to leave a comment after signing in



Logga In Nu
×
×
  • Create New...