Jump to content

Recommended Posts

jag undrar om nån vet om det var någon skillnad på exortbilarna kontra de amerikasålda?

vad betyder e g de koder som syns på bilden?

[ATTACH=CONFIG]19851[/ATTACH]

Warranty Number: 3F05Q187922

Year: 3 1973

Plant: F Dearborn, MI

Body Series: 05 SportsRoof, Mach 1

Engine: Q 351 4v V8

Unit: 187922 187922

Miscellaneous Vehicle Data

Body: 63R SportsRoof, Mach 1

Color: 2B Bright Red

Trim: GW White Vinyl with Black Appointments, Mach 1 Luxury

Date: 02/73 February, 1973

D.S.O: 90 Export

Axle: 9 3.25:1, Conventional

Trans: U C6 Automatic

Skillnaden på export bilarna var oftast lite andra ljus. Kan finnes mer.

Mvh

JohnB

Går väl inte att generalisera eftersom det ofta var lokala krav/beställningar som påverkade, men som komplement till tidigare svar kan man säga att det också ofta var skillnader i bromsar och fjädring. I USA vill man gärna påstå att detta berodde på de andras dåliga vägar, men "vi" på importsidan kanske skulle säga att det snarare berodde på bilarnas dåliga väghållning i standardutförande ;-)

Vet inte hur det är på en 73:a eftersom Svenska Ford tog in så otroligt få, men på tidiga årsmodeller hade de ett par standardversioner som de tog in - en med sexa och en med V8, där de var då utrustade enligt Fords beställning.

Ang serienumret så börjar ju Fords tillverkningsnummer på 100 000 så detta är en 87922:a.

mvh

Claes

Hej.

Ett litet tillägg som gör att 71-73 Mustangen är sällsynt som export tillverkad, då beställd av Ford återförsäljare, vi som var med under 1970talet kommer ihåg den s.k. bensin krisen.

Jag var en gång i tiden ägare till en 72 Mach1 svensksåld, den vagnen bytte ägare 50 (Femtio) gånger under en 10 års perjod.

Rätt är som Claes skriver, är den såld som beställd bil av återförsäljare så var kravet även 71-73 skivbromsar annan hårhet i fjädring, bälten Svensk monterade trepungt typ Klippan, med bibehållna midjebälten bak.

Normalt var även var dessa regbesiktade för endast en passagerare alltså inte 3 som var vanligast på andra modeller typ Coupé (Grande).

Ytter Racing backspeglar demonterades och skrotades? i utbyte mot kromade då vanliga justerbara speglar, dessa kromade är idag oftast bortmonterade och racing speglar återmonterade.

Min f.d Mach1a hadde endast brukats av 9st privata brukare, 41 var firmor som sålde den till varandra, täta ägarbyten då bilen var nästan obrukbar med så hög bensin förbrukning.

Och jag svamlar på som vanligt.:crazy:

Fortsätt svamla, Lasse.

Vi, som är lite sent inkomna i mustangernas förtrollade värld har ju inte den bakomliggande historiken. Därför är det så intressant att läsa dina inlägg. Nog var väl mustangen en drömbil för en tonåring på 60-talet, men det var bara att glömma. Det fick bli en folkabubbla istället. Ja, just precis en sån grön, som blir omkörd flera gånger under biljakten i både Bullit och Alcatraz.;)

Tackar för alla svar! Absolut inget svammel där inte ;)

Säkerhetsbältena fram är nån tidig version av rullbälten och baksätet har diagonala bälten. Trummor bak å skivor fram (kanske standard på alla mach1 -73?)

Vet inte hur det är med dämpare å fjädrar men den ligger bra efter landsvägen (fast...jag e ju van vid hyundai santa fe så....:confused: )

post-7033-144839189764_thumb.jpg

Hej igen då.

Jo du har rätt med bälten bak, normalt var att midjebälten bak blev

kvar på Mustanger typ FB Sportsroof (få av dessa) där det var fällbart

ryggstöd bak.

Annars är det som du beskriver ersatt med rulltyp från axel och diagonalt

till mitt, då endast också som två pungt:think:.

• 1 month later...

Även min svensksålda HT -73 har rullmidjebälten bak. Av svensk tillverkning, faktiskt, även om de troligen monterades för USA-marknaden. De har spännen som liknar bältena i passagerarflygplan.

En annan ändring är väl H4-lampor av märket Saturnus (vet dock inte om de alltid har suttit där). Samt, förstås, km/h-graderad hastighetsmätare.

Även min svensksålda HT -73 har rullmidjebälten bak. Av svensk tillverkning, faktiskt, även om de troligen monterades för USA-marknaden. De har spännen som liknar bältena i passagerarflygplan.

En annan ändring är väl H4-lampor av märket Saturnus (vet dock inte om de alltid har suttit där). Samt, förstås, km/h-graderad hastighetsmätare.

Jag har ej rullbälten bak utan diagonala 2 punkts. Baksätet är vikbart. Sitter ingen vinge på min bil men jag antar att det var opyion?

Hej igen.

Rätt som Bosse skriver, om bilen (Mustangen) var avsedd för Svensk

återförsäljare, alltså FORD Auktoriserad, Kindvalls, Ostermans mfl så

var enligt Marti report bälten delite, för att återförsäljare här hemma

monterade bälten som var godkända av trafiksäkerhetsverket

:confused: i Sverige;).