Jump to content

Bara att börja om... vilken ride!


Stefan Johansson

Recommended Posts

Tja nog för att 69-an är "all time best looking Mustang" så tycker jag inte den var så lyckad "Pro tourer"

Visst grymt med jobb nedlagt men ser lite väl larvigt ut med det stora scoopet, fåniga VOLVO soljalusiet och Nippon pockemon vingen där bak

Hade varit snyggare om det var mer avskalad så de vackra kaross formerna lyftes fram

Att man klämt dit ett gäng IKEA Goodrich däck gör känsla ännu mer billig.

Pro Tourer för mig är att ha en modern "look" men bibehålla de klassiska formerna typ detta

http://image.mustangandfords.com/f/miscellaneous/nasty-mustang-project/32527188/christiana-muscle-cars-69-sportsroof-nasty-build-drawing.jpg

post-2532-144839178695_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Oj, oj. Får gå ner i garaget och skruva bort hönstrappan och vingen ser jag :-)

Det tycker inte jag att du ska göra, " hönstrappan" ,vingen och scopet var ju en trendsättare utan dess senare like ! Det fanns väl knappast någon serieproducerad bil med dessa attribut före Mach 1 :an. I 25 år efter har de ju kopierats på nästan varenda bil i någon form. Men originalet var och är ju snyggast ! Mvh.

Link to comment
Share on other sites

Smaken är som baken när det gäller modifieringar men det går inte att klaga på lacken eller motorn. En -69 FB är förbannat snygg. Pro Touring för mig är en bil som går att svänga med. ThomasFB postade en bild någon gång på en Svart -65 FB med silvriga BBS split-fälgar vilket ser grymt bra ut.

Annars skall en -69 FB se ut så här:

http://www.zibe.com/for-sale/used-1969-shelby-trans_am_mustang-boss_302-scotts_valley-ca-3867866.html

Link to comment
Share on other sites

Smaken är som baken när det gäller modifieringar men det går inte att klaga på lacken eller motorn. En -69 FB är förbannat snygg. Pro Touring för mig är en bil som går att svänga med. ThomasFB postade en bild någon gång på en Svart -65 FB med silvriga BBS split-fälgar vilket ser grymt bra ut.

Annars skall en -69 FB se ut så här:

http://www.zibe.com/for-sale/used-1969-shelby-trans_am_mustang-boss_302-scotts_valley-ca-3867866.html

Så ska det se ut!

Link to comment
Share on other sites

Smaken är som baken när det gäller modifieringar men det går inte att klaga på lacken eller motorn. En -69 FB är förbannat snygg. Pro Touring för mig är en bil som går att svänga med. ThomasFB postade en bild någon gång på en Svart -65 FB med silvriga BBS split-fälgar vilket ser grymt bra ut.

Annars skall en -69 FB se ut så här:

http://www.zibe.com/for-sale/used-1969-shelby-trans_am_mustang-boss_302-scotts_valley-ca-3867866.html

Nu snackar vi. :P

Link to comment
Share on other sites

Smaken är som baken när det gäller modifieringar men det går inte att klaga på lacken eller motorn. En -69 FB är förbannat snygg. Pro Touring för mig är en bil som går att svänga med. ThomasFB postade en bild någon gång på en Svart -65 FB med silvriga BBS split-fälgar vilket ser grymt bra ut.

En av dom finaste fälgar som någonsin kommit originalmonterade på en bil...

Tänkte adaptera RC90 på min '65 FB. (om den nånsin blir klar).

Har denna fälg under min 635 CSI.

Med små ändringar under centrumkoppen kan man också köra "naket", med bultarna smakfullt synliga, vilket ändrar karaktär på fälgen.

Byter ut BMW loggan mot en passande Musselogga, givetvis.

Dessutom måste bultmönstret alterneras 120=>114.3mm.

Är detta för mycket modern tuning för en 65 Fastback?

post-999-144839178755_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Fördelen med RC90 är att den väger "näst intill ingenting".

Gedigen BBS kvalitet dessutom. Jag har 8 st av denna modell, uppmätta i balanseringsmaskin, 2 gram var största obalans efter renovering (utan däck)....

Hade äran att mäta ett set i samma maskin. (kina-replika för BMW), obalans: 15-30 gram. Jippii...

Link to comment
Share on other sites

...Är detta för mycket modern tuning för en 65 Fastback?...

NEJ! Bara svart och BBS-fäljarna och lagom låg/lutning framåt. Inget mer än så. Får folk att bli osäkra på vad som är gjort med motor och väghållning - inget man vågar bråka med på en krokig väg.

Link to comment
Share on other sites

Vi pratar 69 Pro Tourer så är detta en skönhet i min smak.

Tyvärr Thomas dina fälgar är visar den totala skillnaden på smak. Skulle inte ta emot dom ens om jag fick de gratis! :)

Dessa på "Anvil Mustangen" är däremot min dröm.

Det där var vackert under huven oxå.:thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Tyvärr Thomas dina fälgar är visar den totala skillnaden på smak. Skulle inte ta emot dom ens om jag fick de gratis!

Har det något att göra med att det är original BMW? Vi fattighjon skulle inte ha råd att tacka nej till en uppsättning fälgar som kostar kring 10 000... - som begagnade.

Men tur att alla är olika. Det är det som är grejen.

Jag kan inte tänka mej att bygga om min Musse till att likna denna "anvil" (sv. 'städ'), om jag hade en modell '69.

No way. Det får inte vara FÖR mycket fälg eller bling.

Detta kan jag leva med, men det är just på gränsen till "fel" offset:

post-999-144839179267_thumb.jpg

NEJ! Bara svart och BBS-fäljarna och lagom låg/lutning framåt. Inget mer än så. Får folk att bli osäkra på vad som är gjort med motor och väghållning - inget man vågar bråka med på en krokig väg.

Fördelen med just denna fälg är, att den har "rätt" offset, vilket gör att man kan "justera in" fälg+däck i hjulhuset så, att det sitter exakt rätt (enligt min mening, dvs).

Hade man noll eller positiv offset, kan man inte få kombinationen tillräckligt diskret.

Det blir lätt "för mycket hjul" på en 65:a, tycker jag.

Link to comment
Share on other sites

Logga in för att kommentera

You will be able to leave a comment after signing in



Logga In Nu
×
×
  • Create New...