Macke August 20, 2011 Report August 20, 2011 Efter att ha bytt fjädrar, dämpare, shelbysänkt, och gjort framvagnsinställning så ligger bilen som klistrad på vägen, tyvärr upptäckte jag (nu när bilen går rakt...) att det är ett hyfsat stort rattglapp, riktigt jobbigt när vägen är spårig, skulle tro att det ät ett "dödläge" på ca 3cm? ungefär när man kör. Är det normalt? Har kollat och enda stället man kan se att det glappar är där pitmanarmen går in i ventilpaketet, har dock ej kollat med motorn i gång då topparna är lyfta. Inga glapp i snäckan och bad dom bryta lite extra på bilprovningen i p-ändar osv och det ska vara ok. Undrar bara om det är "normalt" eller om man måste riva isär och buyta lite delar, om så, kommer inte ihåg men måste man isär med hela ventilpaketet för att komma åt "bussningen"? Citera
sickan August 20, 2011 Report August 20, 2011 Starta motorn och prova igen så ska du se att det går bättre;) Citera
Macke August 20, 2011 Author Report August 20, 2011 Var kanske lite oklar, har ca 3cm glapp med motorn igång, det blir ju betydligt mer med avstängd. Citera
JanneJ August 20, 2011 Report August 20, 2011 Kolla lite extra på "ragjointen" som sitter mellan rattstången och styrsnäckan, den åldras och blir sladdrig.Annars är det klassiska att spänna åt styrsnäckan för att få bort ev glapp i den. Citera
Macke August 21, 2011 Author Report August 21, 2011 Men är det normalt med ett 3-4cm rattglapp? Har aldrig kört nån annan musse än min egen.Har kännt och kollat och styrsnäckan och tygbiten verkar ok, det är på bulten ur ventilpaketet glappet finns. Citera
johnny-57 CMC1544 August 21, 2011 Report August 21, 2011 Hej! Tog hem en mustang-68 cab ifrån staterna -07.Jag kommer ihåg när jag skulle regbesiktiga den, tvåfiliga motortrafikleden gick hyfsat bra men den enfiliiga med räcke i mitten var en skräckupplevelse med påtryckande trafik bakom.Det gick vinligt hade åckså glapp.Kollade Janne J cmc 303 tråd om kugggstång,så jag gjorde som han satte dit kuggstång vilken skillnad det blev.Nu har jag sålt min mustang och köpt en cheva -57 det sitter ingen servo i den så det funkar hyfsat med styrningen.Mvh.Johnny.p Citera
Klingan75 August 22, 2011 Report August 22, 2011 Jag har okej ragjoint, nya styrstag med bättre hylsor samt att jga justerade snäckan men det blir ca 3 cm "glapp"/okänslig med servo om det inte ska bli kass med återstyrningen Citera
Macke August 22, 2011 Author Report August 22, 2011 Ok, har justerat på snäckan 0,5 varv, drog åt den till stopp och lättade lite, kollat ragjointen, inga synliga glapp och efter lite lite reserch om nya styrventiler, satt dit en fettnippel och tryckt i några slag då det satt nipplar på nya ventiler, hittade även ett hjullager som var lite glappt, hoppas att det blir bättre, som man säger, många bäckar små?Ska lämna in topparna på renovering och få mina ny kolvar pressade på stakarna till veckan så hoppas man hinner få ihop den och provköra lite, ids inte ta isär ventil en gång till och byta bulten osv utan blir nog en ny ventil från usa i så fall. Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.