Jump to content

Tips H-pipe


Skaan

Recommended Posts

Hej

Efter att ha läst många inlägg om H-pipe så ska man ha samma diameter på H-pipe som avgassystemet.

Men inget om hur stort hålet ska va på respektive sida.Googlade på H-pipe bilder och såg en bild

där hålena var mindre än diametern på röret.

Är det någon som vet?

Har en original 289 med tri-y headers flowmaster 40.

Tacksam för svar

Link to comment
Share on other sites

Hej

Hur xakt allt ska vara vet jag ej.. Men förra året köpte jag några rör bitar å "sydde" ihopp en egen H-pipa. Ljudet i mitt 2" system med 2,5" slut rör blev mkt bättre än det innan "raggar bils ljudet". Sen tyckte jag att bilen blev mkt piggare.

Det jag gjorde var att borra hålen med hål borr, 2". Alltså H-pipan 2" genom gående.

Nu till sommaren har jag en lätt vässad å renoverad motor med headers med kollektors på 2,5" men kör ihop det med min H-pipa. Funkar..

/ Johan

Link to comment
Share on other sites

Det kanske inte har så stor betydelse med hålens storlek i rörena.

Jag tänkte oxå "smida" ihop en egen h-pipa,så jag provar med 2" hål och kollar hur det funkar.

Gången ska ju bli bättre på motorn + piggare,men det får bli efter att jag bytt bakre p-box+bussning i växellådan.

Har vibrationer vid ca 80km,knutkorsen är ok men det är glapp i yoken på kardanstången.

Kanske blir det byte till en annan kam nästa år.

Mvh Christer

Link to comment
Share on other sites

Skulle också vilja snickra ihop en h-pipa.

Har dock hört att h/x-pipe skall monteras alldeles

efter växellådan för bästa effekt.

Jag har cherry bomb dämpare (långa) vilket

kommer resultera i att h-pipan kommer hamna

ungefär en halvmeter efter lådan sedan smiter systemet

ut framför bakhjulen. Vad tror ni, blir det pannkaka?

Har även hört att pipan skall sitta där den största värmeutvecklingen

på avgassystemet är.

Link to comment
Share on other sites

Skulle också vilja snickra ihop en h-pipa.

Har dock hört att h/x-pipe skall monteras alldeles

efter växellådan för bästa effekt.

Jag har cherry bomb dämpare (långa) vilket

kommer resultera i att h-pipan kommer hamna

ungefär en halvmeter efter lådan sedan smiter systemet

ut framför bakhjulen. Vad tror ni, blir det pannkaka?

Har även hört att pipan skall sitta där den största värmeutvecklingen

på avgassystemet är.

H och X-pipa är ett sätt att ta vara på energin från avgaspulserna på motsatta cylinderbanken. Pulsen från en cylinder hjälper nästa cylinder att lättare få ut avgaserna genom ejektorverkan. Exakt var X eller H ska sitta för maximal effekt är beroende på många faktorer. Ju längre bak man kommer i systemet desto svagare är pulsen.

Jag skulle försöka montera H-pipan så nära Fords originalplacering som möjligt, någongång tänkte en konstruktör på Ford ut en bra placering och har man inget annat att gå på så varför inte gå på original.

Link to comment
Share on other sites

H och X-pipa är ett sätt att ta vara på energin från avgaspulserna på motsatta cylinderbanken. Pulsen från en cylinder hjälper nästa cylinder att lättare få ut avgaserna genom ejektorverkan. Exakt var X eller H ska sitta för maximal effekt är beroende på många faktorer. Ju längre bak man kommer i systemet desto svagare är pulsen.

Jag skulle försöka montera H-pipan så nära Fords originalplacering som möjligt, någongång tänkte en konstruktör på Ford ut en bra placering och har man inget annat att gå på så varför inte gå på original.

tackar för bra svar, vet du möjligtvis var denna placering är ungefär?

Link to comment
Share on other sites

Hej

Jag hade oxå funderingar på fälgarna om dom va orunda

så det kan nog vara ide att kolla det med.

Sen är det nog så att h-pipe ska skall monteras så nära växellådan som möjligt.

Fords original placering är nog inte så dumt som cmc303 säger.

Mvh Christer

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Här sitter jag och sover.

Jo jag en egen variant som funkar till alla Mustanger och övriga USA FORD

med V8a.

Som ni alla vet så skall inte dubbelsystem monteras utan H-Pipa, det är

ett måste för att motorn skall arbeta rätt och för att det skall gå att

justera motorn till optimala värden:confused:.

Denna variat av H-Pipa har jag tidigare tillverkat och sålt, den har varit

uppskattad då den går att tillverka på sidan om och enkelt montera

när den är klar för det.:cool:

Jag har ritning som går att få på mail om någon är intresserad, skicka

mail till cmc.sthlm@delta.telenordia.se om du vill ha ritning.:shock:

post-20-144839192447_thumb.jpg

Hemmapularens universal H.doc

Link to comment
Share on other sites

Jag får tacka vår eminente allt fixare oscarsson ;) för bilden samt förklaringen.

Och för ett bra forum med många bra inlägg.

Mvh Christer

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

Hej

Har nu kollat mina magnum 500 fälgar,och kom fram till att dom är orunda.

Dålig kvalité kan man säga. Fälgarna är nya satt på bilen när den kom från kalifornien.

Så reklamation går ju inte.

Nån som vet var man kan rikta fälgar?

Mvh Christer

Link to comment
Share on other sites

Hej,

Ser att det var ett par dagar sedan senaste svar i tråden. Här du inte hittat något bra ställe ännu så kan jag tipsa om fälgfixarna i Helsingborg (har inte anlitat dem själv men bekanta har haft alufälgar på svets+svarv med mycket bra resultat)

Annars har jag bara erfarenhet däckman fälgfixarn i Göteborg Högsbo som renoverade ett par stål alufälgar till p1800 med fint resultat. Båda ligger visserliggen en bit ifrån Åmål

/Kristian

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Angående H-pipa.

Jag vill minnas att jag läste (på den gamla goda tiden ;) ) att man skulle blåsa på lite färg på avgasrören, ut och plåga motorn rejält, kolla var färgen brändes mest och sätta h-pipan där. Vet inte om det är rätt eller inte men så har jag för mig att det beskrevs.

Själv monterade jag X-pipa nästan rakt under främre knutkorset, det var inte uträknat på något sätt, det bara blev så :confused: .

Link to comment
Share on other sites

Hej

Ja det kanske funkar med den metoden att måla på rörena.

Jag monterade min H-pipe där som du beskrev, och det gjorde en stor skillnad tyckte jag.

Det blev bättre vrid på hela varvtals registret.

Mvh Christer

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...