Jump to content

Recommended Posts

Nä säger iaf jag.

Min är behandlad och ja visst det är väl bra kanske. Men behövs det mellan maj - september? Nä, tror inte så.

Jag har hellre en ren och fräsch bil utan gegga som tränger in o ur lite varstans.

Farsan säger lika efter att han fått sin 65a Impala besprutad. Ett helsike är detta rostskydd :)

Jag hade iaf inte behandlat om jag köpte en ny som inte va det.

http://www.mustangclubsweden.org/showthread.php/12986-k%C3%B6ra-p%C3%A5-vintern-rostskydd?highlight=rostskydd

http://www.mustangclubsweden.org/showthread.php/12423-rostskydds-behandling?highlight=rostskydd

// Danne

Jag har också skydd. De är nog inget måste men de är säkert bra för att hålla bort fukt å skit.

Visst är de kladdigt men de är inte döden att bli skitig om man ska greja.

Så skriver Vi bilägare om Mustangs rostskydd:

Plus för motorhuv i aluminium. Det finns någon form av innerskärm fram. I dörrarnas skarvar är plåten bara vikt omlott utan tätande limning. Ingen tillstymmelse till rostskyddsmedel i balkar eller på karossens undersida, bara vanlig lackering eller grundlackering. Bränsletanken är i plåt, visserligen skyddad från stänk. Bakskärmarna har heller inte någon smutssamlande konstruktion men skarvarna är helt oskyddade.

– Här är alla fel gjorda, summerar Thomas Widström.

Men å andra sidan är bilen direktimporterad och inte avsedd för svensk miljö.

Rostskyddsgaranti finns inte. Bilen får difinitivt underkänt.

Bilen är besiktad av Rostskyddsmetoder AB.

Kör i regn jag oxå, vad jag menar va att man åker kanske inte normalt ut i regn om man är hemma :)

---------------------------------

Kort, snabbt svar på språg - via min iPhone!

---------------------------------

Lite tunn flytande inne i balkar och dörrar tycker att man bör spruta in för ett framtida skydd då det samlas lite kondens och så som tar lite längre tid att torka än på utvändiga ytor....

det kommer jag att göra på min iallafall :-)

Om man får tycka ngt så är nog trots allt någon form av rostskydd att rekommendera i vårt klimat, även om man "bara" kör under sommarperioden.

Det behöver kanske inte vara någon "svart smet". Finns ju andra alternativ som borde kunna tilltala. Vad med hetvax ? Lägger sig som en skyddande hinna men ganska transparent. Ett alternativ ? Linolja är väl också något gammalt beprövat "naturmedel" som har viss skyddande effekt och kan dessutom penslas på "manuellt" där man vill ha det. Vad tror ni ?

• 1 month later...

Komplett skydd såg ingen annan väg. Då vi har så mycket grus, salt och annat som ligger kvar på våra vägar efter vintern. Det tar cirka en till två månader innan salt och annan skit har spolats bort.

MVH

Janne

Hej

Har surfat runt för att hitta om det var galvad plåt i Mustangen.

Det enda som står i deras produktbeskrivning Aluminium huv och kaross stålplåt.

Inte ett ord om galvat skydd på bilen. Hade man haft det så tror jag att man gjort reklam om det.

MVH

Janne H

Hej,

I stort sett alla bilar som produceras i västvärlden har större delen av karosserna pressade av galvad plåt. Det ger ett grundskydd så att inte de genomrostar på ett par år som bilarna gjorde på 70-talet. Bra exempel är hundkojan och Skoda Rapid som levererades med rostbubblor redan i bilhallen. Eller varför inte alla Japanare innan de lärde sig att man måste göra något för att bilen inte skulle vara bortrostad på 3-4 år.

Man gör inte reklam för en galvad kaross idag det gjorde Audi på 80-talet. Ska man vara fräck idag gör man reklam om man har råd att utveckla aluminiumkaross eller som en del i kolfiber.

Hej.

Det verkar inte vara mycket galv, med bara 5 års garanti.

Det klarade även en från Opel på 70 talet. Har haft en själv, helt rostfri i 10 år sen kom det.

Janne H