Jump to content

Recommended Posts

Då är det dags att byta utväxling! nån som kan tipsa om vad jag bör ha? 3.00, 3.50? och kan man hitta beggat?

/Peter

Jag har åkt med både 3.00 och 3.50.

För mig var landsvägsegenskaperna viktiga, 3.50 utväxlingen gjorde att motorn varvade 3000 rpm vid 100 km/h. Med 3.00 ligger motorvarvet betydligt lägre, ca 2300 rpm vid 100 km/h. Jag offrade lite accerelation för att få behagligare ljudnivå och mindre bränsleförbrukning.

Den dagen jag stoppar i en växellåda som inte är 1-1 på högsta växeln åker 3.50 tillbaka igen.

Hur du tänker använda din bil styr vilken utväxling som passar dig.

Jag har 3,70 utväxling det känns bra på min, skulle inte gjort ont o. ha en 5:e växel vid långkörning.:rolleyes:

Vanligt är väl annars 3,50 du kan räkna ut vad du får för varv innan du byter.

Jag köpte en komplett klump av en forummedlem för 2K, bytet tar en timme, sen ä' de bare å åk!

Låter ju gött =) Men om inte komplett klump finns att få tag i? är det då bara Krondrev och pinjongen man byter?

Låter ju gött =) Men om inte komplett klump finns att få tag i? är det då bara Krondrev och pinjongen man byter?

Ja, men det är mycket krångligare, preload och annat jox ska justeras. Hittar du en komplett klump är det myyycket lättare.

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...