Jump to content

Vi pratar smartamobiler! Android, iPhone, Windows Phone


Daniel Linde

Vilken smartphone har du?  

91 members have voted

  1. 1. Vilken smartphone har du?

    • iPhone
      32
    • Android
      50
    • Windows Phone
      1
    • Symbian (Nokia)
      5
    • Annan Smartphone
      3


Recommended Posts

  • Replies 235
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jag har en iphone 4 när jag köpte denna förra året när den kom ut köpte nästan alla på jobbet en iphone nu har det svängt lite nu har massa gubbar en samsung s2 tror inte jag byter till en 4s blev allt lite besviken ville ju ha en iphone 5 ha ha

ha de gott / steff

Link to comment
Share on other sites

Jag har aldrig köpt en mobiltelefon:)

Har jobbat med mobiler sedan 1984 och provat det mesta. På det senaste jobbet hade jag en Iphone 4 och kan inte riktigt förstå hajpen runt den..

Ärligt talat, Iphone är ingen kioskvältare som sopar banan med alla andra, däremot har deras marknadsföringsfolk lyckats till 100%, ok, skärmen är riktigt bra men annars är den en i mängden.

Nu har jag egen firma sedan ett par månader och kommer snart att köpa en ny mobil ( kör med en Ericsson P1i just nu) och kommer att köpa en lur med Android bara för att testa hur det operativet funkar.

Link to comment
Share on other sites

Androidlurar sedan länge, en Hero först och nu en Desire HD. Suveränt nöjd med bägge två. Anledningen till att köra Android-spåret är helt enkelt att jag ogillar inlåsning.

Håller med Janne ang marknadsföringen som är fantastisk när det gäller iSekten. Ogillar kontrollen på AppStore, men hypen kring iPhone gör att det utvecklas enormt mycket dit först. Än så länge :)

Link to comment
Share on other sites

Android av i princip samma anledning som PAL och Janne.

Är väll egentligen ingen större skillnad på lurarna tycker jag.

Iphone verkar dock vara av aningen klenare sort med glas som spricker och batterilödningar som släpper.

Nått som irriterar mig enorm med alla smartphones är varför de vägrar sätta i bättre batterier.

Ett par timmars taltid är ju bara så 1984!!! :)

Jag skulle lätt acceptera än tyngre tjockare mobil om de skulle klara dubbelt så lång tid

Link to comment
Share on other sites

Du pratar aldrig märker jag! ;)

Specen för alla lurar är bara båg och uppfylls bara i en optimal värld om ens det.

Har haft både Iphone,HTC och Ericsson och ingen har varit i närheten

På vissa lurar undrar man om de glömt en decimal....Typ 0.7 tim :)

Ska man prata ska man köpa en "vanlig" lur typ Nokia

Link to comment
Share on other sites

Om du inte fått ett måndagsex så håller batteritiden på över 7h på en ny iPhone 4 enligt spec. Sen att batteriet åldras och blir sämre med tiden är ju inte annat än normalt med batteridrivna enheter. Jag tycker att det är fantastiskt vad mycket teknik de fått in i dagens smartphones och ändå lyckats med batteritiden såpass som den är.

Men det är som du säger, vill man bara prata i nallen ska man inte ha en smartphone.

Link to comment
Share on other sites

Håller med Per om batteritiderna. Jag var tvungen att ladda min Iphone 4 varje natt. Känns som utvecklingen gått bakåt vad det gäller drifttiderna. Antagligen slåss konstruktörerna med designerna om hur stort batteri det ska vara, tyvärr verkar designerna starkare..

Link to comment
Share on other sites

Android, och varför jag valde den: Jag är lite motvall och tycker inte om apples inskränkningar.

Andående batteritiden så stänger jag av Wi-Fi när jag inte surfar och då förlängs ju batteritiden flera gånger om.

Link to comment
Share on other sites

Intressant.

Jag va en tvättäkta Apple hatare innan! Skulle aldrig skaffa en mac som telefon liksom :)

Har haft Windows mobile och Symbian innan.

Men när 4an kom så blev jag lite kär. Fortfarande lika nöjd med den idag.

Men sålde den igår så nu blir det en 4S. :)

Jag tycker dock inte om att Apple skall låsa in allt, så det är ju ett krav att man jailbreakar telefonen för att kunna använda den fullt ut.

Men samtidigt så kanske det är lite därför allt flyter så fint med alla deras regler och krav på apparna.

Android har sambon och de flesta på jobbet, så man har ju tryckt lite på dom. Men de känns lite mer invecklade än iphonen tyvärr.

Batteritiden har jag inget problem med, har laddat alla telefoner varje natt sen långt tillbaka.

Nu för tiden laddar man ju dock en gång på dagen också samt jämnt man sätter sig i bilen. Men inget jag stör mig på faktiskt.

//D

Link to comment
Share on other sites

Älskar allt Apple gör. Det tänker på detaljerna.

Hemma kör jag I-Mac och är helt såld...Kopplade nyss in deras "Time Capsule" som är en dosa som trådlöst tar ständiga backuper via chemaläggning.

Helt underbart slippa massa sladdar!

Angående batterier köper jag inte att man ska behöva stänga av en massa tjänster för att spara

Jag reser ganska mycket i mitt arbete och sköter allt kontorsarbete via min smartphone...Skönt slippa konka på LapTop

Jag tycker inte att jag ska behöva tänka på att stänga av Wi-Fi eller annat bara för att spara batterier.

Har annat att tänka på och måste ständigt vara anträffbar via mail och telefon.

Tänk er själva om era Mustanger bara hade en bensintank på 5liter

Köper ni då om säljaren skulle säga "Nä men ha inte motorn igång eller gasa mindre så räcker det längre" ???:crazy:

Link to comment
Share on other sites

Var rädd om den Daniel, och titta inte för hårt på den för då spricker glaset ;). Ungarna (nåja 17, 21 och 22) har iPhone 4 och två av tre har displayen spruckit på väldigt lätt.

Håller med om att laddning är ett naturligt inslag i vardagen så det stör mig inte. Dessutom rätt bra när det mer och mer lutar åt standardkontakter hos de flesta tillverkare. Självklart är en äppelkäck rackare undantagen från det resonemanget, men för de övriga så.....

Tilläggas bör att jag har en surfplatta med äpple på så jag känner mig inte helt rabiat i frågan :)

Link to comment
Share on other sites

Var rädd om den Daniel, och titta inte för hårt på den för då spricker glaset ;). Ungarna (nåja 17, 21 och 22) har iPhone 4 och två av tre har displayen spruckit på väldigt lätt.

hehe jag tror faktiskt inte det finns någon som är mer rädd om sin telefon än mig :)

Tappat den tre gånger på 1 år. Alla gånger har det gått bra.

Men nu får jag köra sonyericsson W810i tills jag kan få tag på 4Sen :)

Ska bli skönt faktiskt o inte ha epost o interner i telefon! även om det går.

Så det blir lite semester i en månad nu eller så hehe...

Link to comment
Share on other sites

Ja att vara ständigt anträffbar är skit ibland!!

Fast kul logga in här som nu när jag var tvungen följa med frugan på shopping!

(hoppas hon inte läser här)

haha ja det har sina fördelar oxå! Helt klart!

Link to comment
Share on other sites

Ska byta mobil till veckan. Och det blir nog en Samsung Galaxy Gio.

Den räcker för mej, och jag tänker inte betala dubbla priset för en

Galaxy S2.

Och nån i-fåne kommer ALDRIG i mina fickor! Betala 2-3 tusen mer

för en telefon som är sämre än allt annat. Aldrig!

(Nu kommer det nog många sura komentarer från äppelälskare)

Mvh.

P-O

Link to comment
Share on other sites

Köpte idag ytterligare en smartphone för min sambos räkning och det blev Android med nya Xperia Ray

http://www.sonyericsson.com/cws/products/mobilephones/overview/xperia-ray?cc=se&lc=sv#view=overview

Jäklar det var en skön alert liten smidig sak med kvalitetskänsla.

Min sambo hade kamera som prio och denna har fått fin kritik med sin 8.1 Mpixel kamera

Snabb och alert 1Ghz processor känns kanon för sin prisklass.

Blev lite sugen själv på en! lite trött på de "blaffiga" 4-5'' energiätande skärmarna som varit på mode ett tag.

Denna slinker ner i jeansbrallan som ett kreditkort! Tummen upp trots bara 2tim testkörning

Link to comment
Share on other sites

Bra info Per!

Jag hade lite funderingar på Xperia mini pro då jag gillar tangentbord, men har tvekat då skärmen har rätt klen upplösning. Ray ser bättre ut i specen, måste kolla på en sådan live, kravet på tangentbord får stå tillbaka ( även om jag saknar min gamla Vivaz pro..).

Link to comment
Share on other sites

Hade innan min iphone 4a en Nokia N97.

Riktigt trevlig telefon, med utfällbart tangentbord.

Det har helt klart sina fördelar med ett riktigt sådant.

post-1-144839162614_thumb.jpg

Det va ju dock inge android på den, utan Symbian utav nån version.

Link to comment
Share on other sites

Ja jag måste också helst ha tangentbord vilket helt klart slår alla touch i längden.

Sen 8mån kör jag HTC Z som funkar grymt och har mrtl kvalité.

Gammal nu men får hänga i

post-2532-144839162624_thumb.jpg

Xperian funka trots sitt lilla format okej att skriva med. Särskilt när man lägger skärmen.

Men en sån här lur köper man nog mest för att ringa, fota och blogga med.

Gäller ju att köpa efter behov. Inte efter vad andra köper.

4f8a9934-e8c8-792f.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...