ht67 cmc 1502 June 8, 2004 Author Report June 8, 2004 Beläggen är nästan nya. Har kanske gått max 500 mil. Jag tror att oken sitter rätt då luftnipplarna pekar rakt upp och sitter på ovansidan av oken. De nya bromsslangarna var spegelvända så de var tvungna att monteras på rätt sida.Hur får man bort ev. luft i oken om man pumpar igenom flera liter utan att se några luftbubblor?Nu är en sak klar...Jag har den korta pedalen! Citera
Lygdman cmc813 June 8, 2004 Report June 8, 2004 om inte jag minns fel ska nipplarna i ok:n fram ligga bakåt i ovankanten, annars kan man bara lufta halva oken. Jag hade det problemet på min musse då jag hade två vänsterok visade det sig. Tyvärr kan jag inte kolla mina ok då jag är på jobbet (20 mil till garaget). Lycka till Citera
Fastback67 June 11, 2004 Report June 11, 2004 Köpte en Mopar *host* Peformance huvudbromscylinder från Summit, det sägs att Wilwoods är likadan.Rekommenderas från många Fordåkare i staterna där de konverterar till skivor och även vill slippa bromsservot.Jag köpte en själv i våras när jag konverterade min 67a från trummor till skivor och spindlar från en 70a. Kör även utan bromsservor, det funkar kanon, besiktningen hade inget att anmärka på heller. Bra känsla i pedalen och jag behöver inte trycka speciellt hårt heller för att få stopp. Installationen var busenkel, fick borra upp fåsthålet i alu-huvudbromscylindern nån millimeter och korta axeln som går mellan bromspedalen och huvudcylindern ca 12mm tror jag det var. Nipplar följde med så det var bara att böjja till några korta bromsrör mellan huvudcylindern och blocket på innerskärmen, tog ett par timmar.Men vill du ha orginal, så är det bromsservo som gäller, får så vitt jag vet så fanns det inte skivor utan servo i någon Mustang innan 1974.Tänk på att med en huvudbromscylinder så är det mer än utväxling på pedalen som gäller, även borrning och slaglängd på kolven måste vara rätt för att det ka bli bra.http://store.summitracing.com/partdetai ... %2D5249271 Citera
Ronnie S June 11, 2004 Report June 11, 2004 Fatsback 67: En liten korrigering bara. Det du säger gäller säkert från och med -67. Men på Mustang 64,5-66 kunde du INTE få servo om du beställde skivbromsar, bara till trummor alltså. Det här med olika längd på bromspedalen vid servo och icke servo gäller inte 64,5-66 heller. Dom har samma bromspedal i båda fallen. På bilar med servobromsar var det istället ett "länkage" ute i motorummet, mellan pedalen och bromsservot, som gjorde att utväxlingen blev rätt.Förlåt om jag avviker lite från ämnet, bilen som har problemet är ju en 67:a. Citera
Fastback67 June 11, 2004 Report June 11, 2004 Ja det har du rätt i, men visst fanns det bara enkrets bromssystem under den tiden så många konverterade själva till 2-krets? Citera
Lars Oscarsson cmc383 June 11, 2004 Report June 11, 2004 Hej.På 64½-66 fanns det bara enkrets och skivor utan servo,det fanns bara trummor med eller utan servo. Från 1967 erbjöds man ett delat bromssystem då mandelade upp främre och bakre broms men fortfarande somenkrets system. 1967 är också sista årsmodellen med fyrkolvs ok, fom 68erbjöds ett helt annat system och då med enkolvs ok,Annledningen till att bromsar förändrades 1967 var myckethårdare säkerhetskrav. Från 67 kom också valet av servo till båda typerna avbroms fram trummor eller skivor.Dessa två krets huvudsylindrar som man började med1967 hänger med ända upp till 1973.Två krets HBC från 1967 är det enklaste sättet att få bättre broms biligt på 64½-66 är i stort sett bolt on. :wink: Jag tror det börjar spåra ur kraftigt, hoppas att vår vän HT 67fått ordning på sinna bromsar. Citera
ht67 cmc 1502 June 11, 2004 Author Report June 11, 2004 Arbetet med felsökning pågår. Det är inte fixat än. Jag fick repsatsen till mina -68:a broms-ok och nya bromsslangen bak igår. (byter där med för då är allt bytt). Tack för ert stöd då detta med bromsproblem totalt har ändrat min syn på det hela. Återkommer så snart det händer något. Citera
Lygdman cmc813 June 11, 2004 Report June 11, 2004 Hej igenOm du ändå ska renovera ok:n kolla då att de sitter på rätt sida, avluftningen ska vara så högt upp som möjligt (inne i oket alltså).... Citera
Lygdman cmc813 June 12, 2004 Report June 12, 2004 Här kommer det bild på hur oket ska sitta och inte sitta (i allafall på en -69 men jag tror det är lika på 68 med enkel kolv. Citera
Lygdman cmc813 June 12, 2004 Report June 12, 2004 Här kommer det bild på hur oket ska sitta och inte sitta (i allafall på en -69 men jag tror det är lika på 68 med enkel kolv. Citera
Lygdman cmc813 June 12, 2004 Report June 12, 2004 Hej ursäkta om jag kommer och stör i tråden, men jag funderar om man har en -69 som det setat trumbromsar med servo, behöver man byta pedalen då också om man byggt om till skivor fram?? Eller är det den "långa" pedalen på alla med servo broms? Gäller som sagt en -69:a..Precis det som jag blev fundersam över.Jag anar att du har den långa pedalen redan. Den är nog alltid där för servo men jag är inte säker nu.Kolla hur det ser ut i din bil!Du ser här själv vad mycket det skilljer så du ser bara av bilden vilken du har.På korta pedalen är det bara ca 7-8cm mellan infästning och tappen till huvudcylinderNu har jag kollat på min -69 och kommit fram till att det är den korta pedalen som jag har, så nu funderar jag om det bara är att beställa lång pedal? (har åkt 2 sommrar och besiktade utan broms problem) Men i så fall undrar jag hur man ska montera denna, jag har letat och har för mig att jag läst på foumet att det ska finna hål för båda pedalerna? är det de små hålen som ska utnyttjas ??? då blir det bussningslöst är det riktigt? Citera
Gäst June 13, 2004 Report June 13, 2004 Så här ser det ut på min och det är det översta hålet.På den bilden så syns det tydligt att man får en betydligt längre sträcka att trycka in cylindern.Lustigt att ditt pedalställ har 2st hål!Eller är det 2st hål på ena sidan?Min bild är tagen från höger sida.Den långa pedalen har en bussing inpressad inuti sig som du ser på bilden.Bara att bulta på.Jag vet inte varför det inte ser likadant ut men att det är en kraftigare tapp på korta pedalen kanske beror på att den utsätts för en mycket högre kraft.Det långa servo pedalen kommer inte i närheten av den kraft som krävs på manuell pedal eftersom servon gör jobbet.Det korta avståndet mellan tapparna på manuell pedal gör dessutom att kanttrycket på bulten blir dubbelt så högt än på lång pedal. Citera
Lygdman cmc813 June 13, 2004 Report June 13, 2004 Det låter trovärdigt, bara att börja spara ännu mera pengar *SUCK* Man kan nog glömma nästa sommar också men men vill man bli nöjd så får man stå ut. Tack för svaren, dom är guld värda för mig.. Citera
ht67 cmc 1502 June 13, 2004 Author Report June 13, 2004 Hej!Här händer det saker när jag vänder ryggen till! Så här ser det ut på min Musse. Är det fel? Citera
Lygdman cmc813 June 13, 2004 Report June 13, 2004 Hej igen, det ser ut som att dina ok sitter på fel sida. På enkolvsoken ska luftnippeln vara vänd bakåt inte uppåt.Om du tittar på mina bilder så är det 2 st vänster OK (olyckor händer så lätt). Men åter till oken, om luft nippeln pekar uppåt så går den ner i halva oket dvs. du får bara ut hälften av luften (det var det felet jag gjorde och ena oket var trasigt så jag beställde ett nytt därav två vänster ok ) Och om luftnippeln pekar bakåt så luftar du i ovankanten på oket. Så jag undrar hade du dän båda oken när du böt slangarna? för i sådana fall är det ganska troligt att de sitter på fel sida.Hoppas du får fart på den snart... Citera
ht67 cmc 1502 June 13, 2004 Author Report June 13, 2004 Ok! Nu börjar problemet få en lösning! Är det någon som, utifrån mina bilder, kan se om jag har 2 vänster ok, 2 höger ok eller ett av varje men som sitter på fel sida? För när det är väl konstaterat så känner jag mig lite tryggare så då kan jag slänga mig i bilen på fredag, åka 35 mil och skruva... Citera
Lars Oscarsson cmc383 June 13, 2004 Report June 13, 2004 Hej.Luft nipplarna skall sitta överkant och peka bakåt på båda sidor. Skifta oken så blir det rätt tror jag. Citera
ht67 cmc 1502 June 13, 2004 Author Report June 13, 2004 Jo, det har jag förstått Mina ok sitter inte rätt nu men vad jag menar är att jag vill vara säker på att jag har ett vänster ok och ett höger ok även om de ska byta plats med varann. Jag vill inte åka 35 mil för att konstatera att jag har tex. 2 vänster ok som någon hade. Då är det för sent att beställa det som behövs. Så min fråga är: Kan någon se om det är rätt ok som jag har felmonterade, eller om något av dem ska bytas ut och i så fall vilket? Citera
Leffe N cmc712 June 13, 2004 Report June 13, 2004 Vad jag kan se på dina bilder så har du RÄTT bromsok som sitter FEL.Eftersom luftnippeln pekar uppåt på båda dina ok så är det bara att byta plats på dom så borde nipplarna peka bakåt på båda istället. Citera
mobcharge June 13, 2004 Report June 13, 2004 instämmer med föregående talare, luftade mina bromsar idag, och mina sitter tvärtemot. Citera
ht67 cmc 1502 June 13, 2004 Author Report June 13, 2004 Tackar! Då kör jag så det ryker! Jag återkommer, jag lovar... Citera
ht67 cmc 1502 June 13, 2004 Author Report June 13, 2004 DET FUNGERAR! En kompis var sjysst och gick ner till garaget och skiftade oken. Inga problem. Tack än en gång alla som kommit med förslag och ideér. Men frågan är om det är sista gången jag kommer att drabbas av de tidigare ägarnas okunskap? Troligtvis inte...Jag har iaf. lärt mig mycket under resans gång. Vad hade jag gjort utan forumet? Kan bara säga att jag är en tung supporter och har alltid varit det! Ha de! Citera
Lygdman cmc813 June 13, 2004 Report June 13, 2004 För hopningsvis slipper du mer av föregående ägares misstag , skulle tro att det är lika mycket fel om inte mer på min -69 Och det var jag som har 2 st vänster OK men det var mitt misstag att det blev så, men vad kan man säga...Man lär sig iallafall av misstagen Du verkar iallafall få en riktigt trevlig bil, så lycka till i fortsättningen med bilen Citera
Leffe N cmc712 June 14, 2004 Report June 14, 2004 Kan bara gratulera till att det änligen löste sig!! Vet ju själv hur det känns när man hållit på och jävlats i evigheter och äntligen kommer på lösningen... Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.