May 19, 201212 yr comment_115416 HejEfter att ha läst många inlägg om H-pipe så ska man ha samma diameter på H-pipe som avgassystemet.Men inget om hur stort hålet ska va på respektive sida.Googlade på H-pipe bilder och såg en bilddär hålena var mindre än diametern på röret.Är det någon som vet?Har en original 289 med tri-y headers flowmaster 40.Tacksam för svar
May 19, 201212 yr comment_115430 skall väl bara utjämna trycket mellan sidorna så det har nog ingen större betydelse.lättare o svetsa ihop om det är mindre hål eller.
May 19, 201212 yr comment_115434 HejHur xakt allt ska vara vet jag ej.. Men förra året köpte jag några rör bitar å "sydde" ihopp en egen H-pipa. Ljudet i mitt 2" system med 2,5" slut rör blev mkt bättre än det innan "raggar bils ljudet". Sen tyckte jag att bilen blev mkt piggare.Det jag gjorde var att borra hålen med hål borr, 2". Alltså H-pipan 2" genom gående.Nu till sommaren har jag en lätt vässad å renoverad motor med headers med kollektors på 2,5" men kör ihop det med min H-pipa. Funkar../ Johan
May 24, 201212 yr Author comment_115631 Det kanske inte har så stor betydelse med hålens storlek i rörena.Jag tänkte oxå "smida" ihop en egen h-pipa,så jag provar med 2" hål och kollar hur det funkar.Gången ska ju bli bättre på motorn + piggare,men det får bli efter att jag bytt bakre p-box+bussning i växellådan.Har vibrationer vid ca 80km,knutkorsen är ok men det är glapp i yoken på kardanstången.Kanske blir det byte till en annan kam nästa år.Mvh Christer
May 24, 201212 yr comment_115634 Hej! Hade också lite vibrationer vid 80 ungefär, tyckte min yoke var glapp bytte lager men det blev nästan lika dant ska vara ett litet glapp där.Tror det var fälgarna balanserade dem, men dom var nog orunda.Mvh.Johnny
May 27, 201212 yr comment_115747 Skulle också vilja snickra ihop en h-pipa. Har dock hört att h/x-pipe skall monteras alldelesefter växellådan för bästa effekt. Jag har cherry bomb dämpare (långa) vilketkommer resultera i att h-pipan kommer hamnaungefär en halvmeter efter lådan sedan smiter systemetut framför bakhjulen. Vad tror ni, blir det pannkaka?Har även hört att pipan skall sitta där den största värmeutvecklingenpå avgassystemet är.
May 27, 201212 yr comment_115751 Skulle också vilja snickra ihop en h-pipa. Har dock hört att h/x-pipe skall monteras alldelesefter växellådan för bästa effekt. Jag har cherry bomb dämpare (långa) vilketkommer resultera i att h-pipan kommer hamnaungefär en halvmeter efter lådan sedan smiter systemetut framför bakhjulen. Vad tror ni, blir det pannkaka?Har även hört att pipan skall sitta där den största värmeutvecklingenpå avgassystemet är.H och X-pipa är ett sätt att ta vara på energin från avgaspulserna på motsatta cylinderbanken. Pulsen från en cylinder hjälper nästa cylinder att lättare få ut avgaserna genom ejektorverkan. Exakt var X eller H ska sitta för maximal effekt är beroende på många faktorer. Ju längre bak man kommer i systemet desto svagare är pulsen. Jag skulle försöka montera H-pipan så nära Fords originalplacering som möjligt, någongång tänkte en konstruktör på Ford ut en bra placering och har man inget annat att gå på så varför inte gå på original.
May 27, 201212 yr comment_115774 H och X-pipa är ett sätt att ta vara på energin från avgaspulserna på motsatta cylinderbanken. Pulsen från en cylinder hjälper nästa cylinder att lättare få ut avgaserna genom ejektorverkan. Exakt var X eller H ska sitta för maximal effekt är beroende på många faktorer. Ju längre bak man kommer i systemet desto svagare är pulsen. Jag skulle försöka montera H-pipan så nära Fords originalplacering som möjligt, någongång tänkte en konstruktör på Ford ut en bra placering och har man inget annat att gå på så varför inte gå på original.tackar för bra svar, vet du möjligtvis var denna placering är ungefär?
June 3, 201212 yr Author comment_116057 HejJag hade oxå funderingar på fälgarna om dom va orunda så det kan nog vara ide att kolla det med.Sen är det nog så att h-pipe ska skall monteras så nära växellådan som möjligt.Fords original placering är nog inte så dumt som cmc303 säger.Mvh Christer
June 4, 201212 yr comment_116098 Hej!Vår eminente allt i allt-fixare Oscarsson hade en lösning som jag gjorde. OSCAR!!!Vakna! Beskriv din lösning igen.Mvh.P-O
June 4, 201212 yr comment_116112 Hej. Här sitter jag och sover.Jo jag en egen variant som funkar till alla Mustanger och övriga USA FORDmed V8a.Som ni alla vet så skall inte dubbelsystem monteras utan H-Pipa, det ärett måste för att motorn skall arbeta rätt och för att det skall gå attjustera motorn till optimala värden:confused:.Denna variat av H-Pipa har jag tidigare tillverkat och sålt, den har varituppskattad då den går att tillverka på sidan om och enkelt monteranär den är klar för det.Jag har ritning som går att få på mail om någon är intresserad, skickamail till cmc.sthlm@delta.telenordia.se om du vill ha ritning.Hemmapularens universal H.doc
June 5, 201212 yr Author comment_116127 Jag får tacka vår eminente allt fixare oscarsson för bilden samt förklaringen.Och för ett bra forum med många bra inlägg.Mvh Christer
January 6, 201312 yr Author comment_123392 HejHar nu kollat mina magnum 500 fälgar,och kom fram till att dom är orunda.Dålig kvalité kan man säga. Fälgarna är nya satt på bilen när den kom från kalifornien.Så reklamation går ju inte.Nån som vet var man kan rikta fälgar?Mvh Christer
January 6, 201312 yr comment_123404 Fråga din lokala gummigubbe dom brukar veta, annars finns Intera söder om Stockholm. http://www.intera-sverige.se/
January 11, 201312 yr comment_123598 Hej,Ser att det var ett par dagar sedan senaste svar i tråden. Här du inte hittat något bra ställe ännu så kan jag tipsa om fälgfixarna i Helsingborg (har inte anlitat dem själv men bekanta har haft alufälgar på svets+svarv med mycket bra resultat)Annars har jag bara erfarenhet däckman fälgfixarn i Göteborg Högsbo som renoverade ett par stål alufälgar till p1800 med fint resultat. Båda ligger visserliggen en bit ifrån Åmål /Kristian
January 26, 201312 yr comment_124045 Angående H-pipa.Jag vill minnas att jag läste (på den gamla goda tiden ) att man skulle blåsa på lite färg på avgasrören, ut och plåga motorn rejält, kolla var färgen brändes mest och sätta h-pipan där. Vet inte om det är rätt eller inte men så har jag för mig att det beskrevs.Själv monterade jag X-pipa nästan rakt under främre knutkorset, det var inte uträknat på något sätt, det bara blev så .
January 26, 201312 yr Author comment_124049 HejJa det kanske funkar med den metoden att måla på rörena.Jag monterade min H-pipe där som du beskrev, och det gjorde en stor skillnad tyckte jag.Det blev bättre vrid på hela varvtals registret.Mvh Christer
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.