Jump to content

Headers till en 289:a


Recommended Posts

Halloj

Söker efter headers till min 289:a, men vilket val skall man göra, shorty eller de som är "längre"?

Avgassystemet byggs i 2.5", med h-pipa och två ljuddämpare...

Mvh

Magnus Hansson

Kungsbacka

Ride-on...

Link to comment
Share on other sites

(redigerad)

Mitt tips kör med Tri-Y lösning för gatbruk

Mindre värme i motorutrymmet = mindre problem

Keramisk beläggning väljer de flesta nu men går att ta utan men då måste man ändå linda rören vilket är kass. Satsa på beläggning!

Billigare lösning=lite sämre passning, hållbarhet

http://www.summitracing.com/parts/PTE-H-8426-1/?rtype=10

Dyrare lösning = hållbarhet och fin passning

http://www.summitracing.com/parts/DOU-D690YA/?rtype=10

OBS! Bara exempel...Vet ju inte vad du har för bil

I övrigt är headers rätt ofta ganska onödigt.Lite "övertro" på dessa....Ett par HP gjutjärnsgrenrör är inte mycket sämre

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

Halloj Per

Okey, min tanke var väl att ge "henne" lite mer klös. 4-portare och annan kam, då kanske behovet av headers skulla bli annat. Mustangen är i övrigt en 66:a cabbe, i snarlikt originalutförande... Smådetaljer ändrade...

Tack för ett proffsigt bemötande. Kunskap, tips, och allmännyttig information, tack!

Mvh

Magnus Hansson

Kungsbacka

Ride-on...

Link to comment
Share on other sites

Kul att lägga näsan i blöt bara! ;)

Lite mer klös är annars att börja i baken.

Ny utväxling känns som minst 50hk till....men på bekostnad på landsväg.

Tyvärr har ju cabbarna ofta väldigt låg utväxling så bara trim i motor ger inte så mycket...klart piggare blir den!

Link to comment
Share on other sites

Jag använde gjutjärnsgrenrören från shelbyn, lite extra portade inuti till min lätt trimmade 302:a.

I övrigt är det portade 289 toppar med större ventiler, komp på 10,5-1. Compcams XE 256 och rollertip vippor. Edelbrock performer insug och en Holley 600 vac + lite annat smått och gott.

Jag har 3.00 utväxling i bakaxeln då jag vill ha rimliga varvtal på landsväg.

Skillnaden från en original 289-302 är stor, mycket bättre tryck och varvvillighet. Gör 0-100 på strax över 6 sekunder trots avsaknad av diffbroms och med ett vilt spinnande bakhjul..

Link to comment
Share on other sites

Logga in för att kommentera

You will be able to leave a comment after signing in



Logga In Nu
×
×
  • Create New...