Jump to content

Mustang V6 2011/12


Conny T

Recommended Posts

Hej,

Hittade hit till forumet i jakten på en Mustang. Har under flera års tid kollat annonser på Blocket, Mobile med flera sajter.

När jag insåg att 2011 innebar nya motorer har jag fastnat för en 2011 eller 2012 års modell. En av anledningarna är att

man verkar fått ner förbrukningen, sexorna har numera över 300 HK. Jag tänker använda bilen både för finkörning och lite

vardagsåkning. Kanske sådär en 500 mil per år. Utbudet i Sverige är relativt klent på dessa årgångar och jämför jag med

Tyskland är priserna lägre därnere, bor dessutom i Skåne så vägen till Tyskland är inte speciellt lång, nåja allt är relativt

men jag har närmare till Berlin är Stockholm. Jag har tänkt spendera 250 000 på en så ny bil som möjligt. Håller mig till

V 6 eftersom den har kraft nog för mig och för att få till en hygglig förbrukning så att man kan köra långturer utan att

spendera hela lönen på soppa. Har bekanta runt om i Sverige så det vore ju kul att kunna dyka upp kungligt. Har dessutom

bara firma skåpbil för tillfället så denna bil kommer att fungera som privatbil.

Vad jag hoppas någon här kan svara på är hur är de nya modellerna, själv har jag inte hittat speciellt mycket info om fel

o brister på dessa årgångar. Motorerna är visserligen rejält uppskrämda men samtidigt så är maskinerna väl prövade.

Finns här någon som själv köpt bil från Tyskland och har erfarenheter att dela med sig, vad att tänka på? hur lång är hanteringen

i Tyskland för att få export skyltar exempelvis? Finns det firmor man verkligen ska se upp med så man inte kommer hem med en hoplappad skrothög, finns ju flera skräck storys här på nätet.

Några bilar är konverterade till etanol liknande denna beskrivning Super E10 95 är detta något att satsa på gäller det etanol så kör vi här hemma på E 85. Är manuell eller automatare att föredra? Sexstegs automat känns som trött om man inte kan växla denna manuellt.

Sedan handlar det om service, finns det någon seriös firma i Skåne som kan ta hand om service intervallerna och kan

Mustanger?

Kort sagt är jag ute på rätt väg eller ska jag tänka om och köpa en äldre modell här hemma och "bara" ha råd att glida runt under sommaren.

All hjälp uppskattas verkligen då jag verkligen är på gång och vill köpa inom en månads tid.

Med bästa hälsningar

Conny T

Link to comment
Share on other sites

Oavsett land och bil kolla CARFAX. Sen tror jag nog som ovanstående, att importera från USA är nog bättre, större utbud och fler valmöjligheter. Annars finns det ju några till salu i Sverige.

Link to comment
Share on other sites

Jo jag räknar med att det finns en risk medskruvade mätare m.m. Men planen är att köpa av en handlare därnere på plats, där jag har möjlighet att kolla

service bok m.m. Visst finns det ännu större utbud i U.S.A med då känns det som ännu mindre möjlighet att kolla historiken. Inte helt lätt hur man än gör.

Det finns ett par fabriksnya 6'or i Tyskland och då borde ju allt vara okey. Åker visserligen på momsskillnaden men då är det en rent ny bil......

Bilarna här i Sverige verkar alltid vara importerad av någon, då känns det som att man köper till lägsta pris och säljer till högsta då kan jag ju lika bra

importera själva. Vad säger ni om de allra senaste modellerna är dessa okey?

Link to comment
Share on other sites

(redigerad)

Att köpa Mustang med bensinnotan som motivering är inte riktigt rätt

Räknar du efter vad Ford uppger vad de drar så är skillnaden lite fånig

V6 0.76 l/mil

V8 0.94 l/mil

Så räknar man i bästa fallet skulle du alltså spara 0.18x500x15.50kr= 2160 kr/år

Värdeminskningen för en V6 är betydligt mycket mer än vad du kommer tanka.

Den faller ganska radikalt i värdet och med det i kalkylen är den dyrare i drift per mil de första 5 åren

Däremot köper du en Mustang V6 bara för att den är billigare att köpa in än V8 så är motiveringen mer rätt.

Antar försäkringen är billigare också för V6

En V6 är inte lätt bli av med och inte särskilt rolig heller enligt mig.

Inte kört nya V6 men som sagt rätt iskall på marknaden om det inte är en Cab

Men i Kr räknat så är V6 billigare och relativt faller den i Kr lika mycket om en V8

Men i % betydligt mer

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

Du har säkert rätt, men priset på en V8 är över min budget, redan nypriset för sexan är en förmögenhet i min värld. Sedan det där med förbrukningen

nja så våldsamt mycket pengar är det väl inte i mellan skillnad, sålde för att tag sedan min Mondeo med 6'a och automat den drog bortåt 1,2-1,3 per mil

och ska jag betala det i bensin vill jag ha en roligare bil, därav en Mustang.

Jag jämför lite den gamla sexan mot den nya både i förbrukning och kraft och då räcker 300 hästar gott för min del, även om en V8 är "the real deal".

Andrahandsvärdet, jo jag vet men jag tänker behålla den väldigt länge, så byte eller försäljning är inte påtänkt just nu.

Link to comment
Share on other sites

(redigerad)

Ja ur inköpssynpunkt är ju V6 rätt mycket billigare och ska du sen behålla den länge så är ju tanken okej.

Men jag vet hur vi "pojkar" fungerar.

Efter 2-3 år börjar man tröttna och lite surt då att knappt få 50% tillbaka...Därför min point att man bör tänka till

Men ska du ha en ny är det verkligen ide att åka till Tyskland?

Begagnat vet jag skiljer men nytt?

Vad jag förstår så är det för en tysk MYCKET billigare skattemässigt att äga en V6 än V8

Det är ju därför övervägande V6 Mustanger i Tyskland och de torde ju stå högre i försäljningspris relativt eftersom de är mer eftertraktade?

Rent spekulativt! :)

Du får ju en 2011 i Sverige för runt 250'' på bilfirma vilket känns enkelt...Klart utbudet är högre i Tyskland!

Tekniskt

Visst nya V6 är kvick....Mycket kvickare än föregångaren så där tror jag nu blir nöjd!

Ägare av tidigare V6 känner sig nog brutalt mycket nedtryckta av lägre effekt och ännu mer prisras.

Även en GT 2005 ägare är nästan frånåkt! ;)

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

Har haft 6:an (2012:à) som hyrbil i Florida. Vill inte skrämma dig, men det fattas mycket till V8:an. Både ljud och drag. Har du en budget på 250 tusen får du hem en riktigt fin GT från exempelvis Florida. Klar på gatan alltså. Det finns massor med hjälp att få i Florida med att leta bil, fixa alla papper och skeppning m.m. I din budget tar du med kompis/partner över och köper själv och 2 veckor i Florida är inte helt fel.

Link to comment
Share on other sites

Vilken årsmodell av as GT menar du då? Här hemma finns det en hel drös att välja av från 05-10 i massor av prisklasser, det som jag mest förvånas

över är att alla är importerade och inte ens 05 orna har gått mer än 4 - 5000 mil. Visst är Mustang en entusiast bil här i Sverige men i USA är det många

som använder sin Musse som bruksbil......Rätta mig om jag har fel...

Grejen för mig är att jag "fastnat" i nybilstänkandet då jag och bilen ska åldras med värdighet :-). Sedan läste jag på något forum där Grufmans Bil

hade en guide för Mustang köp från 05 och menade att inte för än 08 var barn sjukdomarna fixade, vilket har gjort att jag inte tittat på 05-07. Därefter

börjar priserna här hemma stiga vilket gör att jag tycker mellanskillnaden till en 11 eller 12 inte är så hiskeligt stor. Hmm jag pratar pengar som om dom

växte på träd.....men lovar har inga sådana träd allt får jobbas ihop med blod svett och förhoppningsvis glädje.

Link to comment
Share on other sites

I Sverige kan jag tänka mig 90% används endast som entusiast.

I USA vet inte jag hur det är men kan tänka mig merparten av V6 är bruksbilar.

Mustangen är ju knappast bränslesnål så även för en klok amerikan är det galet åka Mustang V6 som bruksbil.

Knappast praktiskt

Du gör klokt i att titta på nyare än 2008...Faktiskt tycker jag själv att man inte ska ta varken GT eller V6 före 2011 om man har möjlighet

GT 2011 med helt nya 5.0 motorn har väldigt mycket nytänkande som slår den tidigare 4.6 liters motorn på alla sätt

Gäller ju även den nya V6

Link to comment
Share on other sites

Har haft en 2006:a V6 aut och en 2011:a V6 aut, de är som natt och dag.... Elektromekanisk servostyrning, 6-stegs aut med frihjul etc, etc. Den gamla är brutalare och spinner hej vilt, den nyare uppförde sig mer som en tysk bil på gott och ont. Rätt hård körning med 2011:an under en 110 mila tur gav 0,80/mil...! 0,70 vid laglig fart är inga problem. Att få ner 2006:an till 1,00/mil är svårt... 2011:an är en mycket trevlig och ekonomisk bil, problemet är att den låter fel och har dåligt vrid på låga varv, men som bruksbil med ball design är den helt rätt. Vad som är rätt och fel är helt upp till betraktaren.

Link to comment
Share on other sites

Ju mer ni kommer med ju mer funderar jag, men att ha en "brand new" Mustang känns mer och mer rätt. Kan man dessutom köra den "ekonomiskt" så

är glädjen större. Ljudmässigt så går det väl att fixa till och en manuellt växlad bör väl ge bättre effekt på låga varv, eller är jag helt ute och reser nu?

Det enda som känns fel utseendemässigt på de senaste modellerna är de svarta detaljerna på kofångarna och längs tröskellådorna längst med sidorna

hoppas dessa går att lacka ner i bilens kulör.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...