Jump to content
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Forum - Classic Mustang Club Sweden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Featured Replies

Posted

Halloj

Söker efter headers till min 289:a, men vilket val skall man göra, shorty eller de som är "längre"?

Avgassystemet byggs i 2.5", med h-pipa och två ljuddämpare...

Mvh

Magnus Hansson

Kungsbacka

Ride-on...

Mitt tips kör med Tri-Y lösning för gatbruk

Mindre värme i motorutrymmet = mindre problem

Keramisk beläggning väljer de flesta nu men går att ta utan men då måste man ändå linda rören vilket är kass. Satsa på beläggning!

Billigare lösning=lite sämre passning, hållbarhet

http://www.summitracing.com/parts/PTE-H-8426-1/?rtype=10

Dyrare lösning = hållbarhet och fin passning

http://www.summitracing.com/parts/DOU-D690YA/?rtype=10

OBS! Bara exempel...Vet ju inte vad du har för bil

I övrigt är headers rätt ofta ganska onödigt.Lite "övertro" på dessa....Ett par HP gjutjärnsgrenrör är inte mycket sämre

Edited by Per Berglund

  • Author

Halloj Per

Okey, min tanke var väl att ge "henne" lite mer klös. 4-portare och annan kam, då kanske behovet av headers skulla bli annat. Mustangen är i övrigt en 66:a cabbe, i snarlikt originalutförande... Smådetaljer ändrade...

Tack för ett proffsigt bemötande. Kunskap, tips, och allmännyttig information, tack!

Mvh

Magnus Hansson

Kungsbacka

Ride-on...

Kul att lägga näsan i blöt bara! ;)

Lite mer klös är annars att börja i baken.

Ny utväxling känns som minst 50hk till....men på bekostnad på landsväg.

Tyvärr har ju cabbarna ofta väldigt låg utväxling så bara trim i motor ger inte så mycket...klart piggare blir den!

Jag använde gjutjärnsgrenrören från shelbyn, lite extra portade inuti till min lätt trimmade 302:a.

I övrigt är det portade 289 toppar med större ventiler, komp på 10,5-1. Compcams XE 256 och rollertip vippor. Edelbrock performer insug och en Holley 600 vac + lite annat smått och gott.

Jag har 3.00 utväxling i bakaxeln då jag vill ha rimliga varvtal på landsväg.

Skillnaden från en original 289-302 är stor, mycket bättre tryck och varvvillighet. Gör 0-100 på strax över 6 sekunder trots avsaknad av diffbroms och med ett vilt spinnande bakhjul..

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.