Jump to content

Sugen på att porta toppar, tips tack!


Recommended Posts

Någon som har några bra tips angående portning? Typ kopia på artikel eller liknande, tips på bok som behandlar ämnet eller vad som helst!

Jag har för närvarande 6 st (!) 351W-toppar ligger och dräller varav två (tre..) är skrot. Tänkte jag skulle öva lite på dom först och sedan porta "skarpt" på ett par av mina fräscha.

Har en Ford Motorsport trimkam, Edelbrock RPM insug, Holley 600 vac, rullvippor och lite annat skoj ligger, allt nytt. Har inte riktigt pengar eller lust heller för den delen att lämna in på portning med tanke på vad nya aluminiumtoppar kostar.

Så, alla tips mottages tacksamt och till alla er pessimister som resonerar att man inte ska ge sig på sånt man inte kan: det behöver jag inte höra för jag tänker ge mig på detta i vilket fall 8)

Mvh

/Rickard

Link to comment
Share on other sites

Hej där..

Ett tips, om du nu ändå har ett par skrotade toppar, är att kapa itu en topp, genom insugs- resp. avgaskanal, för att få en uppfattning om hur mycket du kan ta, innan du slår igenom till kylmantel.. Sen nåt du bör tänka på, är att inte göra kanalen så mycket större, utan mest bara bättre formad.. svår avvägning det där, men med större kanaler tappar du gashastighet, och därigenom bottenvrid.. typ.. :roll:

Generellt kan man väl säga att så länge det inte handlar om en ren racemotor, så ska man inte överdriva portningen, utan mest städa upp typ gjutskarvar, tvära kanter o dyl.. Nu är jag lite osäker på hur just dom där topparna ser ut, men åtminstone på Clevelandtoppar, så kan man putsa av ventilstyrningarna, göra dom spetsiga, liksom, utan att för den skull försämra allt för mycket.

Synd du bodde så långt bort, annars så hade jag kunnat hjälpa dej med flödestestning av topparna både före och efter portning..

Det kommer med all säkerhet att dyka upp fler tips här, eftersom det finns ett enormt kunnande bland alla som skriver här, så ditt projekt kommer att gå vägen..

Mvh Herman

Link to comment
Share on other sites

förlåt om jag snor tråden men att porta toppar är alltså bara att i princip fila upp/modifiera insugs och utblåskanalerna? låter på alla som säljer sina manta men portade toppar och weberförgasare bla bla som det är värsta grejen ...

jaja tack för mig

/Henri (en amatör på väg uppåt)

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Jo, i "princip" är det bara att fila upp/modifiera kanalerna, men det är bara att skrapa på ytan om ämnet ifråga.. Trots att man portat toppar i årtionden, så är det nog ingen som lyckats med den "perfekta" portningen.. Vid dom flödestester som jag gjort och varit med om, så har jag sett att även det som ser ut som en herrejössesvärstingportning, kan ha lite mer att ge..

Mvh Herman

Link to comment
Share on other sites

Jag har forskat lite själv i ämnet och för en nybörjare verkar det vara lagom med att snygga till kanalerna lite. Jag ska inrikta mig på att få bort "klumparna" som sitter i taket på avgaskanalerna, vid ventilstyrningen. Sedan har jag förstått att mycket lite behöver göras vid insugskanalen och det verkar stämma då avgaskanalerna ser väldigt trånga ut på sina ställen.

HGZ; hur går du till väga när du flödestestar? Vore spännande att se en originaltopp i jämförelse med en som är lite portad, typ det jag tänker mig att göra.

Posta gärna fler tips, detta måste ha varit behandlat i artiklar i motortidningar men jag kan inte hitta något matnyttigt själv.

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Flödestester gör man med hjälp av en s.k. flödesbänk.. I princip så mäter man mängd luft genom ett hål, som man vet flödet igenom.. typ.. :roll:

Teorin är lite besvärlig att förklara, då jag inte är heeelt hemma på den.. Polaren som jag har bänken med, är desto bättre på det.

Och du gör helt rätt i att ta bort "klumparna" i avgaskanalen, dom sitter där ifall det var tänkt att toppen skulle utrustasd med avgasrening.. Och jag håller med, det vore synnerligen spännande att få testa en originaltopp, och en portad! Jag har en polare som pluggar i Katrineholm, så om du är intresserad så kan jag snacka med honom om han vill ta upp en topp till mej?

Mvh Herman

Link to comment
Share on other sites

Det vore ju kanon!

Nu ligger det väl en bit fram i tiden innan jag gjort jobbet men vi får definitivt hålla kontakten! Kanske är du intresserad av att flöda en originaltopp redan nu förresten? Hur skulle du vilja ha den i så fall, med eller utan ventiler monterade?

/Rickard

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Låter ju inte så svårt. Käns nästan som om man skulle vilja ge sig på sina egna toppar :D Hur hårt är matrealet och det är en vanlig lämplig fil för metall ni pratar om som ni skall fila med? Skulle även vara kul med lite bilder på in/utblås och dom däringa klumparna nu snackar om. Om man bara bryr sig om att ta bort lite bromsande kanter och "klumpar" så kan det i stort sätt bara bli bättre ?

Link to comment
Share on other sites

Hej Sniffer, om jag får ge dig ett råd. Skaffa en extra motor eller åtminstånde extra toppar om du tänker försöka vässa själv för i striden hetta är det inte det lättaste att sluta när det räcker och det är jätte svårt att få kanalerna exakt lika.

Jag har dock aldrig provat själv, men jag har tänkt prova på en gammal B20 topp (det är inte samma pengar det handlar om, om man skulle förstöra).

Sen en nyfiken fundering: Varför förstöra en orginal bil, den kan inte ha varit helt gratis...

Är det inte bättre att behålle orginal delarna och ha en extra uppsättning som är modifierat?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

@HGZ

Eftersom jag jobbar med instrumentering så ser jag att det skulle vara ganska lätt att mäta insugsflöden över en srypskiva med en diftryckstransmitter.

Problemen kommer på avgassidan, där flödet, för att det skall vara riktigt skall komma inifrån förbränningsrummet och ut via utblåset. Spänner ni fast topplocket på en platta med topplockspackning, typ :?:

Sedan behöver man något så att man kan hålla och mäta ventilernas öppning.

Det hade helt klart varit roligare at putsa kanaler med en hemmabyggd bänk, för att verkligen se skillnaden.

Lite bilder på er bänk hade varit fint HGZ :)

Till Rickard och alla andra. Här är en artikel som handlar om precis vad denna trådens fråga började med.

http://www.fordmuscle.com/archives/2000 ... ndex.shtml

Där står om den så kallade "Thermactor bump" som ni kallar för bulan i utblåset på windsortopparna. Bilder flödesdiagram olika topplock jämförs osv. mkt. bra och ett måste om man är intresserad. 8)

Man behöver prenumerera för att kunna läsa hela artikeln. Det kostar ca. 45 kronor för 30 dagar och då får man också tillgång till alla tidigare artiklar på Fordmuscle-sajten. Bara att skriva ut och stoppa in i pärmar. Bara artikeln om portning är värd 45 spänn tycker jag. Samla kunskap på hög är bra för senare "stolleprov" och renoveringar. :lol:

Link to comment
Share on other sites

Tja!

Att bara slipa större "kaxiga" hål som flödar mycket gör det inte till en bra motor.. vill man ha en bra körbar motor så måste man tänka på flödeshastigheten också.. stora hål-låg hastighet, små hål-hög hastighet.. med hjälp av en rätt konstruerad form på kanalen kan man få en fyllnadsgrad långt bättre än med en som har stort hål-storventil.... iom att man med hjälp av hastigheten kan fylla cylindern även när kolven är på väg en bit upp.. har du då stort hål-stor ventil så kan det istället pressas tillbaks i insugsventilen innan den stängt och det är inte särskilt smart! Sedan räknar man ut längder på insug och avgassystem, räknar ut en fin kamaxel som slipas och får då förhoppningsvis en harmonisk bra motor som har drag över hela registret (om man gjort rätt).

Därför tycker jag att man ska lämna det till en som verkligen kan sin sak.

Man får inte en bra motor bara för att man har mätt upp ett högt flöde!

mvh lofa

Link to comment
Share on other sites

Visst, lämna bort grejer till såna som "kan" i all ära...

Men är det nu inte som så att även de som kan någon gång har börjat själva?

Jag tar åt mig av alla goda råd jag får men de som tycker jag ska låta bli har fel inställning tycker jag.

Efter att ha ägt min bil i 11 år nu och vid ett fåtal tillfällen lämnat den för diverse reparationer till andra har jag lärt mig att ska det bli riktigt bra, eller i alla fall så som jag vill ha det får jag lov att göra det själv.

Bl.a min trilskande FMX, den lämnades för renovering som kostade mig 3000:- bara för att konstatera att felet kvarstod när jag monterade tillbaka den.

Jag förstår problematiken med att porta topparna, jag vet om att det finns en rad fallgropar och jag vet att det inte är hur mycket jag lyckas avlägsna ur kanalerna utan mer utformningen som kommer avgöra om det ska lyckas eller inte.

Jag tänker försöka mig på det, ingen kan få mig att ändra den uppfattningen! Jag tycker dessutom att andra som vill göra saker med sina bilar ska göra det. Det är inte svårare än vad man vill få det till själv. Dock ska man tänka efter före och inte efter samt flitigt utnyttja forum som detta för att ställa frågor!

Mvh

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Tänk att denna tråden vaknat till liv igen!

För några veckor sedan fick jag hem nya Torker ventilfjädrar, Fel Pro packningssats mm från Summit. Tidigare har jag skaffat hårdmetallfilar och en slipmaskin så nu har jag allt för att kunna börja och sedan montera topparna. Senare i vår ska jag börja porta på allvar men har lite annat som måste göras innan tyvärr. Byta toppackningar på bruksbilen, en Audi 100 2,6 samt lite annat skit som dykt upp. Det är på G i alla fall, mer rapporter kommer framöver!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...