Jump to content

problem med bakljus


H.Jensen

Recommended Posts

Hej

då jag tyckte att mitt bakljus lyser för lite i orginalutförande köpte jag mustangs unlimited insats med 3 lampor istället för 1.

så nu har jag roat mig med att koppla in detta men när jag sätter på ljuset så funkar det inte,tex så blinkar det bara till vänster och bromsar jag slocknar allt.

Jag tror att jag har kopplat rätt för om jag tar bort 2 lampor på var sida så att det bara är en lampa kvar i båda insatserna så funkar det klockrent.

Finns det någon elguru som vet något om detta då mitt huvudämne inte är el i bilar, min egen teori är att reläet inte orkar med 6 lampor.

Bilen är en HT-66 med 289:a aut.

mvh Henrik

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Enklast att beskriva är, om du har original 18 eller 21/5w 12v lampa då måste

18 eller 21w sidan broms-blink delas i tre, däremot så klarar vanliga belysningen

5w extra 2 lampor på 5w per sida:confused:.

Blinkers och broms ligger på är 18w eller 21w sidan i lampan, 21w bör vara uppdelad

för att inte överanstränga blinkrelä och bromsljuskontackt;).

Dela upp 18w eller 21w i tre är ju lättare att skriva, det går nog inte att hitta

lampor som har dubbel funktion med så låg watt.

USA används 18/5W original, här hemma kan vi använda 21/5W för samma

ändamål:p.

Det går att göra olika kombinationer för bakljusfunktioner på gammla

Mustanger, man kan tex bara använda en separat 21w lampa för

blinkers och broms per sida, sedan använda t.e.x. tre 5w per sida för

vanlig belysning:rolleyes:. bak.

Jag vet inte hur de bakljus ser ut som du köpt men min tanke är att

det skall sitta en 18 eller 21/5W i mitten och en 5w på vardera sida.

Link to comment
Share on other sites

Den insatsen som jag har köpt heter t3c 01 på mustangs unlimited. går det att sätta 5 w när det är 2 kontaktstycken i botten på sockeln (i alla 3), det är väl bara ett på en 5 w. Sen försvinner tanken med det hela om man sätter 5 w på 2 av dom, jag vill ju ha bättre ljuse bakåt för trafiksäkerheten skull originalet lyser ju lite svagt. Det som jag tycker är lite konstigt är att det inte är någon anmärkning om att det blir problem med överbelastning på M U hemsida när man beställer. Sånt brukar ju stå. CMC-49 din ide med diod lampor låter intressant jag återkommer till dig om inte det löser sig på annat sätt

Link to comment
Share on other sites

Helt överlägset med diod som CMC-49 har.

Blir mycket bättre lyse och kanske drar totalt 1watt alla 6

Mustangsunlimited är väldigt dåliga på att beskriva sina produkter tycker jag.

De säljer bara helt enkelt.

Känns inte bra att överlasta elsystemet 3ggr med 6st glödlampor.

Ford har ju dimensionerat det för 2st lampor

Link to comment
Share on other sites

Hej igen.

Dumt av mig att jag inte informerade dig om att de lampor som

man använder i USA bilar 50-60-70 är ofta tvåpoliga BA15d.

Man ger lampan en plus och minus kontakt i botten, den lampan

som vi i Europa använder är oftast enpolig BA15s, här ger man

plus i mittpol och minus i sockeln.

Sätter man en sådan enpolig lampa i en tvåpolig som passar

i lamphållaren med tvåpolig så blir det kortis.

Så lamporna som skall användas är 21/5 BAY15d och exempel 5w BA15s

inget annat.

Det är ingen fara att dubbla lampor så länge det är låga watt, däremot

bör man inte dubbla exempelvis 55w extraljus eller liknade utan relä

som gör det betydligt gynsammare för el ledningar mm.

Ber om ursäckt för mitt svamel:p

Link to comment
Share on other sites

Dom insatserna jag har köpt har två plus-poler i botten och minus i sockeln = 1 strömförsörjning till bakljuset och 1 strömförsörning till blinkers-bromsljus.

Så jag kommer att följa era rekommedationer att inte överbelasta kablarna och reläer, således blir det till att inhandla diodlampor av cmc-49 som så vänligt informerade om överskottet. Jag tror att detta kommer att bli bra då man knappt ser orginalbelysningen i dagsljus enligt min mening, så till nästa säsong kommer jag inte att vara lika nervös för att få en svensson bil i häcken när man ska svänga eller bromsa.

mvh Henrik

Link to comment
Share on other sites

Jag tror att detta kommer att bli bra då man knappt ser orginalbelysningen i dagsljus enligt min mening, så till nästa säsong kommer jag inte att vara lika nervös för att få en svensson bil i häcken när man ska svänga eller bromsa.

mvh Henrik

Vet inte hur många bilar som tvärnitat bakom mig bara för dom inte sett bromsljusen på just dagen som du säger.

Folk har tillochmed visat näven åt mig i tron om att jag inte haft fungerande blinkers eller bromsljus.

Extra läskigt är när man stått på typ landsväg och ska göra en vänstersväng....Har nästan bett till gud om att bakomvarande ser mig

Originalljusen "flämtar" med sin frånvaro och är knappt godkända även i mörker.

Sen jag satte dit dioder så känns det mycket säkrare!!

"Safety first" säger man och fler bör tänka på det då man har ansvar för andras liv i bilen

Link to comment
Share on other sites

Hej igen.

Kanske ett j-la tjat, men lampan som vi pratar om och som har två

plus poler är 21/5w, de andra typen med två poler i botten d.v.s. 5w

eller 10w har två poler i botten, dessa två är plus o minus.

Lampan med enkel tråd 5w eller 10w fungerar INTE i samma sockel

som den med två poler och som är för tvåtrådig lampa.

Testa inte med lampor hit och dit, överbelasning är också trams så länge

det rör sig om lampor med låg watt.

Ett exempel är att man från 1968 på Mustang ökade lampantalet

med sidomarkeringar d.v.s. fyra lampor och här behövdes inget annat

än en starkare säkring som orkar ökning av lamp antal som drivs i P-ljusläge.

Nästa detalj är folie i bakljus, detta ger mer spridning av skenet från

lampa i insatsen än dioder, diod har sämre spridning framåt alltså inåt,

men ger ett kraftfult sken exempelvis rakt bakåt, i detta fall bakljus.

Folie är oslagbart när det gäller att sprida ljus, Biltema har folietejp

på rulle och en rulle räcker långt, dessutom så går det även att sätta

folietejp i t.e.x. blinkers fram som mycket ofta har rost i botten, lyser

mer, bländar inte.

Link to comment
Share on other sites

Jag förstår vad du menar Lars men faktum är att det blir överbelastad med 6 st 5/21w lampor som jag vill ha, jag vill inte sätta i några låg watts lampor (2st 5w och 1 st 5/21 w) för då försvinner liksom iden med vad jag vill åstadkomma (bättre ljus bakåt)

Link to comment
Share on other sites

[h=2]1965-6 sequential tail light kit with housings and special high temperature lens[/h]TL-101.jpgPart No. HK-101

Ford No. C5ZZ-STL-DLX

$195.00 KIT

Sequential turn signal lights...the turn signals on the tail light panel sequence from the inner to the outer light, and when the brake light comes on they sequence once and stay on until the brake pedal is released. Where one bulb was used to illuminate the tail lights, there are now three with this kit. Custom built electronic components with full adjustilibility complete this system. Straight forward instructions, color coded wire harness and US made connectors compliment the simple installation. No permanent alteration to original equipment is required.

Compatible Years: 1965 1966

Är det denna typ så står det klart och tydligt vad som gäller och

hur den fungerar.

Link to comment
Share on other sites

Kan meddela att diod lamporna från CMC-49 kom idag,så jag har varit i garaget och monterat in dom.

Helt klart en förbättring nästan i klass en modern bil supernöjd kan rekommendera detta,man får vara försiktig med diod lamporna bara dom är ömtåliga (tog sönder en vid montering)

God Fortsättning Henrik.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
Vet inte hur många bilar som tvärnitat bakom mig bara för dom inte sett bromsljusen på just dagen som du säger.

Folk har tillochmed visat näven åt mig i tron om att jag inte haft fungerande blinkers eller bromsljus.

Extra läskigt är när man stått på typ landsväg och ska göra en vänstersväng....Har nästan bett till gud om att bakomvarande ser mig

Originalljusen "flämtar" med sin frånvaro och är knappt godkända även i mörker.

Sen jag satte dit dioder så känns det mycket säkrare!!

"Safety first" säger man och fler bör tänka på det då man har ansvar för andras liv i bilen

Finns det diodlampor som passar in i originalsockeln? Eller bör man köpa helt nytt kit?

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Passade på att ta en bild i mörkret. Ena sidan har original lampa och andra sidan har LED. Inte så stor skillnad. Samma sak I dagsljuset, dvs ingen skillnad.

Man borde väl ha ett lamphus med 3 LED lampor för att det skall inverka nåt på ljusstyrkan och säkerheten.

post-5567-14483918601_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Passade på att ta en bild i mörkret. Ena sidan har original lampa och andra sidan har LED. Inte så stor skillnad. Samma sak I dagsljuset, dvs ingen skillnad.

Man borde väl ha ett lamphus med 3 LED lampor för att det skall inverka nåt på ljusstyrkan och säkerheten.

Japp det ska vara 3st ...Det har jag...Här en länk där du ser hur det ser ut

Tyvärr har en del bilder i länken slutat fungera där man ser skillnaderna

http://mustangclubsweden.org/showthread.php/7159-Säkra-blinkers-med-LED?highlight=dioder

Link to comment
Share on other sites

Japp det ska vara 3st ...Det har jag...Här en länk där du ser hur det ser ut

Tyvärr har en del bilder i länken slutat fungera där man ser skillnaderna

Hej Per!

Om länkarna inte fungerar, kan du länka om dom då?

Mvh.

P-O

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...