turbo57 February 18, 2012 Report February 18, 2012 Är det någon på forumet som kan eller vet var man kan få information om hur man bäst jobbar med en specialfil och knackar ut bucklor på plåtdetaljer och om det går att få tag på en sån fil eller om man måste tillverka en själv? Citera
Lars Oscarsson cmc383 February 18, 2012 Report February 18, 2012 Hej.Vad skall du fila? det man använder är filar för tex tennspacklingoch för plastningar, alltså plastlagning, spacklingar med plastspackelför att få ner grövre spackling till nivå för finslipning.Det är inte brukligt att man slipar (filar) på bulor och bucklor somkan finnas på karossplåt, anledning är enkel matrialet, (tjocklek)på plåt är för liten att fila, enkom för att ta bort en liten bula.Du får försöka förklara vad du skall göra så kanske det blir mer rättsvar för frågan;). Citera
John February 18, 2012 Report February 18, 2012 http://www.skevab.se/Sök på eastwoodprodukter,plåtarbeten,pansarfil. Citera
turbo57 February 18, 2012 Author Report February 18, 2012 Hej sorry Lars om jag uttryckte mig otydligt men det är inte för att slipa eller fila ner bucklor utan för att få bort spänningar på skador i plåtdetaljer och rikta ut bulor, jag vet bara att det funkar men vet inte hur man ska göra det på ett riktigt sätt skulle gärna vilja veta mer hur man gör det praktiskt. Citera
turbo57 February 18, 2012 Author Report February 18, 2012 Tack John är det en vanlig pansarfil (grov fil eller är det något annat jag behöver) jag vet inte hur man ska jobba med den här typen av plåtjustering jag har bara hört av en bekant att det funkar??? hittar inget vettigt mer än vanlig pansarfil för att slipa ner spackel på den sidan? Det är inte för att slipa utan för att slå ut bucklor med hjälp av någon form av fil för justeringen av plåten för att få bort spänningar i plåten och få ut bucklor. Citera
John February 18, 2012 Report February 18, 2012 Jag vet vad du menar !Är väl inget för den "oerfarne " att ge sig på direkt.Jag gjorde om en vanlig ganska grov fil till att knacka med. Men tycker det går bättre att krympa med värme när plåten är lite förstor.// John Citera
bulan February 18, 2012 Report February 18, 2012 Kan du förklara en gång till om du ska rikta plåten eller krympa plåten! Riktar gör du helst bakifrån om du kommer åt. All riktning ska utföras försiktigt eftersom du får en tunnare och större plåt för varje slag du utför på den vilket ofta innebär att du måste krympa plåten efteråt. Om du inte kommer åt bakifrån kan du kan du tex. svetsa på brickor på plåten som du sedan använder för att försiktigt "dra tillbaks" påten till ursprungligt läge med en glidhammare.Pansarfil kan du sedan använda till att försiktigt dra över plåten för att se efter höga resp. låga punkter men absolut inte för att avverka något av den tunna plåten. Istället för pansarfil kan det vara säkrare att färga plåten med något tex. primer eller sprayfärg för att sedan slipa med långkloss och därmed se var de höga resp. låga punkterna på plåten finns och sedan fortsätta riktningsarbetet. Berätta gärna mera vad du håller på med och fota gärna också om du har möjlighet.Mvh. Mats Citera
sickan February 19, 2012 Report February 19, 2012 Köp en mycket grov fil värm och böj den till ett"Z".Skaffa sedan en cadillac eller nåt annat billigt junk och prova på.Slå med slagfilen runt stället i minskande cirklar.Sedan behövs mycket träning tanken är att filen ska "räfla"plåten och göra den mindre. Citera
turbo57 February 19, 2012 Author Report February 19, 2012 Tack för alla förslag. Såg själva filen i idag och det var som Sickan skrev en fil formad som ett Z. Jag förstår att det inte bara är att slå så jag får väl göra lite bulor på nån av mina skrotbilar och träna på innan jag ger mig på något som ska användas (Tack för ditt tips Thomas FB) Att namnet var slapping file hade jag ingen aning om, gogglade på det och fick fram mycket bra information Citera
Recommended Posts