Jump to content

Featured Replies

comment_113575

Hej!

Jag har en Mustang 68 med trumbromsar utan servo.

Har monterat ett bulton bromsservo kitt med ny huvudcylinder.

Får dålig bromsverkan, lite bättre än utan servo men inte gott nog för att vara med servo.

Vakum i motorn ligger mellan 16-18. Nya cylindrar + bromsband runt om.

Någon som varit med om liknande problem? Tacksam för svar

// Billy cmr: 1257

  • Author
comment_113609

Bosse: Jag har köpt ett konverterings kit ifrån Scott Drake som man inte ska behöva byta pedalen. (Art: PBC-67-2)

men man får trampa som fan innan det börjar nypa!

Per: Vad jag förstått så är minimum vakum enligt scott drake 15, när jag mätte slog det mellan 16-18..

comment_113616

Har du bytt till skivbromsar också eller bara till servo? Om du bytt till skivor, måste du ha rätt huvudcylinder

dvs med en reservoar, där fram har mycket olja och bakre kretsen har mindre. Om jag inte missminner mig skall

reservoaren för trummor ha like mycket olja. Jag känner bara till 67:ans bromsar som måste ha en annan

pedal om man byter från manuell till servo. Bromsstaget måste ha en annan hävarm med servo.

Mvh Bosse CMC342

comment_113618

Hej igen!

Jag kollade kittet du köpt och det är det riktiga om du har manuella trumbromsar och automatlåda

och bara vill byta till servo, inget annat. Om du har manuell låda heter kittet PBC-67-4.

Var har du kopplat vakuumslangen på insuget? Kan du visa en bild. Låter som Per har rätt att det är något

med vakuumet.

Mvh Bosse CMC 342

comment_113624

Jag har installerat ett 67 servo på min 66 med skivor för många år sedan och jag var tvungen att göra en ny tryckstång till bromspedalen. Det är också viktigt att spelet justeras på stången så att servot jobbar rätt. Min motor är rätt trimmad och jag har mycket lågt vakuum mellan 10-12 mmhg. Mitt servo fungerar utan problem vid detta låga vakuum.

björn CMC 667

comment_113685

Ser jag fel eller har du satt slangen till bromsservon från förgasarfoten.

Alla servon jag sett inklusive egna bilar har haft servoslangen ansluten direkt

till vakuumanslutning från insugets bakkant. Kanske inte spelar någon roll

mem Per kanske vet.

Mvh Bosse CMC 342

comment_113697

Jag har ett sånt servo till min 66:a fast med huvudcylinder för skivbromsar runt om. Det sitter ett litet mekano under gummibälgen som gör att man kan köra med befintlig pedal. Det funkar kanon! Fick montera en bromsvåg till de bakre bromsarna då mina tidigare trumbromsar saknade en dylik.

//Mats

  • Author
comment_113704

Bose: Enligt edelbrok så ska det vara ok att ansluta pvc eller servo på den anslutningen, här mätt vakum där och där har jag 16-18.

Björn: Har förstått att man kan justera tryckstånegn mellan bromspedal och servo. Frågan är hur mycket spel kan/ska man ha?

Kan man justera Tryckstången mellan servon och huvudcylindern? och i sådant fall vilket spel ska det vara där?

// Billy

comment_113718

Stången mellan huvudcylinder-Servo ska ju vara rätt från tillverkaren.

Men den är justerbar.

Här ser du hur den justeras i "Factory Manual"..Både Bendix och Midland

Om den är för tajt får du inte ut olja till cylindrarna.

Om den är för lös vet jag inte exakt vad som händer men en fördröjning av bromsarna är garaterad

post-2532-144839182469_thumb.jpg

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...