COCS Posted October 29, 2011 Report Share Posted October 29, 2011 STOR NYHET! Ford startar re-produktion av exakt 64½ & 65-års cab, men bättre stål :-DMan får nästan en tår i ögat :-)LÄNK:http://www.autoweek.com/article/20111028/SEMA/111029877?utm_source=Daily Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
nafets Posted October 29, 2011 Report Share Posted October 29, 2011 Ja visst är det coolt. Tänk att få plocka ihop resterande delar i exakt det utförande man fantiserar fram. Undrar när man kan köpa en nytillverkad kaross av Volvo 242 -75? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mnilsson Posted October 29, 2011 Report Share Posted October 29, 2011 Har man som jag svetsat, slipat och blästrat i 5 år på en upprostad cab från Massachusetts så känns det litet som fusk ;-)//Mats Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lars Oscarsson cmc383 Posted October 30, 2011 Report Share Posted October 30, 2011 Hej.Fantastiskt, finns det något slut på en äkta? klassiker, Mustangenlär bli svår att få ner siffrorna på.Äkta är ändå bästa, en guldstjärna till er som renoverat, det ärbara riktiga entusiaster som renoverar, nytt är fusk, framtaget för de som troligen inte orkar och har mycket klirr.Jag gissar att den som köper en kaross också har råd att låtanågon skruva ihop den, räkna ihop kostnaden för kaross, lack och övriga delar som man säkert vill ha i samma skick.Heder åt er som sliter, (renoverar). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mnilsson Posted October 30, 2011 Report Share Posted October 30, 2011 Läste i Classic Motor att om man bygger en bil med en ny kaross så måste bilen typas som en ny bil med alla de krav som ställs (inklusive krockprov). Det är inte bara att flytta över chassienumret från en övergiven rosthög.//Mats Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mikael Vestberg Posted October 31, 2011 Report Share Posted October 31, 2011 jo men det dom inte vet om lider dom inte avmen mats är som dig gillar att svetsa under bilen o knaka plåt i tim tal Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Berglund Posted October 31, 2011 Report Share Posted October 31, 2011 Ingen STOR nyhet precis annat än de nu släppt just för 65-66Det har ju pågått ett par år hos Dynacorn med andra modellerDet är alltså inte Ford som gör det utan bara sätter sin "stamp of approval" på Dynacorns produkt.Riktigt kul iallfall att det finns ett behov annars skulle man inte göra det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
NackaBosse Posted November 1, 2011 Report Share Posted November 1, 2011 http://www.youtube.com/user/cutupman2?#p/u/13/YcUgqpA-UqQc:a 1.20 in i filmen berättar han om detta. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
VP-Autoparts Posted November 1, 2011 Report Share Posted November 1, 2011 65-66 cab kom för c:a ett år sedan, nytt är att Ford har den i sin monter. På gång är 67-68 cab och under början av 2012 är 65-66 fastback planerad. Dynacorn importerar karosser till USA, alla Mustangkarosser tillverkas i Taiwan.Lennart Johansson Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Berglund Posted November 1, 2011 Report Share Posted November 1, 2011 Patetiskt att det verkligen lönar sig tillverka dessa stora karosser i Taiwan! Undrar va fan man gör överhuvudtaget i U-landet USA?Snart äger inte jänkarna ens kalsongerna de har på sig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BTT535 Posted November 2, 2011 Report Share Posted November 2, 2011 http://autos.yahoo.com/news/ford-reintroduces-the-1965-mustang.htmlGanska häftigt eller hur ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gtttggg Posted November 2, 2011 Report Share Posted November 2, 2011 Coolt! Det verkar som Ford har tagit fram sina gamla ritningar för karosserna och förmodligen pressverktygen också alt fixat nya. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JohnRB Posted November 2, 2011 Report Share Posted November 2, 2011 Made in China! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Berglund Posted November 2, 2011 Report Share Posted November 2, 2011 http://autos.yahoo.com/news/ford-reintroduces-the-1965-mustang.htmlGanska häftigt eller hur ?Du starta en tråd som redan fanns så jag sammanfoga dom Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pools Posted November 4, 2011 Report Share Posted November 4, 2011 Patetiskt att det verkligen lönar sig tillverka dessa stora karosser i Taiwan! Undrar va fan man gör överhuvudtaget i U-landet USA?Snart äger inte jänkarna ens kalsongerna de har på sig.Ja, jäklar! Alla vet vi ju hur passformen är på "US made" delar. Även om dom är tillverkade i USA, Kinaeller Taivann! Alla delar är förmodligen tillverkade enligt amerikanarnas specifikationer. Och då blir detinte så bra. Undrar hur en sån här kaross stämmer överens med infattningar av hjulupphängningar,motorfästen, glasytor, eller allt annat? Tur ändå att huv, dörrar och baklucka följer med.Sen kan man ju undra varför någon skulle vilja börja med en ny kaross? OK, du kanske har en bil somär totalt sönderrostad, och kan plocka in alla andra delar. Men hur fräscha är dom delarna då? Motorn,hela drivlinan, fram och bakaxel, glas, kabställning, fönterhissar... allt annat?Men, som jag brukar säga, dat finns alla sorter!Mvh.P-O Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FastMagnus Posted November 4, 2011 Report Share Posted November 4, 2011 Ska man hoppas på lagstiftning här? Så att möjligheten att gamla "farliga" modeller ej återkommer i produktion.............. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mnilsson Posted November 4, 2011 Report Share Posted November 4, 2011 Ja, trots att många av oss "petrol heads" inte vill inse det så finns det en tanke bakom regelverken. Grejen med att vi kan köra vidare med gamla "farliga" helt orenade bilar är just att de inte är så många...//Mats Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mhdin Posted November 5, 2011 Report Share Posted November 5, 2011 Dom lär väl inte bli fler. Om det är som Mats skrev tidigare, att dom ska typas som en ny bil.Avgaskrav , bälten o. krocktest:D. Vill nog inte ens veta hur en gammal Mustang skulle klara ett krocktest. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mikael Vestberg Posted November 5, 2011 Report Share Posted November 5, 2011 håller med man får hoppas att man sliper att krocka tror man liger ganska illa till i så fall Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
NackaBosse Posted November 5, 2011 Report Share Posted November 5, 2011 Tja, säg inte det......http://www.youtube.com/user/cutupman2?#p/u/2/n8YuLKzvZyU Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Berglund Posted November 5, 2011 Report Share Posted November 5, 2011 Ja våra ögonstenar är garanterat riktiga dödsfällor om oturen skulle vara framme.På den här filmen känns bilbälte ganska oviktigt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Klingan75 Posted November 5, 2011 Report Share Posted November 5, 2011 Det var nog en och annan som satte kaffet i halsen när den filmen publicerades och många som inte ville inse sanningen. Betänk att en Mustang väger runt 1400 kg varav en ansenlig mängd av de kilona är fördelade på motor och drivlina. Min lilla Alfa 156 väger samma och har en liten 4-cylindrig motor i aluminium. Ta en V70 som nog kliver över 1600 kg och även den motor i aluminium. Övriga kilon ligger i balkar och förstärkningar (och tunga elstolar). Men jag hade nog hellre krockat i en "Mustang" byggd på en ny kaross som inte åldrats i 40 år än en originalbil hur renoverad den än är.Det borde inte vara omöjligt att få igenom en nytillverkad kaross som amatörbyggt fordon. Alternativet som några är inne på är att bara ta chassienumret från en gammal helslut bil och flytta över. Tänk att få tag i chassienummret till en pressad GT350 för växelpengar och flytta över till en ny kaross... Vissa anser säkert att det är helgerån men varför inte. Var går gränsen för det som är renoverat när inte mycket mer än instrumentbrädan och innerskärmarna bak är original? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mhdin Posted November 5, 2011 Report Share Posted November 5, 2011 Det borde inte vara omöjligt att få igenom en nytillverkad kaross som amatörbyggt fordon. Alternativet som några är inne på är att bara ta chassienumret från en gammal helslut bil och flytta över. Tänk att få tag i chassienummret till en pressad GT350 för växelpengar och flytta över till en ny kaross... Vissa anser säkert att det är helgerån men varför inte. Var går gränsen för det som är renoverat när inte mycket mer än instrumentbrädan och innerskärmarna bak är original?Håller med du där Klingan, har lekt med tanken på ny kaross. Sen kan man ju även välja framvagn mm. mm.Visst har det sin tjusning att renovera med, men det är roligare att bygga. Tycker alla fall jag. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Klingan75 Posted November 5, 2011 Report Share Posted November 5, 2011 Risken är att mitt inlägg missförstås på fel sätt... Att helrenovera något som är genomruttet från midjan och neråt är ett beundransvärt hantverk. Mest kul att ifrågasätta gränsen till original. Vad händer om man flyttar över instrumentbräda och tak från ett vrak till en ny kaross? Är det bättre eller sämre än att renovera en kaross bit för bit?Jag anser förövrigt att det mesta behöver få plats i bilhobbyn. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mikael Vestberg Posted November 5, 2011 Report Share Posted November 5, 2011 lekte med tanken att ha papper på en ht o köpa en fastback kaross den hävda att man byggt om den frågan är var går gränserna ovän avgör om det är äkta eller inte Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.