tomasjonsson999 February 21, 2012 Report February 21, 2012 Upptäckte precis att min 351 windsor är reverserad. Detta var inget som tidigare ägaren informerade en köpkåt okunnig kille med stålar på fickan.Jag förstod att motorn ursprungligen hade suttit i en båt men trodde att den hade rätt rotationshåll. detta gick upp för mig igår när jag såg att bakaxeln sitter upp o ner.Nu till mina frågor: hur mår min FMX låda av att rotationshåller är "fel"? turbinen är väll designad för att snurra åt endast ett håll tex?Eftersom bakaxel är upp o ner resulterar ju detta i att när jag kör framåt så snurrar ju kronhjulet och pinion som om att jag skulle backa. Det kan ju vara särskilt bra för "tänderna" jag kan inte särskilt mycket om bakaxlar så ni får rätta mig om jag har fel, vilket jag med stor sannolikhet har.Ponera att jag skulle montera bakaxeln korrekt och montera kronhjulet på motsatt sida i diffhuset så skulle det då bli korrekt?är det möjligt och finns det ens något sådant kit?alternativet annars är väll att byta kam, vev, startmotor, fördelare etc glöm det!!kan tillägga att det är en 9tums axelmvh tomas Citera
TonyV February 22, 2012 Report February 22, 2012 Det räcker väl med att byta kamaxel, olje och vattenpump, startmotor. Vet inte om du behöver byta fördelare. Vänd bakaxeln rätt (hur har någon lyckats montera en bakaxeln upp och ner?) växellådan är väl som den ska. Sen är det bara att åka.... Citera
tomasjonsson999 February 23, 2012 Author Report February 23, 2012 verkar som jag tog ut förlusten i förskott. bakaxeln kommer troligtvis ursprungligen från en galaxie. fyll pluggen sitter så långt ner så jag trodde att axeln var upp o ner. då kommer nästa fråga. vad jag har förstått så ska man fylla upp med olja till hålets kant. men om jag följer dessa anvisningar kommer jag inte få i mycket. finns det nån plugg på framsidan också?se bild Citera
Stefan Johansson February 23, 2012 Report February 23, 2012 Du borde ha en plugg på själva diffhuset, på förarsidan. En fyrkantig försänkning i en bultskalle. Ganska grov gänga. Citera
tomasjonsson999 February 23, 2012 Author Report February 23, 2012 Du borde ha en plugg på själva diffhuset, på förarsidan. En fyrkantig försänkning i en bultskalle. Ganska grov gänga.misstänkte det, ska undersöka detta. men blir det korrekt mängd olja om jag fyller upp till den? Citera
Lars Oscarsson cmc383 February 23, 2012 Report February 23, 2012 (redigerad) Hej.Kanske jag är lite tråkig i mitt svar, givetvis är vi många somvill hjälpa dig och andra med så bra svar som det bara är möjligt.Svaret på din bakaxelfråga är att den oljan som behövs för smörjning av bakaxel (klump) och till viss del lager räcker omdu fyller i hålet bak på klumpen.Oljan transporteras runt med hjälp av kugg och drivdelarinutibakaxelkumpen, oljan är av 90-120, trög olja, hänger kvar länge på de rörliga delarna på insidan.Alltså fyll tills det rinner ut ur hålet igen och skruva i plugg,mer behövs inte.Kolla gärna div fakta som finns att tillgå på delar och detaljer,hemsida http://mustangtek.com/ eller http://www.mustangmonthly.com/index.html Ändrade %s av %s (%s) Felstavning gammal gubbajä-el Citera
tomasjonsson999 February 24, 2012 Author Report February 24, 2012 Hej.Kanske jag är lite tråkig i mitt svar, givetvis är vi många somvill hjälpa dig och andra med så bra svar som det bara är möjligt.Svaret på din bakaxelfråga är att den oljan som behövs för smörjning av bakaxel (klump) och till vis del lager räcker omdu fyller i hålet bak på klumpen.Olajan transporteras runt med hjälp av kugg och drivdelarinutibakaxelkumpen, oljan är av 90-120, trög olja, hänger kvar länge på de rörliga delarna på insidan.Alltså fyll tills det rinner ut ur hålet igen och skruva i plugg,mer behövs inte.Kolla gärna div fakta som finns att tillgå på delar och detaljer,hemsida http://mustangtek.com/ eller http://www.mustangmonthly.com/index.htmlOk. jag ska passa på att tömma all olja i bakaxeln och byta till ny, om man vill se till att få ut all olja även ur axlarna kan man backa upp bilen med ena hjulet itaget på låt oss säga en ramp, låta den stå ett tag för att olja ska rinna ner i klumpen, eller är detta overkill? oljan kanske rinner ner i klumpen när bilen stått ett tag ändå? 80W-90 olja har jag hört att man ska använda, är 90/120 att föredra? kan tillägga att det inte är någon lamelldiff eller spärr/broms i min klump Citera
JanneJ February 24, 2012 Report February 24, 2012 Det ligger inte mycket olja i axelrören, vill du få ut så mycket olja som möjligt ur klumpen skaffa en och sug ur det sista. Citera
Lars Oscarsson cmc383 February 24, 2012 Report February 24, 2012 Hej.Verktyget som Janne beskriver är ett måste, oljans viskokan givetvis vara och bör vara 80-90 typ, men även 90-120 går att använda:rolleyes:.Båda typer på verkas av lufttemp och då blir 90-120en väldigt trög och tung smörjmassa:confused: Citera
tomasjonsson999 February 27, 2012 Author Report February 27, 2012 ok då vet jag lite mer. tack för all hjälp:) mvh tomas Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.