Jump to content

Tips för att få mer negativ camber


xstang

Recommended Posts

Framvagnsinställningen på min -68 är för tillfället +0°39´ camber, (och +0°45´caster). Jag håller på med sänkning av övre bärarmen, vilket kommer att resultera i mer positiv camber. För att få lite bättre styrrespons och väggrepp i kurvor vill jag ställa cambern till 0°.

Problemet är att nedre bärarmen är justerad så långt ut den går med excenterbrickan. Dvs jag få ingen mer negativ camber med den.

Hur göra? Nån som har nån bra idé?

Link to comment
Share on other sites

Låter konstigt att du inte får ner vinkeln mer än +0.39 med excenterbrickan??

När du sänker övre bärarmen borde det bli ännu lättare att få ner vinkeln

Jo jag vet det, men så är det nu. Jag satte nya undre bärarmar då jag köpte bilen, undrar om toleranserna kan vara så stora...

Då man sänker övre bärarmen så flyttas den aningen utåt, vilket ger mer positiv camber.

Link to comment
Share on other sites

(redigerad)

Ja det stämmer nog beror ju lite på vilken typ av sänk fjäder man har.

Undre bärarmar har jag sett skiljer något hemsk mycket på.

Faktiskt 1 gång slängde jag 1 par helt nya då det var helt fel. (Mustangsplus)

Även olika grovlekar har jag fått trots samma artikelnummer

Längden har jag aldrig sett skillja men ändå intressant att ta ett kontrollmått på undre bärarm från centrum fettnippel till centrum infästning ram.

Hade min upphissad och mätte mig fram till 412mm lång

Centrum inre fäste ---> Undre fettnippel

Nu kan ju kanske höjden på själva kulbultarna diffa men den kan man ju också enkelt kolla

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

Jag skulle försöka hitta exakt vad det är som gör att du inte kan fä negativ camber med excentern, någonting är uppenbart galet. Att istället hitta på någon annan lösning för att få negativ camber känns som en omväg.

Link to comment
Share on other sites

Felet är relaterat till en gammal reparerad plåtskada i höger framhörn, då troligtvis balken har flyttat på sig. Man har svetsat balken på två ställen. Jobbet i sig själv är bra gjort men man har tydligen inte kollat placeringen i sidled tillräckligt noga.

Så det verkar nog bara finnas två sätt att göra. Dra ut balken, eller flytta på fästet. Mera jobb. :(

Link to comment
Share on other sites

Logga in för att kommentera

You will be able to leave a comment after signing in



Logga In Nu
×
×
  • Create New...