Jump to content

Saab r.i.p


Per Berglund

Recommended Posts

Jaha konkursen för SAAB klar nu och inte oväntat heller....Rätt skönt att detta "plåster" är avrivet.

Men tragiskt att så mycket kunskap nu försvinner och det blir intressant att följa hur "fordons" Sverige nu kanske kommer att förändras.

Vem vet kanske till det bättre??

Eller blir det en ny "varvsdöd" som på 80-talet?

Som sagt både lättnad och besvikelse från min sida!

Link to comment
Share on other sites

hej

kör just nu 95 II helt underbar, har kört Saab sen 89 olika modeller och olika trim ca 6-7000 mil per år.

Har aldrig haft några problem, och jag kör hårt.

Hoppas att allt löser sig för personalen på Saab. Jag sörjer, men kommer allt behålla min bil.

Janne

Link to comment
Share on other sites

Spådde konkurs (bl.a i ett inlägg på cmc- forumet) redan då GM sålde, tyvärr fick man rätt på den punkten.

Kommer inte att sakna fordonet det minsta, mina sympatier går till dom anställda. Konkursen slår hårt mot regionen.

Antagligen köper kineserna eller indierna varumärket och klistrar det på en HuoYun eller Mahindra. Fy f--

Link to comment
Share on other sites

Saab har jag inte mycket för, dom har aldrig byggt bilar som folk ville ha. Kolla bara hur lång tid de inte byggde någon kombi.

Trollhättan däremot kommer få det kämpigt nu. Är aldrig bra när en hel region är beroende av en enda arbetsgivare.

Link to comment
Share on other sites

Så sant kombin kom sent, men de tillverka saab v4 kombi, saab var först?? med turbo.... dåliga bilar är det inte..

De tillverkade bilar som många ville ha, men alla vill ju inte åka saab. Och alla vill ju inte åka volvo, endel vill åka FORD andra ch..a..

Men hur som helst, hoppas att det blir en bra lösning för de saab anställda, och att de får lön till jul....

mvh Johan

Link to comment
Share on other sites

Jag hoppas också att det fixar sig på nåt sätt för de anställda. Jag är faktiskt en av dem. Köper Youngman hela bygget + GM inte ställer sig på tvären vilket de har gjort hittills, kan läget se ljusare ut. Robert T har rätt i att det är inte bra att vara beroende av en stor arbetsgivare och förklaringen är att Trollhättan är för liten stad. Det bor ca 54 000 människor här. Självklart söker jag redan efter andra jobb.

Link to comment
Share on other sites

Enligt affärsmagasin kan vi alla "tacka" GM.

GM har bromsat och stoppat försäljningen av Saab till kineserna p.g.a att inte kineserna skulle få tillgång till GM's teknologi genom att köpa Saab.

Detta är en bidragande faktor till bankrutten, men Saab Automotive har varit en alldeles för liten spelare i denna liga.

Man har inte kunnat ta fram tillräckligt attraktiva modeller, som är en förutsättning för framgång. Konkurrensen är stenhård, produktutveckling kostar mega, om man blir efter här är det kört.

Nu återstår att se, vilken asgam åker iväg med bytet. Turkar o. kineser har redan anmält intresse.

Det som händer i Trollhättan är beklagligt. Kan man tänka sej legotillverkning av någon annat märke/modell i befintliga lokaler?

Om man låter bolaget raderas helt, försvinner också en hel del kunnande.

Link to comment
Share on other sites

Magna från Kanada är också intresserade av Saab och de var det även 2009 innan Kroningsegg valdes ut som köpare. Youngman försöker köpa bolaget i större skala som inte har med GM-delar att göra och ha kvar merparten av personalen. Alltså.... om deras avsikt är att återstarta produktionen igen, vem ska då göra jobbet? Bolaget är mindre värt i delar och utan sin personal. Nu är bolagets skulder raderade i samband med konkursen. Enligt svensk lag, får man köpa hela verksamheten och återta konkursen vilket den möjligheten är unik som inte finns i andra länder vad jag vet.

Link to comment
Share on other sites

(redigerad)

Ja GM ligger säkert bakom det mesta i det här spelet vilket varit känt länge men jag tycker det är förvånansvärt lite som undersöks.

Just detta med att GM äger mycket av tekniken i SAAB är ju kärnan i allt trubbel redan från den dag SAAB köptes

Snacket om att SAAB alltid gått "back" är garanterat bara en massa pengatransaktioner av GM

Tex detta med tekniken..SAAB har hela tiden "tvingats" köpa komponenter av GM fastän det inte behövts.

Till vilket pris tror ni?? Jo jävligt dyrt såklart så GM har nog fått sina pengar medan SAAB får visa röda siffror i pappret.

Jag tror aldrig på någon slags "legotillverkning"

Då jag jobbar mycket med fordonsindustrin dagligen så vet jag hur legotillverkning fungerar inköpsmässigt för legotillverkare...:thumbdown:

Ska man göra nått så ska man göra ALLT!

Jag hoppas på någon form av omstart bara SAAB lyckas profilera sig på något vettigt sätt.

Tidigare har man bara gjort bilar på gamla meriter, obefintligt design och att ljuga om unik teknik som man hittar i princip i enklaste Skodan. :)

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

(redigerad)
Det är nog inte bara GM:s fel. Saab har ju aldrig gått med vinst därför att man

sålt för få bilar. Det räcker inte med att ha en teknik i topp, man måste kunna

sälja den också.

http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_motor/bilar/article3373210.ece

Mvh.

P-O

Nej jag tror inte på den gamla skrönan att antalet bilar helt styr.

Det är något som är lätt att säga och lätt för folk att förstå!

Min tro är fortfarande att GM använde SAAB helt ekonomiskt strategiskt.

GM köpte SAAB på 90-talet och direkt kan man då ställa sig följande frågor

  1. Varför satsade inte GM på SAAB då? Inga ny modeller eller nått alls!!!
    I princip rullade allt på som vanligt.
  2. Varför marknadsförde man inte SAAB hårdare i USA?
    I USA är märket i princip helt okänt....Mer okänt än vad vi svenskar tror.
  3. Varför tvingade man på SAAB en massa GM teknik som kanske även var sämre än tidigare??
    GM tog även bort bättre motorteknik SAAB hade utvecklat.
    Ville man ha ett premiummärke så är det bara idioter som sätter i Opel/GM prylar
  4. Om alla vet att antalet bilar är så viktigt att tillverka så varför i hela friden försökte GM inte ens??

Helt rätt är det som du säger att det räcker inte med bara teknik......Det vet GM mycket väl efter 100års biltillverkning.

GM har ALDRIG ens försökt sälja SAAB....GM behövde inte ens SAAB från början:!:

[ATTACH=CONFIG]17759[/ATTACH]

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

Enligt svensk lag, får man köpa hela verksamheten och återta konkursen vilket den möjligheten är unik som inte finns i andra länder vad jag vet.
GM gjorde en "Chapter 11" för ett tag sen.

Jag tror aldrig på någon slags "legotillverkning"

Nog har man tidigare också konverterat SAAB-fabriker:

http://www.valmet-automotive.com

Då jag jobbar mycket med fordonsindustrin dagligen så vet jag hur legotillverkning fungerar inköpsmässigt för legotillverkare...:thumbdown:

Där det finns problem, finns det också lösningar.

Är inte rätt snubbe att analysera GM:s förehavanden i större utsträckning, men

GM körde i flera år (tionden) käpprakt åt helvete som bolag. Den diskussionen är knappast intressant på ett cmc-forum.

Link to comment
Share on other sites

Där det finns problem, finns det också lösningar.

Är inte rätt snubbe att analysera GM:s förehavanden i större utsträckning, men

GM körde i flera år (tionden) käpprakt åt helvete som bolag. Den diskussionen är knappast intressant på ett cmc-forum.

Sant!

Är ingen analytiker här heller och det tror jag inte heller man behöver vara.

Sunt förnuft räcker oftast längre än vad analytiker klarar av....Rätt uppenbart att det har saknats i alla stora bolag och bland finansnissar som det visat sig senaste årtiondet.

I denna värld gäller "Money talks"

Link to comment
Share on other sites

Det största problemet har tydligen varit att GM inte ville att SAABs teknik skulle säljas till Kina då det skulle äventyra GM's position på den kinesiska marknaden.

Hur kan då Ford överleva när de släppte Volvo till en kinesisk ägare.

Är inte det lite konstigt? Eller är det jag som har otur när jag tänker?

Att GM's framtid skulle hänga på att det finns bilar med SAAB teknik i Kina, ja då har nog GM andra problem med sin egen produktportfölj.

Link to comment
Share on other sites

Det största problemet har tydligen varit att GM inte ville att SAABs teknik skulle säljas till Kina då det skulle äventyra GM's position på den kinesiska marknaden.

Hur kan då Ford överleva när de släppte Volvo till en kinesisk ägare.

Är inte det lite konstigt? Eller är det jag som har otur när jag tänker?

Att GM's framtid skulle hänga på att det finns bilar med SAAB teknik i Kina, ja då har nog GM andra problem med sin egen produktportfölj.

Ja precis!

SAAB är ju inget hot mot GM kan man ju tycka så vad är de rädda för?

Kanske GM tror på sagan "David mot Goliat"?

Nog har GM problem med sin produktportfölj.

Horribla bilar och mycket hänger fortfarande på törstiga Pickuper och Suvar.

Resten av bilarna skulle jag svårt se skillnad på om de är kinesiska eller amerikanska.

Inte för att Ford är speciellt bra heller men känns ändå som Ford är lite mer kreativa......Bara en känsla!

Ändå det är smått otroligt vad vi i lilla Sverige har åstakommigt med VOLVO och även SAAB

VOLVO går som tåget och vinner trofer världen över.

Varken Ford eller Kineser ska ha "kred" för det utan det ska vi klappa oss själva i ryggen för.

Vi gnäller gärna och jobbar som små svin och det betalar sig i längden.

Som sagt ska bli intressant och följa om den seeeeeega SAAB historien forsätter eller blir en plump.

Link to comment
Share on other sites

Jepp men det lades ju ned

Alltså tillverkade man inte modeller som kunderna gillade. Man kan inte utdöma legotillverkning bara för att SAAB floppade big-time.

http://www.magnasteyr.com/de/kompetenzen/vehicle-engineering-contract-manufacturing2_de

Så länge man prioriterade fordonets säkerhet var plåtcontainers såsom Volvo o. Saab populärare. Nuförtiden vill man ha lite mera finess, vilket dessa tillverkare inte kunde prestera i tillräcklig grad. Vi följer utgången med intresse.

Nog har GM problem med sin produktportfölj.

Horribla bilar...osv

Ännu skall vi inte döma ut (Euro) GM helt. Om dom bara skulle förstå att anställa en annan designer till bolaget skulle dom säkert hänga med i framtiden.

Det var många märkesentusiaster som hurrade då chefsdesigner Bangle stack från BMW, samma borde hända på GM.

För att hänga med idag, måste produkten ha "det där lilla extra", som tilltalar köparen, annars är det kört. Asiaterna kan göra "havregrynsgröt" så mycket billigare än nån annan...

Link to comment
Share on other sites

Det var 2,5 år sen och innan Spyker köpte Saab.

Jodå, kommentaren gällde detta, liknande förfarande:

Enligt svensk lag, får man köpa hela verksamheten och återta konkursen vilket den möjligheten är unik som inte finns i andra länder vad jag vet.
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hej

Jag har jobbat sedan 1985 på Volvo i Göteborg. Har aldrig funderat på att köpa en SAAB-bil, men har inget emot heller. Jobbade faktiskt på SAAB i slutet av 80-talet när Volvo sålde produktionsutrustning till SAAB som jag och några andra var där och installerade (det var ny utrustning av ergonomisk typ som Volvo utvecklat och SAAB ville också ha).

Det är väldigt illa och tragiskt att SAAB hamnat i denna sits - kortsiktigt i första hand för de anställda och långsiktigt för SAAB som företag och dess historia i Sverige och som ett litet eftertraktat varumärke i världen.

För mig har det under alla år aldrig varit en fråga OM att detta skulle hända, utan endast NÄR - så har det kännts. Man trodde att GM kunde rationalisera SAAB med gemensamma GM-komponenter och få ner totala kostnaden, men man har inte ens lyckats nå upp till Break Even vilket är nödvändigt i alla sammanhang. Hade GM satsat mer på att marknadsföra SAAB i t.ex. USA, så hade man säkert utan problem nått sådana vinster att detta inte behövt ske, men jag är inte insatt i hur marknadsföring skett. SAAB är en alltför alldaglig bil för att kunder skall vara villiga att betala ett påtagligt högre pris för en SAAB, så att vinsterna kunnat bli högre och undanhållit konkurs. Därför hade det inte varit möjligt att höja priserna i SAAB:s fall.

Automotive-branschen är enormt pressad med mkt små marginaler och vissa bilar byggs med 0-marginal enbart för att hålla igång fabrikerna. Konkurrensen är stenhård och väldigt många väljer att flytta sina inköp av delar till bl.a. Malaysia, Kina och Indien, samt att man bygger upp bilfabriker i t.ex. Tjeckien, Ryssland och Brasilien m.fl. Det är enda sättet att klara att bygga en bil med konkurrenskraftigt pris och även ge en liten vinst.

Att GM inte vill släppa all teknikkunskap, utan hellre agerar som dom gjort har jag förståelse för - rent ekonomiskt. Det har ett värde som är mer värt än att sälja det för t.ex. 150 miljoner, då är dom hellre utan 150 miljoner än att sälja det billigt. Sådana saker är svårt att beräkna, men det har säkert gjorts många sådana beräkningar i detta fallet. Hade GM däremot själva lagt ner all biltillverkning, så hade det sannolikt inte varit ett problem med den biten.

Mvh CS

Link to comment
Share on other sites

Automotive-branschen är enormt pressad med mkt små marginaler och vissa bilar byggs med 0-marginal enbart för att hålla igång fabrikerna. Konkurrensen är stenhård och väldigt många väljer att flytta sina inköp av delar till bl.a. Malaysia, Kina och Indien, samt att man bygger upp bilfabriker i t.ex. Tjeckien, Ryssland och Brasilien m.fl. Det är enda sättet att klara att bygga en bil med konkurrenskraftigt pris och även ge en liten vinst.

Mvh CS

Det beror naturligtvis på att det är låglöneländer, dom du räknar upp COCS. Att lönerna är för höga i Sverige, och

flera andra västländer, jämfört med asiatiska, Kinesiska och Indiska löner.

Att Amerikanarna fortfarande kan tillverka bilar och sälja dom med vinst, beror förmodligen på att Amrisarna är så

patriotiska, och oftast bara köper Amerikanskt.

Att GM överhuvudtaget intresserade sig av SAAB är ju ett mysterium, om dom inte såg det faktum att SAAB hade

en sån hög teknisk nivå, och att det var den dom ville åt. Och nu har dom den, och släpper den inte. Ska bli intressant

att se vad som kommer ut av detta i bilar från GM.

Mvh.

P-O

Link to comment
Share on other sites

Sista ordet är inte sagt ännu med tanke på det finns intressenter som vill köpa konkursboet. De fd saab-anställda som jag har pratat med är fortfarande hoppfulla om att det ska ordna sig. Kommande vecka ska bla Youngman lägga bud tillsammans med turkiska Brightwell Holdings. Det bästa vore nån köper och drar igång produktionen igen för arbetslösheten är redan hög nog i trakten.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...