Artur Posted January 24, 2012 Report Share Posted January 24, 2012 I somras tyckte min 289 från 65 att den skulle släppa på trycket igenom kylarlocket, den ena gången var det ju mitt fel då jag hälde in för mycket glykol.Men den andra gången var det för att den stod på tomgång för länge.Nu bestämde jag mig och beställde 2 st 8" elfläktar som jag tänkt sätta högst upp på kylarn som ska starta automatiskt genom en termostat som monteras på den övre kylarslangen.Nu till mina frågor.Eftersom jag inte vill att den ska "koka" igen, räcker denna åtgärd eller är det bra att kika på något mer?Vilken temperatur bör man ställa in fläktarna på?Har ni några tips?MVHArtur Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MarcusW Posted January 30, 2012 Report Share Posted January 30, 2012 Det känns som om du försöker finna en lätt utväg istället för att ta reda på vart felet ligger, skulle ditt kylsystem vara friskt skulle du inte ha dessa problem. gå igenom kylsystemet istället, det är mitt råd! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Artur Posted January 30, 2012 Author Report Share Posted January 30, 2012 Det känns som om du försöker finna en lätt utväg istället för att ta reda på vart felet ligger, skulle ditt kylsystem vara friskt skulle du inte ha dessa problem. gå igenom kylsystemet istället, det är mitt råd!Problemet är ju att jag inte vet vart mer jag ska börja titta.Första gången det hände var när jag fyllde kylarn till topp och vatten expanderar något när det blir varmt.Andra gången var när bilen stod på tomgång i ca: 3-4 timmar.Annars brukar hon inte klaga varken på cruising eller längre färder.Vet att vattnet cirkulerar för det ser man när jag öppnar locket till kylarn.Vart börjar man? Hur kollar man?Tacksam för svarArtur Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Klingan75 Posted January 30, 2012 Report Share Posted January 30, 2012 Om kylaren är original och du har problem med tempen ibland så kan du testa att spola ur kylaren för det kan ha samlats en del skräp som minskar effektiviteten. Jag har inte gjort det själv men läst om flera andra här på forumet som vittnar om att det är inte bara vatten och glykol som kommer ur kylaren när de gör detta.Det går att söka runt lite bland gamla trådar så du borde kunna hitta info om att spola ur kylaren. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Artur Posted January 30, 2012 Author Report Share Posted January 30, 2012 Då gör jag det. Plockar man bort båda slangarna och spolar ordentligt, eller ska man plocka bort hela kylarn. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Berglund Posted January 30, 2012 Report Share Posted January 30, 2012 (edited) Då gör jag det. Plockar man bort båda slangarna och spolar ordentligt, eller ska man plocka bort hela kylarn.Byt kylarlock!!Kylarlocket innehåller en fjäder som fungerar som en säkerhetsventil ifall det blir övertryck.Med åren mattas den ut och släpper då ut vatten långt innan den bör så den måste man byta.Kan ju även vara så att det sitter fel lock på nu dessutom. Edited January 30, 2012 by Per Berglund Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JanneJ Posted January 30, 2012 Report Share Posted January 30, 2012 Plocka bort hela kylaren och spola den "baklänges" dvs vattenslangen in i botten av kylen. Titta sedan noggrant in i påfyllningen och se att alla små kanalerna ser öppna ut, sitter det avlagringar där som du inte får bort - byt till en ny kyl.Jag har försökt trixa med extrafläktar och termostat på övre kylslang men gav upp och fixade till orginalprylarna. En frisk kylare, en fläkt som är rätt placerad i kåpan räcker för kökörning i 30º värme. En hårt trimmad motor kan ha andra krav dock. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mhdin Posted January 30, 2012 Report Share Posted January 30, 2012 Håller med grabbarna, du ska inte behöva nån extra elfläkt. Börja med locket sen rengöring.Skulle själv va duktig för ett tag sen o. spola rent mycket dumt. Slutade med ny kylare o. lite annat.Fyll inte på för mycket i kylaren, då kommer det ut igen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pools Posted January 30, 2012 Report Share Posted January 30, 2012 Hej!Stoppa i en tablett maskindiskmedel, eller en matsked maskindiskmedel i pulverform.Öppna värmereglaget på max, d.v.s. slå på värmen för fullt. Då kommer du att rensaur värmepaketet också. Kör motorn varm. Kolla inne i bilen så att värmepaketet inteläcker. Då kommer det vattensörja på mattorna, och det vill du inte ha. Skölj ur systemet. Du får vänta ett bra tag innan motorn kylts ner så pass att dukan tömma ur systemet. Du får också skölja många gånger tills allt skum försvinner.Då behöver du inte köra motorn varm, bara en stund så att vattnet får cirkuleragenom hela systemet. Nu bör det strömma igenom bättre. Om du har tur, kommerallt att funka bra. Det finns andra knep också med saltsyra t.ex. men då får manva DJÄ-LIGT försiktig. Så börja med diskmedlet.Lycka till!Mvh.P-O Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Artur Posted January 30, 2012 Author Report Share Posted January 30, 2012 Ok, jag börjar med maskindiskmedel, ska jag slänga in den direkt i glykolen. Hoppas att det blir bättre, tog bort övre kylarslang och kände en lite sträv yta på insidan av slangen samt att jag fick lite rostbrunt på fingret. Tror nog att det ligger mycket sk-t i kylarn.Tack för de snabba svarenTar gärna emot fler tipsArtur Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Crille cab 66 Posted January 30, 2012 Report Share Posted January 30, 2012 Hej.Hade samma problem.Nytt kyl och nytt lock=problemet löst.Krångla inte till det:) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pools Posted January 30, 2012 Report Share Posted January 30, 2012 Strunta i glykolen när du rensar. Du kan tömma systemet först, för att få ut all glykol.Sen tar du maskindiskmedel i rent vatten. Men tänk på att fylla på glykol sen när duhar rensat ur systemet, motorn rostar invändigt annars. Och då är vi tillbaka på rutaett. Även om en bil körs bara sommartid med plusgrader, så behövs glykol i vattnet.Det motverkar rostbildning inuti motorn. Den är ju ändå gjord av gjutjärn.Mvh.P-O Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.