Jump to content

Smörja framvagn


Bosse N

Recommended Posts

Igår smorde jag återigen upp framvagnen med hjälp av de smörjnipplar som finns på min Mustang av årsmodell -65.

Vilket "kletgöra"! Minst tre armar (och händer) behövs. En att hålla fast smörjsprutans mynning på nippeln, en att hålla i fettsprutan och trycka fram fettet och en till att hålla i sladdlampan.

Tilläggas kan att jag har ingen lyft utan ligger under den upphissade bilen.

Detta moment med gamla bilar är hur kul som helst. (Ironi)

Jag använder en vanlig smörjspruta men det verkar som om mycket av fettet kommer vid sidan av smörjnippeln.

Min fråga är: Finns det något alternativ till smörjsprutan?

Förr i världen!!! Kunde man göra en s.k. rundsmörjning på vilken mack som helst men den tiden verkar vara förbi!

Hur brukar ni göra med smörjningen? Strunta i det eller kladda och kleta som jag gör?

Det kanske är bättre att skippa smörjningen och i stället byta ut delarna när de blir utslitna?

Hoppas att någon har synpunkter eller är jag den ende som envisas med att åtminstone vartannat år trycka i lite fett?

/Bosse N

Link to comment
Share on other sites

Igår smorde jag återigen upp framvagnen med hjälp av de smörjnipplar som finns på min Mustang av årsmodell -65.

Vilket "kletgöra"! Minst tre armar (och händer) behövs. En att hålla fast smörjsprutans mynning på nippeln, en att hålla i fettsprutan och trycka fram fettet och en till att hålla i sladdlampan.

Tilläggas kan att jag har ingen lyft utan ligger under den upphissade bilen.

Detta moment med gamla bilar är hur kul som helst. (Ironi)

Jag använder en vanlig smörjspruta men det verkar som om mycket av fettet kommer vid sidan av smörjnippeln.

Min fråga är: Finns det något alternativ till smörjsprutan?

Förr i världen!!! Kunde man göra en s.k. rundsmörjning på vilken mack som helst men den tiden verkar vara förbi!

Hur brukar ni göra med smörjningen? Strunta i det eller kladda och kleta som jag gör?

Det kanske är bättre att skippa smörjningen och i stället byta ut delarna när de blir utslitna?

Hoppas att någon har synpunkter eller är jag den ende som envisas med att åtminstone vartannat år trycka i lite fett?

/Bosse N

När rundsmörjning på 67:an utfördes innan den såldes, använde kompis till mig en truckluftsdriven fettspruta som han äger. Det gick hur bra som helst och smidigt. När det gäller sladdlampan, föreslår jag att du köper en pannlampa som innehåller LED-ljus från tex cykelaffär. De är kanon och man får händerna fria. Ingen sladdlampa som lyser åt fel håll när man inte håller i den. ;)

Link to comment
Share on other sites

Håller med om att det är kladdigt och det mesta hamnar utanför. Det är nog bara att gilla läget. Men är det inte det som är charmen med att hålla på med gamla bilar? Dessutom en god anledning att trösta sig med en iskall öl eller två efteråt. Se bara upp så du inte slinter med ölflaskan om du har fett på händerna. :)

Skulle inte rekommendera att strunta i smörjningen. Knarrande framvagnar är inget kul...

Link to comment
Share on other sites

Igår smorde jag återigen upp framvagnen med hjälp av de smörjnipplar som finns på min Mustang av årsmodell -65.

Vilket "kletgöra"! Minst tre armar (och händer) behövs. En att hålla fast smörjsprutans mynning på nippeln, en att hålla i fettsprutan och trycka fram fettet och en till att hålla i sladdlampan.

Tilläggas kan att jag har ingen lyft utan ligger under den upphissade bilen.

Detta moment med gamla bilar är hur kul som helst. (Ironi)

Jag använder en vanlig smörjspruta men det verkar som om mycket av fettet kommer vid sidan av smörjnippeln.

Min fråga är: Finns det något alternativ till smörjsprutan?

Förr i världen!!! Kunde man göra en s.k. rundsmörjning på vilken mack som helst men den tiden verkar vara förbi!

Hur brukar ni göra med smörjningen? Strunta i det eller kladda och kleta som jag gör?

Det kanske är bättre att skippa smörjningen och i stället byta ut delarna när de blir utslitna?

Hoppas att någon har synpunkter eller är jag den ende som envisas med att åtminstone vartannat år trycka i lite fett?

/Bosse N

Stor skillnad på fettsprutor och du beskriver typexempel på fettspruta av billigare sort typ Jula eller Biltema

Gå in på exempelvis Swedol och köp en spruta med enhandsfattning så gör du det själv samt att nippeln håller tätt

374kr art OF 9000

post-2532-144839180129_thumb.jpg

Sen som du säger är det helt onödigt smörja varje år.

Typ 500mil liknande

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Ja, som Per säger, du verkar ha en dålig fettspruta. Dom ska inte läcka fett

och man ska inte måsta hålla dom på plats. Den ska "fastna" själv. Köp en

riktig spruta så har du en hela livet.;)

Mvh.

P-O

Link to comment
Share on other sites

Tack grabbar för alla tips!

1 Ska inköpa en pannlampa

2 Ska ändra inställning, se positivt och inse charmen med gamla bilar istället för att bli irriterad när fettet nästintill sprutar åt alla håll

3 Får väl också köpa en ny fettspruta på Swedol till nästa gång det är dags att smörja

Trots allt lyckades jag få i fett i alla nipplar utom en och det gäller den som sitter på bakre knutkorset som är mest besvärlig att komma åt. Får väl göra som vanligt, ta ner kardanen med knutkorset och vrida lite på korset så det går att komma åt nippeln. Finns väl inget annat sätt att göra det på?

Avslutar alltid med att torka bort överflödigt fett både det gamla som trycks ut och det nya.

Tack återigen för alla bra tips

P.s. Är det fel om man intar en eller ett par öl under tiden man grejar (Ironi)? Visserligen ökar risken att man tappar burken när händerna är nerkladdade med fett så då är det nog bättre att ta dem efteråt med rentvättade händer precis som Mats G Johansson antyder D.s.

/Bosse N

Link to comment
Share on other sites

Det är inte mening att man ska törsta ihjäl under tiden man jobbar på pärlan i garaget. :) Kall öl och musik i bakgrunden är toppen när man mekar.

När man mekar med pärlan är det väl extra viktigt att man är SPIK nykter? Tänk om man slinter

med nåt verktyg (som kan hända ändå) och får en repa i lacken eller nåt annat tråkigt. Då ger

jag mej fan på att man tagit sin sista öl i garaget!:( Och förbannar sej själv för att man inte

kunde vänta tills man kom hem, och fick dricka fyra st. istället!;)

Mvh.

P-O

Link to comment
Share on other sites

Hej Att det kommer fett vid sidan av nippeln kan beror på att kulan ( backventilen ) som sitter i nippeln sitter fast. Man kan känna försiktigt på kulan om den går att trycka ned lite. Är den kass är det bara att skruva bort och byta.

Björn

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...