Jump to content

"Vobblar"


matz69

Recommended Posts

Hej!

Har en 65 Cab som vobblar i ca. 70-80 km/h. Det skakar i ratten och vibrerar i hela bilen.

När jag kommer upp i 100-110 km/h så är den helt vibrationsfri. Den går spikrakt.

Vad kan det bero på?

Någon som har en idé?

Matz

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Skakningar i den hastigheten beror oftast på däck eller dålig balansering,

skakningar, obalans däck, 70km-upp till 100km.:)

Risken är nu att du får massor av frågor som du måste handtera, däcktyp?

dimensioner, ålder på däck, fälgar, plåt original, annan typ fälgar;).

Har bilen stått länge före obalansen upptäcktes, dett finns andra saker som

kan ge obalansfel, bromsdetaljer som, bromsskivor,trummor, hjullager, styr

o spindelleder, fjädring mm.:eek:

Nu har jag som vanlit ställt till det, men jag vill bara att du mer detaljerat

beskriver frågan, berätta mer i frågan om just standarden på grejor.:rolleyes:

Hoppas jag inte blir hängd för mitt sätt att lägga en returboll.;)

Link to comment
Share on other sites

Däckena är Good Year Eagle GTII P215/60R14 på nytillverkade Styled steel fälgar. Det står även 91T på däckena. Kan det vara tillverkningsåret?

Bilen är importerad från staterna i fjol. Där har dom renoverat den för ca. 10 år sedan, enl. alla kvitton på prylarna som är utbytta.

Det sitter nya skivor fram och nya stötdämpare. Styr och spindelleder ser också nya ut.

Dom har nog inte kört många meter efter renoveringen för allt ser nytt ut.

Jag ska ta och balansera hjulen så fort som möjligt.

Link to comment
Share on other sites

När du låter balansera hjulen så se till att den som gör det vet vad han gör !

Styled steel wheels samt magnum 500 fälgar måste balanseras i hålen för hjulbultarna,inte i centrum hålet i fälgen.

Centrumhålet sitter nämligen inte i centrum på dessa fälgar.

Mycket vanligt med obalans på grund av detta.

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Jodå det går mycket bra att balansera i mitthålet, jag har även

som jobb att skifta och balansera däck, så jag vågar sticka ut

hakan.

Däremot så står det klart och tydligt om just Magnum 500, dom

skall ballanseras i mitten, alltså vikterna skall monteras mitt i fälg,

inte ytter kanter.

Jag tror att det är samma förfarande med Styled fälgar också, jag

försvara mig med att jag jobbat med däck sedan 1996, före det

jobbade jag med däck på Texaco bensin, men det var då det;)

Link to comment
Share on other sites

Balansering mitten, enkelt beskrivet så placeras balansvikter, klistervikter på insidan i mitten av fälgbanan.

Vanligast är att vikter på alufälgar placeras på insidan av ekrar, mest för att man vill ha ett rent utseende.

Plåtfälgar balanseras på in och utsida med sk slagvikter som käms fast

på fälkant, kläms låter konstigt, man knakar fast vikten som sitter med

en typ av klämning.

Magnumfälgar och fler av den typen som egentligen är en typ av plåtfälg balanseras på mitten insidan fälgbana.

När man b.l.a. köper Magnum 500 så får man en instruktion för hur dom skall balanseras och det är just det jag beskrivit klantigt, dom skall balanseras mitt på insidan fälgbana.

post-20-144839162301_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in



Sign In Now
×
×
  • Create New...