Jump to content

STOR NYHET! Ford startar re-produktion av exakt 64½ & 65-års cab, men bättre stål :-D


COCS

Recommended Posts

Original är orört i mina ögon. I och med att man börjar byta plåtar lacka osv. så är original förbi sen återställa i originalskick är väl en annan sak.

Sen kan det ju tolkas o. tyckas lite olika. Huvudsaken att man trivs med det man gör.

Min tanke med ny kaross skulle va o. använda det som jag skulle vilja ha på den givetvis så mycket mustangdelar som möjligt.

Nu tror jag aldrig att det kommer att hända men kul o. leka med tanken.:D

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 51
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

..........Tänk att få tag i chassienummret till en pressad GT350 för växelpengar och flytta över till en ny kaross... Vissa anser säkert att det är helgerån men varför inte. Var går gränsen för det som är renoverat när inte mycket mer än instrumentbrädan och innerskärmarna bak är original?

Vet av en orginal GT 500 convertible til salu......Ja inte helt orginal då, men den har et ekte Shelby VIN#.Billigt...då vil du vel kjøpe den for samma pris som en orginal!!!????

Vet også av en "orginalmålning" av Monet....Ja,ja inte helt orginal men den ser så ut! Den er også billig. Bara halva priset av en orginal! Då kjøper du vel den med!!!?

Problemet med clone/Rebody/fake er at den som utførd arbetet kansje berettar til førsta kjøperen at det er just en clone/rebody/fake, men hur er det sen efter några egarbyten? Det vil være frestande og inte berettta den sanne historien om bilen eller hur $$$$$?

Ska en clone/rebody/fake va verd samma summa som en helt orginal? Tror svaret er givet!

Om du ej bryr deg om orginal så er det ju ditt val, men jag vil t.eks inte betala t.ex $200000 for en clonad Boss 429.

Mvh

JohnB

Link to comment
Share on other sites

Om t.ex. en ovanlig eller eftertraktad modell blivit krockad eller sönderrostad bortom räddning, så kan jag bara se det som positivt att den får en ny kaross med det gamla nrt. En gammal försvinner och ersätts av en ny enhet. Kan inte se ngt fel i det.

Däremot är det klart att en som stått undanställd i t.ex. 30 år och är nästan orörd och med bara få mil på mätaren, bör ha ett annat värde, men inte nödvändigtvis. Det beror på vad den som vill ha en sådan bil söker - 100% original eller fint renoverat.

Det kan bara den bestämma som köper bilen vad som är mest rätt och vad han är villig att betala. Om vissa tycker att han gör fel som betalar för mkt för en nyrenoverad bil med allt utbytt, så tycker andra inte det. Bilen är alltid värd det ngn vill betala.

Sedan kan jag inte se vari problemet med BILPROVNINGEN ligger. Dom har väl ingen aning om vad folk gjort i sina garage. Det bör bli oerhört svårt för dom att visa att det är en ny kaross och av vilken anledning skulle dom ens intressera sig för detta?

Link to comment
Share on other sites

Ja och hur många upprostade shelbys har fått andra karosser. de kostar lika mycket som andra för de som bytat kaross håller givetvis munnen stängd om detta..

Och det finns !

Visst finns dom.

Men inte alla håller munnen stengd!

Om din beste kompis vil kjøpa en "orginal" Shelby med utbytt kaross (Rebody) og du vet om det og din kompiss inte vet...vil du då beretta det?

Jag vet vad jag vil...jag har redan gjort det, og kommer til at fortsetta med det.

Derimot om den spesifika kjøper er medveten om det og fortsatt vil gøra afær, så er det ju helt ok.

Sen vad dom i slutendan betalar for bilen er en sak mellan kjøper og selger.

Mvh

johnB

Link to comment
Share on other sites

.................... Det bör bli oerhört svårt för dom att visa att det är en ny kaross och av vilken anledning skulle dom ens intressera sig för detta?

Er faktisk lettare en du tror at se om det er en ny kaross!!!!

Mvh

JohnB

Link to comment
Share on other sites

Undrar va fan man gör överhuvudtaget i U-landet USA?

Man gör innovationer och utvecklar teknologi som sedan asiaterna stjäl, kopierar o. tillverkar.

Om t.ex. en ovanlig eller eftertraktad modell blivit krockad eller sönderrostad bortom räddning, så kan jag bara se det som positivt att den får en ny kaross med det gamla nrt. En gammal försvinner och ersätts av en ny enhet. Kan inte se ngt fel i det.

Rebody är okej, men att använda gammalt VIN# är bedrägeri i detta fall. Man bör ge bilen en ny identitet om det mesta är utbytt. Man kan givetvis ge dokument på att den byggda bilen baserar sej på ett gammalt VIN, men det är inte rätt att påstå att det är The Real Thing.

.....jag vil t.eks inte betala t.ex $200000 for en clonad Boss 429.

Mvh

JohnB

Inte jag heller. Det är aldrig detsamma, ej heller är en 'Cuda med Hemi en Hemicuda, fastän den skulle vara en 1:1 kopia. Kul att ha, men når ändå inte riktigt fram...

Ej heller kommer en äkta Rolex, Omega eller Breitling från Hong Kong.

Er faktisk lettare en du tror at se om det er en ny kaross!!!!

Mvh

JohnB

Ja, du har rätt. Ett vanare öga ser små skillnader i detaljer.

Passformen, åtminstone på dom tidigaste karosserna lämnade en del att önska, det blir mycket plåtarbete innan allt sitter rätt. Man får en rostfritt utgångsläge, vilket är bra, men jag skulle inte kalla det original.

post-999-144839165757_thumb.jpg

post-999-144839165829_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Man gör innovationer och utvecklar teknologi som sedan asiaterna stjäl, kopierar o. tillverkar.

Jag ser du inte jobbat där på ett tag....Det är länge sedan bilindustrin hade innovationer där.

Jobbar själv med tätt med industrin i b.l.a utveckling av FiFo flöden inom produktion och fordonsindustrin är stora delar kvar i 70-talet.

Européer och Japaner står numera vid det rodret

Link to comment
Share on other sites

Ah, du menade givetvis bil o. fordon, där har du rätt.

Har svårt att se en bättring från nuläget i bulkproduktion och tung tillverkningsindustri. Den ligger lååångt efter dom nya ekonomierna.

Jag tänkte på annat, vehicle industy excluded...

Link to comment
Share on other sites

Ah, du menade givetvis bil o. fordon, där har du rätt.

Har svårt att se en bättring från nuläget i bulkproduktion och tung tillverkningsindustri. Den ligger lååångt efter dom nya ekonomierna.

Jag tänkte på annat, vehicle industy excluded...

Ja precis...Övrigt typ data,mobiler "is no 1" (ett tag till) .......Fast NASA verkar ju nu demonteras ned! :mad:

Link to comment
Share on other sites

Tyckte det var ganska roligt att röra om i grytan fast jag var rädd att det var lite väl mycket flamebait... Det är självklart bedrägeri att ta en ny kaross och sätta dit ett gammalt VIN-nummer om man inte är helt ärlig i efterhand. Däremot ser jag det som en intressant lösning att t.ex. rädda en pressad klassiker eftersom det är ett sätt att gå runt nyregistrering och de krav som ställs. Då skall bilen givetvis säljas med de förutsättningarna.

Någon sa att original är när det är orört vilket jag kan hålla med om. Men var går gränsen mellan en renovering och en remake/recreation. Hur mycket plåt får man byta ut innan det är att betrakta som en nytillverkad kaross? Många renoveringar man ser i detta forumet har en kvalité och finish som köparna på 60- och 70-talet bara kunde drömma om. Karosserna är kryssmätta och det är oklart om man egentligen har fixat en krockskada eller förbättrar toleranser från fabrik. För övrigt är det förbannat trevlig läsning att följa alla projekttrådar!

Link to comment
Share on other sites

Ja precis...Övrigt typ data,mobiler "is no 1" (ett tag till) .......Fast NASA verkar ju nu demonteras ned! :mad:

Dom ekonomiska problem U.S har idag, kommer att återspegla sej långt in i framtiden, det är klart att uppfinningar, innovationer och utveckling också kommer att hämmas p.g.a detta.

Tyvärr kommer allt "sparande" i U.S och Europa att leda till att Asiaterna knappar in, kommer jämsides och drar förbi i sinom tid.

Någonstans måste man snåla för att få budgetunderskottet i dessa världsdelar i balans, tyvärr knappar man därför också in på anslag till undervisning, utveckling och innovationer.

Man har länge snålat med anslag till produktutvecklingen inom bilindustrin i USA, sektorn balanserade länge på ruinens brant.

Med omodern motorteknologi, stora, gammalmodiga karosser och omoderna (dyra) produktionsanläggningar kunde man inte längre hänga med konkurrensen från Europa o Asien. Resultatet ser vi nu.

Europa generellt, (inte bara bilindustrin) kommer att gå samma väg p.g.a. enskilda staters skuldproblem, tjänstemannavälde, och en ofantlig arme byråkrater som gör livet surt för sund företagsamhet.

Som belägg för detta kan vi ta fram en avvikande historia.

Volkswagen (VAG) koncernen har successivt satsat enorma summor på produktutveckling genom åren, i fjol var man det bolag i Europa som satsade mest (%) av alla företag, alla sektorer, på sin utvecklingsavdelning.

Vi kan alla konstatera på vilken tekniska nivå bolagets fordon ligger idag. Man tillverkar fortfarande sina bilar också i Tyskland, man har tagit fram mycket bra motorer (t.ex TDI, FSI), krocksäkerhet och kvalitetskänsla som få i mellanklassen, och ett brett sortiment. Detta har tagit koncernens bilar till försäljningstoppen inom EU.

VAG hade problem, man gjorde kortare arbetsveckor, sanerade och organiserade om sin verksamhet, men man stängde aldrig ner sin produktutveckling. Resultatet ser man idag.

Man MÅSTE röra på sej, annars trampas man ner.

-offtopic- Jawohl!

Link to comment
Share on other sites

Någon sa att original är när det är orört vilket jag kan hålla med om. Men var går gränsen mellan en renovering och en remake/recreation. Hur mycket plåt får man byta ut innan det är att betrakta som en nytillverkad kaross?

Bra fråga på ett sätt.

Egentligen har det någon roll hur mycket av plåten som är utbytt?

Så länge det är enligt original så har åldern ingen roll och nu när det är "Ford Approved" så betyder ju det att dessa nya karosser uppfyller alla krav Ford själva ställde som ursprung.

Dessa nya karosser kommer aldrig bli aktuella i bedrägerisyfte för att ersätta en original kaross i utställningssammanhang.

Det är garanterat ytterst lätt av avslöja att det är nyproducerat.

Dessutom är det inte karossen som är svår att "klona" utan det är resten av bygget med alla tekniska detaljer.

Kontantinsatsen är dessutom högre än faktiskt återvinna ett objekt.

Finner det ganska ologiskt att "Nya karosser" kommer användas i detta syfte

Som nybyggda "street machines", "Önskebilar" är nog det vanligaste syftet.

Om jag hade möjligheten/orken skulle jag hellre göra så här vilket är mycket bättre och roligare!

Extra plus att de gjorde om den fula 70an till 69! ;)

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

Om jag hade möjligheten/orken skulle jag hellre göra så här vilket är mycket bättre och roligare!

Extra plus att de gjorde om den fula 70an till 69! ;)

Jodå, det gillar jag. Hyfsade köregenskaper och gammal look. Inte original, men lika acceptabelt som en originalrenovering, tycker jag.

Denna typ av konvertering gör man ju inte med original 302/429 Boss som utgångsläge, utan man kan ju ta en som är näst intill "basket case".

Link to comment
Share on other sites

Jag har verkligen inte menat att jag eller ngn annan skulle byta ut VIN-nr i bedrägligt syfte och sedan tycka att det är OK att sälja - lura på ngn den bilen.

Jag menar att det dock är helt OK att ta VIN-nrt från en sönderrostad eller krockskadad bil som kostar för mkt i tid och pengar att återställa. Inte i bedrägligt syfte. Detta är min åsikt och jag prackar inte på den på ngn annan.

Sedan betr. att man kan se att det är en ny kaross tror jag säkert detta låter sig göras. Jag menar dock att om man kommer till BILPROVNINGEN, så har väl dom ingen som helst anledning att börja syna alla inkommande Mustanger för att se om karossen är utbytt. Nyinslagna VIN-nr och nytillverkade typskyltar i dörren finns ju på en väldig massa Mustanger som renoverats och det är inget konstigt i detta.

Har man inte en gammal Mustang-kaross att flytta över alla grejer från, så kan jag inte se en realistisk möjlighet att använda en ny kaross överhuvudtaget. Om det finns personer som tycker att detta är bedrägeri, så får det ju vara så, för var och en får ju tycka vad den vill.

Link to comment
Share on other sites

Sedan betr. att man kan se att det är en ny kaross tror jag säkert detta låter sig göras. Jag menar dock att om man kommer till BILPROVNINGEN, så har väl dom ingen som helst anledning att börja syna alla inkommande Mustanger för att se om karossen är utbytt. Nyinslagna VIN-nr och nytillverkade typskyltar i dörren finns ju på en väldig massa Mustanger som renoverats och det är inget konstigt i detta.

Bilprovningen har ingen som helst uppgift att kolla om kaross eller annan teknisk utrustning

De kollar enbart säkerheten och att identiteten är rätt.

Har man inte en gammal Mustang-kaross att flytta över alla grejer från, så kan jag inte se en realistisk möjlighet att använda en ny kaross överhuvudtaget. Om det finns personer som tycker att detta är bedrägeri, så får det ju vara så, för var och en får ju tycka vad den vill.

Är inte med på vart du vill komma riktigt....Kanske jag är trög idag... :)

Klart att en ny kaross kan vara en möjlighet!!!!

Om du har en komplett bil där det mesta är okej förutom kaross som kanske blivit sönderrostad eller skadad på annat sätt så är ny kaross bäst.

Många här tycker att man ska göra allt 100% själv och tittar snett på detta nya men verkligheten är helt annorlunda!

De flesta måste faktiskt lämna bort arbetet till någon eftersom man varken har kunskap, verktyg eller tid till att göra själv..

I den kalkylen att slippa köpa tjänster som blästring, svets,material och en jävla lång väntat så är en ny kaross en riktig genväg.

I princip bara rulla in till lackering!!

I det köpet får man en kaross som totalt kanske inte blir billigare men mycket bättre än originalet i passform, hållfasthetsmässigt och kanske då även säkerhetsmässigt.

Den gamla karossen går ju dessutom sälja till en händig så slutsumman menar jag inte blir så blodig om man ser på helheten

I mitt jobb där plåt ingår som en del av vardagen ser jag skillnaderna i de tester vi gör på produkter.

Dagens vanliga "bonnplåt" har en så kallad sträckgräns på 240N/mm2 ....Dvs den återgår till sitt ursprung vid belastning på max ca 24kg/mm2

Mustanger från 60-talet har nog i bästa fall 180 N/mm2 minus förändringarna plåten utsatts för genom åren.

Plåten i dessa nya karosser skulle jag inte alls förvåna mig om minst 240 - 355 N/mm2 som numera är vardagsplåt i en massa sammanhang.

Alltså nästan dubbelt emot originalet.

Jag tror inte ens det finns så dålig plåt att köpa som det fanns på 60-talet.

Som kuriosa runt detta så har VOLVO i sina bilar 700-1200 N/mm2 i balkar och ramben.......6ggr mot 60-tals skrotet!

Så plåt är inte bara plåt numera!!

Angående original karosser så är majoriteten renutsagt "SKITDÅLIGT" gjorda redan som nya....Man ser på mycket detaljer att här har det hellre gått fortare en bra.

Plåt sitter snett och knöligt, ramben helt felsvetsade och hål efter verktyg...Rena skämtet vill jag påstå många gånger.

VP Autoparts som var in i denna tråden kanske kan avslöja lite om hur många nya de sålt och om kvaliten? ;)

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

Jag vet inte hur man gör sådant där proffsigt citat...

Per skrev:

Är inte med på vart du vill komma riktigt....Kanske jag är trög idag...

Klart att en ny kaross kan vara en möjlighet!!!!

Om du har en komplett bil där det mesta är okej förutom kaross som kanske blivit sönderrostad eller skadad på annat sätt så är ny kaross bäst.

Slut på citat.

Du är inte trög, utan jag skrev inte på ett tydligt sätt. Det var exakt så jag menade. Jag tror dom flesta som köper en ny kaross, har en befintlig komplett bil eller skaffar en (ett objekt), som är dålig i karossen och så göttar dom sig med att få skicka den nya karossen till lack och sedan flytta över allt från objektet.

Sedan kanske det finns en och annan som bygger en ny bil från grunden på den nya karossen med hjälp av nya delar, men dom är nog lätträknade och har dom inget VIN så kan dom antagligen inte få bilen lagligt körbar p.g.a. att den saknar identitet. Då är det lätt att köpa vilket motsvarande skrot som helst och stansa in VIN, så är allt klart på 1 timme - och detta tycker jag är OK, men jag kan tänka mig att BILPROVNINGEN skulle kunna ha synpunkter - OM dom visste vad som skett, men vem bryr sig.

Link to comment
Share on other sites

Vi har en volvo s40 -99 undrar vad de är för plåt i dom bilarna.Lika med opels gamla gevaliaplåt.

Här själv en V40 97 som slit och släng.

Plåte i den gissar jag är gamla öl burkar! :)

Framskärmar speciellt som rostar så fort man hostat lite på dom. ;) riktigt tunnt är det iallafall och var tvungen byta båda förra året.

Link to comment
Share on other sites

Det är en intressant diskussion om karosser. De kom till genom att plåttillverkaren hade gjort så många karossdelar att det var möjligt att göra en hel kaross.

Allteftersom åren går så blir objekten allt sämre och de som kan svetsa färre. En Chevy 55 eller pickup är OK att byta kaross på. Ramen är id-bärare. För självbärande är det annorlunda.

När det gäller äkthet skulle jag vilja se ett förfarande där man kanske visar upp objektet+en kaross för besiktning eller SFRO. När bilen sedan besiktgas skriver man in i pappren "kaross utbytt". Alla skulle då veta vad som gäller och det är även fastställt att det inte är en stulen bil. Man får byta kaross på en rallybil som ju också körs på allmän väg.

Tillverkaren har karosserna i lösa delar och i princip kan man köpa alla lösa delar istället. Frågan är om det blir en säkrare bil, om den byggs på frihand istället för i en jigg.

Alla som är intresserade kan komma och se på karosserna. När det gäller försäljning har en Camaro sålts till Tyskland och en order finns på en Mustang.

Lennart Johansson

Link to comment
Share on other sites

Jag har verkligen inte menat att jag eller ngn annan skulle byta ut VIN-nr i bedrägligt syfte och sedan tycka att det är OK att sälja - lura på ngn den bilen.

Jag menar att det dock är helt OK att ta VIN-nrt från en sönderrostad eller krockskadad bil som kostar för mkt i tid och pengar att återställa. Inte i bedrägligt syfte. Detta är min åsikt och jag prackar inte på den på ngn annan.

Sedan betr. att man kan se att det är en ny kaross tror jag säkert detta låter sig göras. Jag menar dock att om man kommer till BILPROVNINGEN, så har väl dom ingen som helst anledning att börja syna alla inkommande Mustanger för att se om karossen är utbytt. Nyinslagna VIN-nr och nytillverkade typskyltar i dörren finns ju på en väldig massa Mustanger som renoverats och det är inget konstigt i detta.

Har man inte en gammal Mustang-kaross att flytta över alla grejer från, så kan jag inte se en realistisk möjlighet att använda en ny kaross överhuvudtaget. Om det finns personer som tycker att detta är bedrägeri, så får det ju vara så, för var och en får ju tycka vad den vill.

Her er ett godt eksempel på nåt klurigt;

http://cgi.ebay.com/ebaymotors/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=280770718035&ssPageName=STRK:MEWAX:IT&_trksid=p3984.m1438.l2649

Den her bilen blir troligt såld billigt.

Den ser ju fantastisk bra ut, men endå er det nåt skumt.!!!!!!

Kan ni se vad som er fel????

Mvh

JohnB

Link to comment
Share on other sites

Her er ett godt eksempel på nåt klurigt;

http://cgi.ebay.com/ebaymotors/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=280770718035&ssPageName=STRK:MEWAX:IT&_trksid=p3984.m1438.l2649

Den her bilen blir troligt såld billigt.

Den ser ju fantastisk bra ut, men endå er det nåt skumt.!!!!!!

Kan ni se vad som er fel????

Mvh

JohnB

Jag är ingen original kännare men jag ser massor av ändrade detaljer.

Typ förstärkta bärarmar, motorumsstag, k-hämmare, subframe connector,

Kylaren ser inte rätt ut?

Chassiplåten ser nästan för bra ut efter 44år

Ventilkåpor och fula skruv!

I övrigt ser den ju grymt bra och samma pissiga passform i glasfibern! :)

Link to comment
Share on other sites

Jag är ingen original kännare men jag ser massor av ändrade detaljer.

Typ förstärkta bärarmar, motorumsstag, k-hämmare, subframe connector,

Kylaren ser inte rätt ut?

Chassiplåten ser nästan för bra ut efter 44år

Ventilkåpor och fula skruv!

I övrigt ser den ju grymt bra och samma pissiga passform i glasfibern! :)

Javist, men alvarligaste felet er at det er en rebody på en 68 kaross!!!! ;-)

Mvh

JohnB

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...