Per Berglund December 19, 2011 Report December 19, 2011 Jaha konkursen för SAAB klar nu och inte oväntat heller....Rätt skönt att detta "plåster" är avrivet.Men tragiskt att så mycket kunskap nu försvinner och det blir intressant att följa hur "fordons" Sverige nu kanske kommer att förändras.Vem vet kanske till det bättre??Eller blir det en ny "varvsdöd" som på 80-talet?Som sagt både lättnad och besvikelse från min sida! Citera
CMC-49 December 19, 2011 Report December 19, 2011 Nu får väl Kina som de ville o köper konkursboet :-) Citera
AJ December 19, 2011 Report December 19, 2011 Är uppvuxen med SAAB så lite nostalgisk blir man och jag tycker att det är synd att det går förlorat. Hoppas det löser sig på något bra sätt för alla anställda. Citera
Janne H December 19, 2011 Report December 19, 2011 hejkör just nu 95 II helt underbar, har kört Saab sen 89 olika modeller och olika trim ca 6-7000 mil per år.Har aldrig haft några problem, och jag kör hårt.Hoppas att allt löser sig för personalen på Saab. Jag sörjer, men kommer allt behålla min bil.Janne Citera
ThomasFB December 20, 2011 Report December 20, 2011 Spådde konkurs (bl.a i ett inlägg på cmc- forumet) redan då GM sålde, tyvärr fick man rätt på den punkten. Kommer inte att sakna fordonet det minsta, mina sympatier går till dom anställda. Konkursen slår hårt mot regionen. Antagligen köper kineserna eller indierna varumärket och klistrar det på en HuoYun eller Mahindra. Fy f-- Citera
RoTe December 20, 2011 Report December 20, 2011 Saab har jag inte mycket för, dom har aldrig byggt bilar som folk ville ha. Kolla bara hur lång tid de inte byggde någon kombi.Trollhättan däremot kommer få det kämpigt nu. Är aldrig bra när en hel region är beroende av en enda arbetsgivare. Citera
Johan HT-66 December 20, 2011 Report December 20, 2011 Så sant kombin kom sent, men de tillverka saab v4 kombi, saab var först?? med turbo.... dåliga bilar är det inte..De tillverkade bilar som många ville ha, men alla vill ju inte åka saab. Och alla vill ju inte åka volvo, endel vill åka FORD andra ch..a..Men hur som helst, hoppas att det blir en bra lösning för de saab anställda, och att de får lön till jul....mvh Johan Citera
Gtttggg December 20, 2011 Report December 20, 2011 Jag hoppas också att det fixar sig på nåt sätt för de anställda. Jag är faktiskt en av dem. Köper Youngman hela bygget + GM inte ställer sig på tvären vilket de har gjort hittills, kan läget se ljusare ut. Robert T har rätt i att det är inte bra att vara beroende av en stor arbetsgivare och förklaringen är att Trollhättan är för liten stad. Det bor ca 54 000 människor här. Självklart söker jag redan efter andra jobb. Citera
ThomasFB December 21, 2011 Report December 21, 2011 Enligt affärsmagasin kan vi alla "tacka" GM. GM har bromsat och stoppat försäljningen av Saab till kineserna p.g.a att inte kineserna skulle få tillgång till GM's teknologi genom att köpa Saab.Detta är en bidragande faktor till bankrutten, men Saab Automotive har varit en alldeles för liten spelare i denna liga. Man har inte kunnat ta fram tillräckligt attraktiva modeller, som är en förutsättning för framgång. Konkurrensen är stenhård, produktutveckling kostar mega, om man blir efter här är det kört.Nu återstår att se, vilken asgam åker iväg med bytet. Turkar o. kineser har redan anmält intresse.Det som händer i Trollhättan är beklagligt. Kan man tänka sej legotillverkning av någon annat märke/modell i befintliga lokaler? Om man låter bolaget raderas helt, försvinner också en hel del kunnande. Citera
Gtttggg December 21, 2011 Report December 21, 2011 Magna från Kanada är också intresserade av Saab och de var det även 2009 innan Kroningsegg valdes ut som köpare. Youngman försöker köpa bolaget i större skala som inte har med GM-delar att göra och ha kvar merparten av personalen. Alltså.... om deras avsikt är att återstarta produktionen igen, vem ska då göra jobbet? Bolaget är mindre värt i delar och utan sin personal. Nu är bolagets skulder raderade i samband med konkursen. Enligt svensk lag, får man köpa hela verksamheten och återta konkursen vilket den möjligheten är unik som inte finns i andra länder vad jag vet. Citera
Per Berglund December 21, 2011 Author Report December 21, 2011 (redigerad) Ja GM ligger säkert bakom det mesta i det här spelet vilket varit känt länge men jag tycker det är förvånansvärt lite som undersöks.Just detta med att GM äger mycket av tekniken i SAAB är ju kärnan i allt trubbel redan från den dag SAAB köptesSnacket om att SAAB alltid gått "back" är garanterat bara en massa pengatransaktioner av GMTex detta med tekniken..SAAB har hela tiden "tvingats" köpa komponenter av GM fastän det inte behövts.Till vilket pris tror ni?? Jo jävligt dyrt såklart så GM har nog fått sina pengar medan SAAB får visa röda siffror i pappret.Jag tror aldrig på någon slags "legotillverkning"Då jag jobbar mycket med fordonsindustrin dagligen så vet jag hur legotillverkning fungerar inköpsmässigt för legotillverkare...Ska man göra nått så ska man göra ALLT!Jag hoppas på någon form av omstart bara SAAB lyckas profilera sig på något vettigt sätt.Tidigare har man bara gjort bilar på gamla meriter, obefintligt design och att ljuga om unik teknik som man hittar i princip i enklaste Skodan. Ändrade %s av %s (%s) Citera
pools December 21, 2011 Report December 21, 2011 Det är nog inte bara GM:s fel. Saab har ju aldrig gått med vinst därför att mansålt för få bilar. Det räcker inte med att ha en teknik i topp, man måste kunnasälja den också.http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_motor/bilar/article3373210.eceMvh.P-O Citera
Per Berglund December 21, 2011 Author Report December 21, 2011 (redigerad) Det är nog inte bara GM:s fel. Saab har ju aldrig gått med vinst därför att mansålt för få bilar. Det räcker inte med att ha en teknik i topp, man måste kunnasälja den också.http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_motor/bilar/article3373210.eceMvh.P-ONej jag tror inte på den gamla skrönan att antalet bilar helt styr.Det är något som är lätt att säga och lätt för folk att förstå!Min tro är fortfarande att GM använde SAAB helt ekonomiskt strategiskt.GM köpte SAAB på 90-talet och direkt kan man då ställa sig följande frågorVarför satsade inte GM på SAAB då? Inga ny modeller eller nått alls!!!I princip rullade allt på som vanligt.Varför marknadsförde man inte SAAB hårdare i USA?I USA är märket i princip helt okänt....Mer okänt än vad vi svenskar tror.Varför tvingade man på SAAB en massa GM teknik som kanske även var sämre än tidigare??GM tog även bort bättre motorteknik SAAB hade utvecklat.Ville man ha ett premiummärke så är det bara idioter som sätter i Opel/GM prylarOm alla vet att antalet bilar är så viktigt att tillverka så varför i hela friden försökte GM inte ens??Helt rätt är det som du säger att det räcker inte med bara teknik......Det vet GM mycket väl efter 100års biltillverkning.GM har ALDRIG ens försökt sälja SAAB....GM behövde inte ens SAAB från början:!:[ATTACH=CONFIG]17759[/ATTACH] Ändrade %s av %s (%s) Citera
ThomasFB December 22, 2011 Report December 22, 2011 Enligt svensk lag, får man köpa hela verksamheten och återta konkursen vilket den möjligheten är unik som inte finns i andra länder vad jag vet. GM gjorde en "Chapter 11" för ett tag sen.Jag tror aldrig på någon slags "legotillverkning"Nog har man tidigare också konverterat SAAB-fabriker:http://www.valmet-automotive.comDå jag jobbar mycket med fordonsindustrin dagligen så vet jag hur legotillverkning fungerar inköpsmässigt för legotillverkare...Där det finns problem, finns det också lösningar.Är inte rätt snubbe att analysera GM:s förehavanden i större utsträckning, menGM körde i flera år (tionden) käpprakt åt helvete som bolag. Den diskussionen är knappast intressant på ett cmc-forum. Citera
Per Berglund December 22, 2011 Author Report December 22, 2011 Nog har man tidigare också konverterat SAAB-fabriker:http://www.valmet-automotive.comJepp men det lades ju nedVerkar gå käpprätt där med[ATTACH=CONFIG]17817[/ATTACH] Citera
Per Berglund December 22, 2011 Author Report December 22, 2011 Där det finns problem, finns det också lösningar.Är inte rätt snubbe att analysera GM:s förehavanden i större utsträckning, menGM körde i flera år (tionden) käpprakt åt helvete som bolag. Den diskussionen är knappast intressant på ett cmc-forum.Sant!Är ingen analytiker här heller och det tror jag inte heller man behöver vara.Sunt förnuft räcker oftast längre än vad analytiker klarar av....Rätt uppenbart att det har saknats i alla stora bolag och bland finansnissar som det visat sig senaste årtiondet.I denna värld gäller "Money talks" Citera
mats g johansson December 22, 2011 Report December 22, 2011 Det största problemet har tydligen varit att GM inte ville att SAABs teknik skulle säljas till Kina då det skulle äventyra GM's position på den kinesiska marknaden. Hur kan då Ford överleva när de släppte Volvo till en kinesisk ägare. Är inte det lite konstigt? Eller är det jag som har otur när jag tänker?Att GM's framtid skulle hänga på att det finns bilar med SAAB teknik i Kina, ja då har nog GM andra problem med sin egen produktportfölj. Citera
Per Berglund December 22, 2011 Author Report December 22, 2011 Det största problemet har tydligen varit att GM inte ville att SAABs teknik skulle säljas till Kina då det skulle äventyra GM's position på den kinesiska marknaden. Hur kan då Ford överleva när de släppte Volvo till en kinesisk ägare. Är inte det lite konstigt? Eller är det jag som har otur när jag tänker?Att GM's framtid skulle hänga på att det finns bilar med SAAB teknik i Kina, ja då har nog GM andra problem med sin egen produktportfölj.Ja precis! SAAB är ju inget hot mot GM kan man ju tycka så vad är de rädda för?Kanske GM tror på sagan "David mot Goliat"? Nog har GM problem med sin produktportfölj.Horribla bilar och mycket hänger fortfarande på törstiga Pickuper och Suvar.Resten av bilarna skulle jag svårt se skillnad på om de är kinesiska eller amerikanska.Inte för att Ford är speciellt bra heller men känns ändå som Ford är lite mer kreativa......Bara en känsla!Ändå det är smått otroligt vad vi i lilla Sverige har åstakommigt med VOLVO och även SAABVOLVO går som tåget och vinner trofer världen över.Varken Ford eller Kineser ska ha "kred" för det utan det ska vi klappa oss själva i ryggen för.Vi gnäller gärna och jobbar som små svin och det betalar sig i längden.Som sagt ska bli intressant och följa om den seeeeeega SAAB historien forsätter eller blir en plump. Citera
ThomasFB December 23, 2011 Report December 23, 2011 Jepp men det lades ju nedAlltså tillverkade man inte modeller som kunderna gillade. Man kan inte utdöma legotillverkning bara för att SAAB floppade big-time.http://www.magnasteyr.com/de/kompetenzen/vehicle-engineering-contract-manufacturing2_deSå länge man prioriterade fordonets säkerhet var plåtcontainers såsom Volvo o. Saab populärare. Nuförtiden vill man ha lite mera finess, vilket dessa tillverkare inte kunde prestera i tillräcklig grad. Vi följer utgången med intresse.Nog har GM problem med sin produktportfölj.Horribla bilar...osvÄnnu skall vi inte döma ut (Euro) GM helt. Om dom bara skulle förstå att anställa en annan designer till bolaget skulle dom säkert hänga med i framtiden.Det var många märkesentusiaster som hurrade då chefsdesigner Bangle stack från BMW, samma borde hända på GM.För att hänga med idag, måste produkten ha "det där lilla extra", som tilltalar köparen, annars är det kört. Asiaterna kan göra "havregrynsgröt" så mycket billigare än nån annan... Citera
Gtttggg December 23, 2011 Report December 23, 2011 GM gjorde en "Chapter 11" för ett tag sen.Det var 2,5 år sen och innan Spyker köpte Saab. Citera
ThomasFB December 24, 2011 Report December 24, 2011 Det var 2,5 år sen och innan Spyker köpte Saab.Jodå, kommentaren gällde detta, liknande förfarande: Enligt svensk lag, får man köpa hela verksamheten och återta konkursen vilket den möjligheten är unik som inte finns i andra länder vad jag vet. Citera
Gtttggg December 26, 2011 Report December 26, 2011 Jodå, kommentaren gällde detta, liknande förfarande:Jag vet. Citera
COCS January 28, 2012 Report January 28, 2012 HejJag har jobbat sedan 1985 på Volvo i Göteborg. Har aldrig funderat på att köpa en SAAB-bil, men har inget emot heller. Jobbade faktiskt på SAAB i slutet av 80-talet när Volvo sålde produktionsutrustning till SAAB som jag och några andra var där och installerade (det var ny utrustning av ergonomisk typ som Volvo utvecklat och SAAB ville också ha).Det är väldigt illa och tragiskt att SAAB hamnat i denna sits - kortsiktigt i första hand för de anställda och långsiktigt för SAAB som företag och dess historia i Sverige och som ett litet eftertraktat varumärke i världen.För mig har det under alla år aldrig varit en fråga OM att detta skulle hända, utan endast NÄR - så har det kännts. Man trodde att GM kunde rationalisera SAAB med gemensamma GM-komponenter och få ner totala kostnaden, men man har inte ens lyckats nå upp till Break Even vilket är nödvändigt i alla sammanhang. Hade GM satsat mer på att marknadsföra SAAB i t.ex. USA, så hade man säkert utan problem nått sådana vinster att detta inte behövt ske, men jag är inte insatt i hur marknadsföring skett. SAAB är en alltför alldaglig bil för att kunder skall vara villiga att betala ett påtagligt högre pris för en SAAB, så att vinsterna kunnat bli högre och undanhållit konkurs. Därför hade det inte varit möjligt att höja priserna i SAAB:s fall.Automotive-branschen är enormt pressad med mkt små marginaler och vissa bilar byggs med 0-marginal enbart för att hålla igång fabrikerna. Konkurrensen är stenhård och väldigt många väljer att flytta sina inköp av delar till bl.a. Malaysia, Kina och Indien, samt att man bygger upp bilfabriker i t.ex. Tjeckien, Ryssland och Brasilien m.fl. Det är enda sättet att klara att bygga en bil med konkurrenskraftigt pris och även ge en liten vinst.Att GM inte vill släppa all teknikkunskap, utan hellre agerar som dom gjort har jag förståelse för - rent ekonomiskt. Det har ett värde som är mer värt än att sälja det för t.ex. 150 miljoner, då är dom hellre utan 150 miljoner än att sälja det billigt. Sådana saker är svårt att beräkna, men det har säkert gjorts många sådana beräkningar i detta fallet. Hade GM däremot själva lagt ner all biltillverkning, så hade det sannolikt inte varit ett problem med den biten.Mvh CS Citera
pools January 28, 2012 Report January 28, 2012 Automotive-branschen är enormt pressad med mkt små marginaler och vissa bilar byggs med 0-marginal enbart för att hålla igång fabrikerna. Konkurrensen är stenhård och väldigt många väljer att flytta sina inköp av delar till bl.a. Malaysia, Kina och Indien, samt att man bygger upp bilfabriker i t.ex. Tjeckien, Ryssland och Brasilien m.fl. Det är enda sättet att klara att bygga en bil med konkurrenskraftigt pris och även ge en liten vinst.Mvh CSDet beror naturligtvis på att det är låglöneländer, dom du räknar upp COCS. Att lönerna är för höga i Sverige, ochflera andra västländer, jämfört med asiatiska, Kinesiska och Indiska löner.Att Amerikanarna fortfarande kan tillverka bilar och sälja dom med vinst, beror förmodligen på att Amrisarna är såpatriotiska, och oftast bara köper Amerikanskt.Att GM överhuvudtaget intresserade sig av SAAB är ju ett mysterium, om dom inte såg det faktum att SAAB hadeen sån hög teknisk nivå, och att det var den dom ville åt. Och nu har dom den, och släpper den inte. Ska bli intressantatt se vad som kommer ut av detta i bilar från GM.Mvh.P-O Citera
Gtttggg January 29, 2012 Report January 29, 2012 Sista ordet är inte sagt ännu med tanke på det finns intressenter som vill köpa konkursboet. De fd saab-anställda som jag har pratat med är fortfarande hoppfulla om att det ska ordna sig. Kommande vecka ska bla Youngman lägga bud tillsammans med turkiska Brightwell Holdings. Det bästa vore nån köper och drar igång produktionen igen för arbetslösheten är redan hög nog i trakten. Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.