P-ivson November 21, 2011 Report November 21, 2011 Hejsan!Jag funderar på att byta ut luftrenaren mot ett lite snyggare kr:cool:mat!MEN.....så är ju det där med vevhusventilationen.Som det ser ut nu under huven, så går det på vänstersidan (förarsidan) en slang från oljelocket till insuget.På högra sidan går slangen till luftfiltret.Hur löser man detta smidigt?Kopplar båda slangarna till insuget?Kör bara högra sidan med öppen vent?Kör båda sidorna öppna med så kallade breathers?Koppla båda till en catchtank?Någon som har testat en bra lösning?Mvh/P. Citera
Per Berglund November 21, 2011 Report November 21, 2011 (redigerad) Hejsan!Jag funderar på att byta ut luftrenaren mot ett lite snyggare kr:cool:mat!MEN.....så är ju det där med vevhusventilationen.Som det ser ut nu under huven, så går det på vänstersidan (förarsidan) en slang från oljelocket till insuget.På högra sidan går slangen till luftfiltret.Hur löser man detta smidigt?Kopplar båda slangarna till insuget?Kör bara högra sidan med öppen vent?Kör båda sidorna öppna med så kallade breathers?Koppla båda till en catchtank?Någon som har testat en bra lösning?Mvh/P.I luftrenaren behöver du inte ha någon slang alls.Bästa är att koppla en slang direkt till insuget....Oftast kanske vid förgasaren som jag har härViktigt att i andra änden ha en PVC ventil så det blir rätt kontroll på mängden gaser motorn drar i sig.I andra ventilkåpan har du bara ett ventilerat lock där luften dras inPå detta sätt får man en bra ventilation genom hela motorn vilket är nyttigt.Extra viktigt är just att ha ett undertryck inuti blocket så man slipper problem med olja som trycks ur packboxar och dyligt Ändrade %s av %s (%s) Citera
CMC-49 November 22, 2011 Report November 22, 2011 Det brukar följa med en anslutning som man kan montera på luftrenarens botten del. Och då är det bäst ha den baktill mot torpedväggen, Citera
Bobbe cmc 2103 November 22, 2011 Report November 22, 2011 I andra ventilkåpan har du bara ett ventilerat lock där luften dras in[ATTACH=CONFIG]17262[/ATTACH]Helst då med filter...(kanske var en onödig anmärkning). Citera
P-ivson November 22, 2011 Author Report November 22, 2011 Tjena!Det är en 302 -72 som ska få lite makeup.Jag tror jag oxå ska köra den enkla lösningen.Verkar som det sitter en pcv-ventil i oljelocket,det ser ut som någon metallgrunka som sitter där.Kanske en pcv-ventil? Ärligt,vet inte hur en sådan ser ut.Finns olika versioner kanske.Om man skulle dra upp tråden lite till.....Några kompisar till mig som håller på med trimmade turbosar anser att motorn går mycket renare o bättre med öppen ventilation. Även att motorn ska ha så ren luft som möjligt och inte skicka in smutsig från vevhusvent.Vad är då meningen med sluten?Mvh/P. Citera
CMC-49 November 22, 2011 Report November 22, 2011 Har du öppen så luktar det i regel bränd olja i bilen när du kör och det luktar apa...... Citera
Per Berglund November 22, 2011 Report November 22, 2011 Tjena!Det är en 302 -72 som ska få lite makeup.Jag tror jag oxå ska köra den enkla lösningen.Verkar som det sitter en pcv-ventil i oljelocket,det ser ut som någon metallgrunka som sitter där.Kanske en pcv-ventil? Ärligt,vet inte hur en sådan ser ut.Finns olika versioner kanske.Om man skulle dra upp tråden lite till.....Några kompisar till mig som håller på med trimmade turbosar anser att motorn går mycket renare o bättre med öppen ventilation. Även att motorn ska ha så ren luft som möjligt och inte skicka in smutsig från vevhusvent.Vad är då meningen med sluten?Mvh/P.De har fel.Ett undertryck har en lugnande effekt på motorn.Att man kör slutet i racing är en gissning från mig men det här nog med säkerhet att göra.Ett slutet medför mindre risk för brand vid en olycka.Dessutom vill man i racing krama ur varje hk och att hindra motorn att dra i sig varm vevhus luft förlorar man säkert 1 hk på.På våra bilar förstör man motorn utan riktig ventilation Citera
Andrew November 26, 2011 Report November 26, 2011 Men vänta ett tag Per på din bil som den är kopplad har du inte positiv vevhus ventilation så när du kramar ut dina sista hästar så får du ganska hög olje dimma i motor rummet,Sen om man ska titta till lagkrav så är det inte tillåtet att köra med negativ vevhusventilation efter 1968.... Om man vill slippa olje lukt på crusing ska det vara kopplat från pcv valve till förgasare och från ventilkåpa till luftrenare.... Citera
Per Berglund November 27, 2011 Report November 27, 2011 Men vänta ett tag Per på din bil som den är kopplad har du inte positiv vevhus ventilation så när du kramar ut dina sista hästar så får du ganska hög olje dimma i motor rummet,Sen om man ska titta till lagkrav så är det inte tillåtet att köra med negativ vevhusventilation efter 1968.... Om man vill slippa olje lukt på crusing ska det vara kopplat från pcv valve till förgasare och från ventilkåpa till luftrenare....Nej hur kan det bli det? Är ju kopplat likt original under förgasaren.På min motor är det alltid ett vacum i insuget även på öppna spjäll.Har aldrig haft någon dimma.Enda skillnaden är att jag inte har någon slang mellan oljelock-luftburk Citera
mhdin November 27, 2011 Report November 27, 2011 Jag har precis som Per. Var ska dimman komma från? Citera
Andrew November 28, 2011 Report November 28, 2011 Per På fullgas har du inget vakum i motorn utan då andas vevhus kompressionen ut genom det öppna oljelocket, om du istället hade det kopplat till luftfiltret så hade det gått in i förg och du hade haft samma funktion som PCV valven, förutom att istället för att det gått in under förg istället gått ovan förg.Det är det som menas med positive vevhus ventilation, sen att ni inte märker att det är något större problem torde vara att ni har fräscha motorer. Citera
Per Berglund November 29, 2011 Report November 29, 2011 Ja nu prata vi äpplen och päron.Visst ett övertryck i "vevhuset" är ju lätt hänt med mycket "blowby" från kolvarna.Det är ju klart att en slang från oljelock>>>luftburken alltid är bättre för miljön istället för att vädra ut eventuellt överskott ut i luften.Okej jag är en miljöbov just nu som saknar slang till luftfilter och bör bättra mig! Men det har ju fortfarande ingen större effekt som ventilation för merpartenHelt omöjligt kan en slang från oljelocket upp till luftburken vara lika effektivt som att suga ur vevhuset med en slang in i insuget.Både och är bäst även för moder jord.BTW jag har haft 3st motorer hos Jari Konola och alla gav lite vacum även i full gas...Cool finne som han är sa han "Jaaa deee är allra bääästa för gaaataaa".Viss skillnad vid tävling och naturligtvis vid överladdning. Citera
Andrew November 29, 2011 Report November 29, 2011 Ja du min vän nu pratar du verkligen äpplen och päron.. Du förstår nog inte vad jag försöker förklara och det tar jag på mig jag bryr mig inte om att du/vi är miljöbovar, utan vad jag menar är för att du ska få en effektivare vevhusventilation så ska både PCV som är kopplad till insug eller allra helst i mellanplatta/förg och undersida luftfilter.Och ja själklart har du lite vakuum i motorn när du kör förr fulla spjäll men inte tillräckligt.Precis som du visar på din fina bild är det bästa att koppla vevhusventilationen på.Det finns en gammal device som är ganska sann om fabriken gjort det så finns det en anledning annars hade dom inte gjort det och sparat in lite tillverkningskostnad..För inte hade bilen blivit billigare. Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.