Jump to content

Bromsproblem


Darne

Recommended Posts

Hej!

bytte huvudbromscyl. pga att den gått läck och oljan gått in i servoklockan och vidare in genom insuget. Bytte cyl. och gjorde rent klockan så gått det gick genom lilla hålet för cyl. Allt var frid och fröjd 2-3 bromsningar sen gick tydligen bälgen i klockan åt skogen för bromsverkan blev kass och det pyste vacum vid inbromsning och motorn gick kass. Går det att byta enbart bälgen med klockan på plats? Det sitter ett spännförband mitt på klockan så det verkar troligt. I så fall var köper man den? Jag har inte lyckats hitta i mina kataloger. Det är en -68 med skivor fram.

Mvh

"Darne" CMC 1080

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Går ej att laga på plats, om du är duktig på att

meka så är det nytt som är det enda rätta.

Nya original delar finns att köpa då främst

i USA, men kolla med återförsäljare i Sverige.

Det finns andra broms delar som passar från

andra bilmärken men då måste man kolla

bult mönster för huvudcylinder mm.

Ring Inge Ellburg och prata bromsar, han

har konverterat från anndra märken. :wink:

08/744 47 64.

Link to comment
Share on other sites

Varför konvertera till något annat, när det finns delar?

Det finns delar att köpa i Sverige, hos en medlem i Fordklubben. Vet att han brukar annonsera Ford delar i Power magazine. Han tog hem för egen del + några till. Du bör nog ta bort servoklockan för demontering, tror att det blir svårare annars....

Får du bort den så är det inget komplicerat att ta isär och byta delar.

Link to comment
Share on other sites

Det finns en kille som heter Leif Lidberg som har mycket forddelar vet jag, han brukar annonsera så det kanske är han som Sam tänker på?

Han bor i trakten av Örebro nånstans, slå han en signal för han har ganska mycket.

Fairlane/Torinoregistret

Kontaktperson: Leif Lidberg

Telefon: 0582-15023 (17-23) arb 019-300300

Email:

Link to comment
Share on other sites

Har han "membranet" så att säga?

min pyser, och tappar verkan, plus den suger in bromsvätska i motorn och rycker VITT! utgår från att membranet läcker, har inte råd eller tid att beställa en helt ny booster..

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Troligtvis är huvudbromscyl. kass eftersom motorn suger på sig olja. Du har nog dessutom en trasig bälg som sitter i klockan direkt innanför cyl. (annars skulle oljan nog inte komma in till motorn) Eftersom det pyser är nog ett av dom 2 membranen som ytterligare sitter i klockan trasig också. Leif Lidberg har den bälgen som vanligtvis går sönder. Tel. hem 0582-15023 jobb 019-300300. i annat fall kan du prova att bota eller limma med ett lim som heter Kiwi Sport Athletic shoe and Boot Patch (köpt hos en skomakare). Det verkar mycket bra.

Det hela förutsätter ju dock att du har den typen av klocka som är delbar på mitten.

"Darne"

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...