darne1 September 1, 2011 Report September 1, 2011 Hedj!Har problem med att returen på styrningen går trögt på min 67-a med servo (fick klagomål på besiktningen i fjol)Har lossat på hjälpstyrarmen och känt på trögheten i båda lederna.Det går inte att vrida i lederna med enbart handkraft utan man måste använda polygrip. Man behöver ta i lite "halvhårt" för att få dem att vrida sig (den byttes vid helrenoverng för 8 år sen). Är detta normalt eller skall det gå lättare?Servoventilen är renoverad och cylinder är bytt. Har dock inte kollat styrsnäckan än.Tacksam för idéerDarne1 Citera
Per Berglund September 1, 2011 Report September 1, 2011 Det ska inte gå att vrida.Konstruktionen är tänkt att återfjädra styrningen.Egentligen ska den vara helt fast och i princip bara vrida sig i gummit.Många eftermarknads armar följer inte den principen utan glider i en bussning istället.Då måste den smörjas så den går lätt och du förlorar istället återfjädringen på styrningen.Känslan blir då att du hela tiden aktivt måste styra bilen rakt om du förstår.Går även det att åtgärda genom att ställa om framvagnen med postitivt Camber värde vilket ger återstyrning.Original är nära 0 vilket inte ger lite "kundvagns" fenomen på hjulen... Citera
Lars Oscarsson cmc383 September 2, 2011 Report September 2, 2011 Hej.Det här med trög återgång är troligen i styrsnäckan, kolla igenom, kan vara skador i snäckan, kanske för att den ärhårt dragen av någon, oftast så skruvar man åt justeringenuppe på styrnäckan för att minska glapp, resultatet kanbli att den går väldigt tungt.Snäckan måste man lägga mer tid på vid justering än attbara dra åt. Citera
nafets September 2, 2011 Report September 2, 2011 Det ska inte gå att vrida.Konstruktionen är tänkt att återfjädra styrningen.Egentligen ska den vara helt fast och i princip bara vrida sig i gummit.Många eftermarknads armar följer inte den principen utan glider i en bussning istället.Då måste den smörjas så den går lätt och du förlorar istället återfjädringen på styrningen.Känslan blir då att du hela tiden aktivt måste styra bilen rakt om du förstår.Går även det att åtgärda genom att ställa om framvagnen med postitivt Camber värde vilket ger återstyrning.Original är nära 0 vilket inte ger lite "kundvagns" fenomen på hjulen...Rätta mig om jag har fel Per! men har inte toein åxå påverkan på rattåtergången? Citera
darne1 September 3, 2011 Author Report September 3, 2011 Hej igen!Skall givetvis kolla snäckan också.Men för att återgå till hjälpstyrarmen. Man kan/ska alltså dra åt muttrarna så hårt att det bara "töjer" i gummit på lederna?Hur funkar det i så fall på armar med kullagrade leder som man sett exempel på? Citera
Per Berglund September 3, 2011 Report September 3, 2011 Hej igen!Skall givetvis kolla snäckan också.Men för att återgå till hjälpstyrarmen. Man kan/ska alltså dra åt muttrarna så hårt att det bara "töjer" i gummit på lederna?Hur funkar det i så fall på armar med kullagrade leder som man sett exempel på?Ja kolla snäckan också!....Vanligt de packar ihop så det kan säkert vara där felet finns.Glid svarade jag på ovan......Kullager har jag aldrig sett...Är väll en race pryl isåfall.Många eftermarknads armar följer inte den principen utan glider i en bussning istället.Då måste den smörjas så den går lätt och du förlorar istället återfjädringen på styrningen.Känslan blir då att du hela tiden aktivt måste styra bilen rakt om du förstår.Går även det att åtgärda genom att ställa om framvagnen med postitivt Camber värde vilket ger återstyrning.Original är nära 0 vilket inte ger lite "kundvagns" fenomen på hjulen...Toe-in påverkar säkert också....jag är inte helt säker på vilka inställningar som påverkar bäst.Föresten Bilprovningen har väll inget att säga om styrningen går trögt eller ej på ett protokoll.De ska ju bara kolla säkerheten och glappa leder.Ett "tyckande" om att styrningen är trög är nog bara ett personligt påpekande. Citera
darne1 September 3, 2011 Author Report September 3, 2011 Detta är en kulllagrad variant som visades i en tidigare tråd. Hade köpts till en -68 utan servo.I det fallet måste ju hjulinställningen göra allt jobb i returen eller? Citera
Per Berglund September 3, 2011 Report September 3, 2011 Är den verkligen lagrad? Ser ut som en bussning eller glid.Japp hjulinställningen får göra mestadels av returen Citera
darne1 September 4, 2011 Author Report September 4, 2011 Hej!Skall kolla över snäckan i veckan.Hör av mej hur det gått. Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.