fredrik.mickelsson April 25, 2012 Report April 25, 2012 (redigerad) Tänkte jag skulle posta lite bilder på denna Mustang som jag köpte för ca 2 år sedan och som jag håller på att helrenovera.Det är en ganska långsamt gående renovering då man har ganska lite tid som småbarns förälder, och även att jag köpt bilen i delar så det är ju en del pusslande innan det går att hitta rätt plats på alla delar...Men det som är gjort hittils är nytt golv i bagaget, som jag trodde jag var färdig med tills jag hittade på lite fler delar som skulle vara med.Som balken under där fästena till bensin tanken och något balkliknande som jag tror ska sitta inne i bagaget mot bakljus plåten, så där fixade jag lite mer jobb.Framvagnen är helrenoverad med samtliga nya bussnigar å dyligt.Så nu har jag gått över till att renovera bakaxeln då det är lite läckage här å var, sen ska den ju även borstas ren så det går att få på lite ny färg så det även blir snyggt också, ska ju inte bara vara funktionellt!!Lägger upp lite bilder på det jag gjort hittils, och lägger upp nya bilder allt efter som projektet fortskrider. Ändrade %s av %s (%s) m Citera
fredrik.mickelsson April 26, 2012 Author Report April 26, 2012 Någon som har ett bra tips hur man får lös hjullagrena bak?? ser ut som en gängad ring som håller lagret på plats men hur fan får man bort den igen??? Citera
bulan April 26, 2012 Report April 26, 2012 Hej!Om du menar en liten ring brevid lagret är denna inte gängad utan den ska pressas av. Finns nya lager med en yttre o-ring också om du vill slippa packbox.Mvh.Mats Citera
bjope45 April 26, 2012 Report April 26, 2012 Hej, håller på med mina lager, jag också.Man kan borra försiktigt i den lilla ringen och sedan spräcka den men för lagret är det en press som gäller.(både för att ta bort det gamla och få dit det nya)/Björn Citera
fredrik.mickelsson April 26, 2012 Author Report April 26, 2012 Så det är tänkt att man ska köpa ny ring om man ska ha bort lagret alltså?? men hur ska man komma åt med en press å få av den från hela drivaxeln, eller går det att plocka bort själva navet för att ta bort det den vägen? Citera
Per Berglund April 26, 2012 Report April 26, 2012 Japp det är en låsring som bara kan användas 1 gångDu måste skära bort den det går inte dra av den....Även gamla lagret kanske måste skäras bort..Oftast är det lätt få bortSkärbrännare går fint om du kan hantera det?Pressen behövs enbart för monteringen.Har du en vanlig pelarpress av kraftigare sort så är det rätt enkelt att pressa dit låsringen.Men det måste vara en rätt kraftig pressTyp sån här http://www.verktygsboden.se/verkstadspressar/verkstadspress-20-t Citera
fredrik.mickelsson July 20, 2012 Author Report July 20, 2012 Nu har det vart ett långt stillestånd på bygget, får se om jag kan få lite fart och börja svetsa lite så jag kommer någon vart. Men bakaxeln är då så gott som färdig renoverad med nya packboxar och ny målad och nya bussningar i hela bakvagnen, bara bromsarna som ska monteras ihop så kan jag montera den på bilen igen. Bilder kommer så småningom. Citera
Anders Lindström July 20, 2012 Report July 20, 2012 Nu har det vart ett långt stillestånd på bygget, får se om jag kan få lite fart och börja svetsa lite så jag kommer någon vart. Men bakaxeln är då så gott som färdig renoverad med nya packboxar och ny målad och nya bussningar i hela bakvagnen, bara bromsarna som ska monteras ihop så kan jag montera den på bilen igen. Bilder kommer så småningom.Målmedvetet jobbat! Ska följa denna tråd. Lycka till! Citera
fredrik.mickelsson July 20, 2012 Author Report July 20, 2012 Tackar kan behövas!!! Börjar bli väldigt sugen på att få ut den på vägen när man ser alla andra veteran bilar som är ute och crusar. Håller i min tidplan att den ska vara färdig till nästa sommar men då blir det att ligga i ganska hårt!!! Citera
fredrik.mickelsson July 22, 2012 Author Report July 22, 2012 Kan väll visa upp två bilder i alla fall på en ny fixad bakaxel och ny svetsad golv del. Inte helt enket att bocka till den där golvbiten å försöka få den att passa bra, men med en del hammrande så vart det helt okej till slut! Citera
Anders Lindström July 22, 2012 Report July 22, 2012 Kan väll visa upp två bilder i alla fall på en ny fixad bakaxel och ny svetsad golv del. Inte helt enket att bocka till den där golvbiten å försöka få den att passa bra, men med en del hammrande så vart det helt okej till slut![ATTACH=CONFIG]21046[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]21047[/ATTACH]Ser bra ut, du kommer att få till detta kanonbra Citera
fredrik.mickelsson July 22, 2012 Author Report July 22, 2012 Jo jag hoppas på det, har ju nu fixat mig ett jäkla rygg skott så nu blir det stille stånd på allt ett tag till,,, (trist) Citera
fredrik.mickelsson July 31, 2012 Author Report July 31, 2012 Börjar se ljuset i tunneln!! Nu är golvet inne i kupen klart, börjat svetsat dit de där plåtarna som sitter vid bakrutan och ner till golvet vad nu de är till för.Sen har jag världens bästa bror som ska hjälpa mig att slipa bilen inför lack, så jag började snällt å skickade med bakspoilern, backspeglarna och skärmförlängarna bak till att börja med. Synd bara att man är tvungen att vara på jobbet annars skulle jag vara i garaget 8 timmar till varje dag. Citera
fredrik.mickelsson August 16, 2012 Author Report August 16, 2012 Nu Så känns det som jag kommer någon vart! Golvet är klart både i skuff och inne i kupen och primat första gången.Men nu börjar jag få lite besluts ångest vad jag ska svetsa härnäst, antingen ska jag börja byta skärm och bakljusplåt eller så ska jag försöka svetsa ihop skuff luckan, får se vad jag känner för vid nästa garage besök. Citera
fredrik.mickelsson September 6, 2012 Author Report September 6, 2012 Vissa dagar ska man bara ge fan i att vara i garaget!!!! Idag var en sådan dag, tänkte att jag skulle svetsa dit nya bakljus plåten så jag skulle kunna byta bakskärmar sen. Började med att slipa bort färgen med stål trissa på vinkelslipen. efter en stund började det göra ont i armen, trodde att det var skräp som stänkte men det gjorde ont på ett å samma ställe hela tiden så jag stannade slipen och kollade. Då hittade jag en ståltråd från trissan som satt som en akupunktur nål rakt in i biceps. Plockade ut ståltråden och slipade färdigt.Sen var det dags att passa in plåten och såg att jag vart tvungen att kapa nåra mm av nya bagage plåten då den stack ut för mycket.Fram med vinkelslipen och började kapa och med bara någon cm kvar innan jag var färdig så nöp kapskivan och gick sönder.Började även ömma som fan i fingret och jag upptäckte ett stort hål i handsken, fick av mig handsken och blödde som fan från fingret.In och tvätta av och försökte se hur illa det vart. Lättdnad när det bara blev ett cm stort jack i fingret men ett helvete att tvätta ur allt skräp som var där i.Till slut vart det någorlunda rent nog för att plåstra om då var det slut på vanliga plåster så jag fick sno dotterns Hello Kitty plåster.Ut i garaget igen och leta på en ny kapskiva och kapa färdigt. Började sedan att försöka passa in plåten men kom ganska snabbt på att nu hade det blivit åt helvete för mörkt för att se om den satt bra eller inte, och det kändes dmt att svetsa om jag inte var säker på att den satt helt rakt, så jag slopade planerna att svetsa ikväll.Började istället att montera ihop bakaxeln igen, och började med att vända den åt rätt håll som den ska sitta på bilen sen, råkade knuffa ner den från pallbockarna den stog på men lyckades ta emot den med foten så det dämpade fallet, men det smakade bra efteråt!!! svor endel, plockade sedan fram alla bromsdetaljer och kom snabbt på att jag har inte en jäkla aning om hr grejerna ska sitta för det var ju ett tag sedan jag plockade isär det finns inte i minnet hur det såg ut från början, kom även på att jag slarvat bort lite delar till ena broms cylindern som jag lagt någon stanns så jag vet vart jag har det.Då kande jag att det var nog så jag släckte lampan och tog en folköl och försöka att glömma denna kväll!!! Citera
bjope45 September 6, 2012 Report September 6, 2012 Vilken imponerande kämpaglöd!!! Själv hade jag gett upp för länge sen!!Respekt !!!!/BjörnSent from my iPhone using Tapatalk Citera
turbo57 September 6, 2012 Report September 6, 2012 Måste beundra din kämpaanda. Jag brukar bara räkna till 10 ett antal gånger sen går jag in när det krånglar. Kör hårt både du och jag blir nog färdiga nån gång:p Citera
fredrik.mickelsson September 7, 2012 Author Report September 7, 2012 Jo jag måste ju köra lite hårt nu för jag har mer eller mindre lovat alla i min närhet att den ska vara färdig till våren, så jag ska hinna svetsa dit bakljusplåten, byta bakskärmar, och svetsa bagage luckan. Sen blir det väll många sena kvällar med slipmaskin!! Citera
Per Berglund September 7, 2012 Report September 7, 2012 Jo jag måste ju köra lite hårt nu för jag har mer eller mindre lovat alla i min närhet att den ska vara färdig till våren, så jag ska hinna svetsa dit bakljusplåten, byta bakskärmar, och svetsa bagage luckan. Sen blir det väll många sena kvällar med slipmaskin!!Bra jobbat! En sak jag lärt mig i både arbete och bilhobby.......Sätter man en en tid som det ska vara klart så tar det den tiden och mer därtill.Det går ALDRIG fortare än den utsatta tiden!! Den som säger det ljuger. Så planera din hjärna att allt ska vara klart i Mars......Då kanske du är klar i MajEn plan är JÄTTE viktigt!Sånna här projekt gäller envishet vilket du verka ha.Alltid tänk positivt och se frammåt....Aldrig tänka "jobbigt" sucka och stöna för då blir det stop....Hjärnan är din fiende!Keep Up the good work!! Citera
fredrik.mickelsson September 7, 2012 Author Report September 7, 2012 den första planen var ju att den skulle vart färdig i våras. Men alla svets jobb tar ju mycke längre tid än man planerar men så är det ju nogrannhet ger bra resultat så det lär ju få ta lite tid. Men till nästa år ska den fanimej vara färdig, har ju setat å dreglat hela sommaren efter folk som e ute å crusar i sina bilar å man blir ju så avundsjuk!!!! Citera
fredrik.mickelsson September 11, 2012 Author Report September 11, 2012 Pysslat med lite annat än svetsning idag. Håller på att montera ihop bakaxeln så jag kan backa t bilen å städa garaget så det går att vara där inne.Monterat ihop ena broms trumman och i med drivaxlarna, sen skulle jag montera ny bussning i bladfjädrarna. var ett jäkla hammrande innan jag fick lös första bussningen, 2.5 timmar tog det, nu ligger den nya bussningen i frysen så kanske det går lite enklare att montera den imorgon. Känns inte som man kan stå å hammra nå senare än så här grannarna lär väll bli tokig på mig!! :-) Citera
mhdin September 11, 2012 Report September 11, 2012 Skärbrännare tar bara 1 min. Sen fettar du in nya bussningen o. sätter den i en press. Citera
fredrik.mickelsson September 12, 2012 Author Report September 12, 2012 Skärbrännare tar bara 1 min. Sen fettar du in nya bussningen o. sätter den i en press.skärbrännare å press är en lyx som ine jag har, är bara rena muskler och envishet som gäller i mitt garage :-) Citera
turbo57 September 12, 2012 Report September 12, 2012 Känner igen ditt sista svar. Förutom musklerna är det mycket envishet som gäller även i mitt garage Citera
fredrik.mickelsson September 12, 2012 Author Report September 12, 2012 Känner igen ditt sista svar. Förutom musklerna är det mycket envishet som gäller även i mitt garageKom på ett ganska smidigt sätt att få ur gammla bussningarna. Först borrade jag flera hål rakt genom gummit i bussningen sen var det bara att slå ut gummit sen så gick det ganska enkelt att spräcka ytterhöljet på bussningen å den gick att slå ur ganska enkelt! Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.