December 11, 201113 yr comment_110301 HejJag har kollat på en fin original orenoverad Mustang HT 1966 med Aut. & 289-motor. Den har stått avställd i ca 12 år, går fint, dock ryker den oljerök en hel del vid normal körning. Den har gått ca 16.000 mil sedan ny är välvårdad och i bra skick.Varför ryker den så illa - teori?Mvh Christian
December 11, 201113 yr comment_110302 Ventiltätningar slut, alternativt kolvringarna eller både och./Tommy.
December 11, 201113 yr comment_110303 (ev ringarna sitter fast ) säker på att alla gummi i motorn är troligen kass ska tro att du behöver bytta alla packningar i den ( torkat sönder i o med att den ståt så länge )
December 11, 201113 yr comment_110307 Varför ryker den så illa - teori?Mvh ChristianAlternativ 1: Oljeringarna kletat igen = ryker hela tiden.Alternativ 2: Ventilgummi = ryker vid högt insugsvakuum.
December 11, 201113 yr comment_110312 Kan också vara membranet i vacuumklockan på automatlådan som är sprucket, automatolja sugs in via ett rör kopplat mellan insug och vacuumklockan.Märks även på att oljenivån i Automaten sjunker.Enkelt att koppla bort och plugga röret mot insug/förgasare och provgasa stillastående för att se om det fortfarande ryker./Edeson
December 11, 201113 yr Author comment_110320 Som ofta så får man bra, trevliga och lärorika svar här, tack!Av era svar att döma, så kan man gissa sig till en slutsats att det antagligen kostar minst 5.000 kr, men kanske upp till 15.000 kr att åtgärda om man lämnar bort det till en verkstad. Det kan ju vara acceptabelt om priset blir satt därefter, men det är det f.n. inte.Mvh Christian
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.