Jump to content

Kan ngn tyda detta bakaxelnr?


Recommended Posts

Då är det dags att byta utväxling! nån som kan tipsa om vad jag bör ha? 3.00, 3.50? och kan man hitta beggat?

/Peter

Jag har åkt med både 3.00 och 3.50.

För mig var landsvägsegenskaperna viktiga, 3.50 utväxlingen gjorde att motorn varvade 3000 rpm vid 100 km/h. Med 3.00 ligger motorvarvet betydligt lägre, ca 2300 rpm vid 100 km/h. Jag offrade lite accerelation för att få behagligare ljudnivå och mindre bränsleförbrukning.

Den dagen jag stoppar i en växellåda som inte är 1-1 på högsta växeln åker 3.50 tillbaka igen.

Hur du tänker använda din bil styr vilken utväxling som passar dig.

Link to comment
Share on other sites

Jag har 3,70 utväxling det känns bra på min, skulle inte gjort ont o. ha en 5:e växel vid långkörning.:rolleyes:

Vanligt är väl annars 3,50 du kan räkna ut vad du får för varv innan du byter.

Link to comment
Share on other sites

Jag köpte en komplett klump av en forummedlem för 2K, bytet tar en timme, sen ä' de bare å åk!

Låter ju gött =) Men om inte komplett klump finns att få tag i? är det då bara Krondrev och pinjongen man byter?

Link to comment
Share on other sites

Låter ju gött =) Men om inte komplett klump finns att få tag i? är det då bara Krondrev och pinjongen man byter?

Ja, men det är mycket krångligare, preload och annat jox ska justeras. Hittar du en komplett klump är det myyycket lättare.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Logga in för att kommentera

You will be able to leave a comment after signing in



Logga In Nu
×
×
  • Create New...