Jump to content

Vevstakar


smen
 Share

Recommended Posts

Detta hål som missuppfattas smörjer vevstaken var helt onödig och Ford tog bort det.

Det var tänkt att olja skulle spruta ut härifrån och träffa cylinderväggarna.

Finns alltså vevstakar både med hål och utan på alla 289 motorer fram till ett visst årtal.

På BOSS fanns det inga hål

Personligen tycker jag att dessa hål bör försämra oljefilmen på vevstaks lagret eftersom trycket minskar med detta "dränerings hål"

Vet inget mer djupgående om detta. Men att Ford tog bort det tyder på att det antagligen var en dålig ide eller att det ville spara några kr på bearbetning.

Men idag finns det faktiskt återigen extra smörjning i Fords motorer från 2011.

Inte från vevstaken men istället särskilda rör som sprutar direkt på kolvens undersida för att kyla den samt smörja väggarna

Link to comment
Share on other sites

Det stämmer som Per säger. Det är så mycket olja som flyger runt i vevhuset att de små hål inte behövs. Om du köper nya vevlager har de förmodligen inget hål ändå.

Kolvkylning via specialla munstycken är för övrigt inget nytt. Volvos turbofemmor och dieslar har haft de i åratal.

Link to comment
Share on other sites

Då har man lärt sig nåt nytt då,trodde att jag hittat en tillförlitlig amerikansk sajt men då kanske man ska ta deras uppgifter med en nypa salt.

Köpte nya lager från Clevite idag och jodå det är små hål i lagren.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...