Tobias CMC1505 November 5, 2011 Report November 5, 2011 Hallå !Som rubriken lyder så har vi bytt kam i Mussen.I en 302 -69Ignitor 2Edelbråkad 600cfmWeiand Stealth InsugPortade TopparKammen vi stoppade i är en lätt trimkam till en 351w.Vi har bytt tändföljd och bilen startar och går utan problem. Men dock måste jag sätta upp tändningen till 30+ grader.Vi var väldigt, väldigt noga när vi monterade kammen och allt till.Före vi börjar riva hela motorn för att se om vi satt kammen ett kugg fel så har jag ett par frågor.Är det skillnad på vibrationsdämparen till en 351w och 302?Visar den graderna olika ?Kan det vara någonting annat som gör att graderna inte stämmer?Bilen går som sagt väldigt bra, dock lite underligt att graderna måste stå så högt.Tack på förhand.Mvh / Tobias Citera
JanneJ November 5, 2011 Report November 5, 2011 Hur mäter du? Är det på tomgång, isåfall vid vilket varvtal. Är vacuumslangen ansluten till fördelaren? Citera
Tobias CMC1505 November 5, 2011 Author Report November 5, 2011 Glömde bort att säga det såklart.Mäter vid ca: 900rpm.Och vacuumslangen sitter pluggad. (Den ena, "övre")Har samma setup som innan kambyte och då var det inga problem att köra bilen på 9-10 grader. Citera
Tobias CMC1505 November 5, 2011 Author Report November 5, 2011 Hade inte bilen gått skit om jag satt kamme 1 kugg fel ? Citera
JanneJ November 5, 2011 Report November 5, 2011 Sätter du kammen en kugge fel förändrar du motorns karaktär. Motorn blir antingen råstarkare på låga varv eller varvvilligare på höga beroende på åt vilket håll framåt/bakåt du flyttar kammen. Jag har använt justerbara kamdrev på några 4-cyl motorer jag byggt för att få den karaktär som jag vill ha. Tillbaka till grundproblemet: Har du bytt svängningsdämparen? Är markeringen verkligen på 0º när motorn är i ödp. Är pekaren på rätt ställe? Följer förställningen med när du varvar upp? Citera
Per Berglund November 5, 2011 Report November 5, 2011 Ford har tyvärr fler sätt att markera graderna på svängningsdämparen.själva plåtvisaren som markerar på svängningsdämparen sitter oftast om man tänker sig en klocka på kl 10Men finns även visare för kl 14Har för mig det även finns en 3-e variantSå ställ kolven i TDC och kolla om det stämmer på 0grader på visaren.Är det en gammal svängsningsdämpare så kan även ytterringen flyttat sig (har jag hört men aldrig sett)Är det fel går det alltid markera om med märktejp Citera
Tobias CMC1505 November 5, 2011 Author Report November 5, 2011 Tack för all hjälp Janne men jag hitta problemet !Jag har alltid pluggat den övre vacuumslangen vilket tydligen är fel (?) (Väldigt konstigt då bilen alltid gått bra när jag gjort så.)Pluggade den undre istället och genast sjönk graderna genast till 16 och gick lätt att ställa tillbaka till 10 grader.Bilen går hur bra som helst (genom hela registret) och har lämnat svarta kringlor runt Malmö nu. Nu ska det bara bytas till en C4 istället för den stora FMX för att få några till kusar i backen.Tack igen ! Citera
JanneJ November 5, 2011 Report November 5, 2011 Nu ska det bara bytas till en C4 istället för den stora FMX för att få några till kusar i backen.Jobbigt byte för ingenting, sätt dit en manuell låda istället.Ha det braJanne Citera
Per Berglund November 5, 2011 Report November 5, 2011 Jobbigt byte för ingenting, sätt dit en manuell låda istället.Ha det braJanneJapp FMX är nästintill lika effektiv....Mest viktskillnad. Citera
Tobias CMC1505 November 5, 2011 Author Report November 5, 2011 Vilken typ manuell låda ska man satsa på då ?Mycket man måste göra för att bygga om en 80-90 talare med 5 växlar ? Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.