Jump to content

Arp bultar till vevstake?


Macke

Recommended Posts

Har köp arp bultar till vevstakarna på min cleveland 351a eftersom det är rekomenderat och byta till stadigare. Tog för givet att det bara var att knacka ut dom gammla och i med dom nya MEN blev idag uplyst om så gick det inte att göra för då skulle lagerlägena hamna fel/kanske bli ovala osv...

Känner inte direkt för att renovera stakarna för flera tusen pga bult byte. Hur ska jag göra? är det verkligen sådana tajta toleranser på en motor från 1972?

Link to comment
Share on other sites

Överkurs att byta om du inte plockar ur extrem effekt.

Original håller utan vidare till 400hk är min gissning.

De klenaste vevstaksbultarna sitter på 302 vilket man alltid rekommenderar byta ut.

351C har den starkare typen som satt på 302 BOSS motorerna

Men visst det är ju alltid bättre med ARP bult ändå men ska du inte trimma speciellt mycket så duger original

Link to comment
Share on other sites

Jag vet inte vad, eller om, dus ska göra mer med motorn? Att bytta bultar är någonting jag skulle göra i samband med en omfattande renovering, t.ex om jag även skulle balansera, slippa veven osv. Att kolla rundheten (och eventuellt hona dom runda igen) på storändan av vevstakarna är för övrigt en ganska vanligt procedur i samband med en seriös renovering.

Du kan väll alltid ringa runt och fråga vad renoveringsfirmor begär för en sådan tjänst? Med rätt verktyg (invändig mikrometer) kan man ju också kolla hur det är med rundheten både före och efter bytte av bultarna och sedan bedömma om stakarna behöver någon bearbetning.

Link to comment
Share on other sites

Själva bulten "bör" det inte vara något problem att återanvända, det är muttern som främst rekommenderas att man byter. Bara skruva dit en ny ARP och var glad. (Själv lämnade jag in mina stakar, pressade ur bultarna och renoverade stakarna med nya bult)

http://www.facebook.com/media/set/?set=a.189911124371053.49610.100000565004244&l=e1619fda35#!/photo.php?fbid=191024147593084&set=a.189911124371053.49610.100000565004244&type=1&l=e1619fda35&theater (mkt info, längst ner hittar du vad jag skriver om)

http://www.network54.com/Forum/119419/thread/1237647923/STOCK+ROD+BOLTS--

Ändrade %s av %s (%s)
bifogade länkar
Link to comment
Share on other sites

Skulle kosta kring tre tusen att renovera stakarna, var och lämnade in stakarna för kolvbyte och topparna för infräsning av "sleeves" i styrningarna plus infräsning av nya ventiler. Tror att jag använder muttrarna ur arp sattsen på standard bulten, inte ofta man köper muttrar för 50kr/st... men det verkar som att muttrarna ger sig först efter lite googlande. Känns inte lönt att repa orginalsstakar, slipa+balansera vev osv för 8-10tkr när man köper ett nytt strokerkit med kolvar osv för bara ett par lappar till. Blir i med 9.5:1 kolvarna på gamla underdelen (oborrad = perfekt för framtida planer), i med dom renoverade topparna med nya ventilfjädrar o rullvippor sen håller väl underdelen så länge den känner för....:) om det blir ett ev haveri i framtiden så MÅSTE man ju köpa nya grejor.

Link to comment
Share on other sites

Det där med bultar hit o dit är alltid kul att diskutera... Som Per säger ovan så på en 302 eller 351W är det smidigt och du får en fin och tajt bult på en gång... inget konstigt... Sen står det i pappret att man bör kolla storändan på staken. Detta gör du lättast, enligt min åsikt - med en hålindikator framför invändig trepunktsmikrometer. Då ser du precis om staken sticker iväg nånstans. Fasar man hålen i staken ordentligt så bultskallarna inte trycker nånstans så brukar det funka fint...

Sen om det behövs eller ej... Mixtrar lite Porsche i mellan Fordarna... gick igenom en 911 Turbo-motor och där sticker vevstaksbultarna vid ett visst varvtal sägs det... originalbultarna har dock klarat detta varv hittills men nu bytte vi till ARP när det ändå var isär... Är man tveksam så be nån titta på det eller byt.

Det där med balanserade stroker-kitt är också intressant... Nu är jag jävig i frågan men kollade mitt egna Eagle-kines-fully forged-408-kit i min digitala dynamiska maskin och det fanns en hel del att hämta hem. En full balansering görs på hela paketet, från remskiva till tryckplatta eller flex om man kör automat... först då blir det kalas.. Jag ser hellre att man bygger motorn i tanken med allt som snurrar och balanserar här hemma... Än har jag inte sett nån tryckplatta som håller sig inom Race-ISO standarden för balansering när man skruvar dit den på svänghjulet och spinner... Nog om det.

Tror inte det rasar för loppen är lite inslitna... du kanske får lite "blow by" och en viss oljemängd smiter förbi men vadå... fäll ner pedalen lite till så är det kompenserat.

Link to comment
Share on other sites

Jag skrev invändig mikrometer men menade egentligen hålindikator, som John skriver. Mycket lättare att kolla rundheten då.

John, nu vi ändå diskutera balansering: är det besvärligt att balansera om en svänghjul med 50 oz obalans till 28 oz? De nyare svänghjul har rätt bultmönster till kopplingen jag tänkte använda och är dessutom mycket billigare (Ford Racing).

Link to comment
Share on other sites

Allt går, får fräsa väck material på baksidan tills det stämmer... eller hur man nu väljer att ta bort massan... Men det är mindre jobb, billigare tror jag också - att få en ny bultcirkel fixad i ditt hjul. Men det kanske blir knasigt ändå?

Finns det inga 351W hjul som passar? Typ 351 men med lilla kuggkransen osv...

Link to comment
Share on other sites

Jag behöver köpa en svänghjul ändå och de standard gjutjärns 5.0 Ford Racing svänghjul kostar bara 90 dollar. En annan alternativ är att köpa ett stålhjul för 230 dollar, med rätt motvikt och rätt bultmönster. Kanske bättre ändå, eftersom jag har lärt mig genom åren att spara pengar genom att krångla till det leder oftast till mer krångel än besparingar.....

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
Allt går, får fräsa väck material på baksidan tills det stämmer... eller hur man nu väljer att ta bort massan... Men det är mindre jobb, billigare tror jag också - att få en ny bultcirkel fixad i ditt hjul. Men det kanske blir knasigt ändå?

Finns det inga 351W hjul som passar? Typ 351 men med lilla kuggkransen osv...

För att röra ihop det här med 28/50oz external balansering ytterligare lite....

Hade ett fall precis nu som avslutades i kväll faktiskt... En 5.0 (302) som kommer byggas som en gammal 302a med förgasare och allt sånt... en C4 kommer hängas bakom och sen ner med allt i en ´49 Shoebox Ford.

Kunden hade köpt svängdämpare och flexplatta i Usa för att kunna kombinera nya vikten med de gamla grejerna runtomkring...

Flexplattan visar sig ändå vara fel och felmärkt.. det var alltså en 28oz 157 kugg för C4 turbin... desstom SFI klassad och fin...

Blanseringsmaskinen visade ca 500gram knas på 1" radie (enheten vi mäter obalans i när det gäller motorer) på svänghjul/flexplattesidan vilket är "rätt" mycket fel.

Då flexplattan ju ändå inte hade gått att använda så tog jag en annan vev på hyllan, spände fast på fräsbordet och dit med flexplattan och efter några minuter fanns nu ett hål på motsvarande sida om den påsvetsade motvikten.... Jakten mot 50oz var påbörjad.... Upp och ner ett par gånger för att spinna om i maskinen och till slut var hjulet "hemma" igen.

Detta vevparti är nu balanserat till nivå under standard för Nascar-racing.... Helt onödigt för en gatmaskin men känns rätt gott att kunna ta det där lilla sista och passera Race-ISO standard (5,67gram@1" radie).

Så i det här fallet gick det fint att konvertera mellan vikterna, nu hade jag ju dock just den vevaxel och allt annat som flexplattan ska sitta på. Blir värre att köra bara plattan lös så att säga.

//J

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...