Jump to content

bilder1966 cab


turbo57

Recommended Posts

Bra svar "Klingan"!

Det var just den korta längden på styrstaget som blir knepig och ger mera Bump steer än original

Hur lång är styrväxeln egentligen mätt enbart från inre styrled - inre styrled?

Jag kanske luras av bilden? :)

Ackerman måste man väll följa oavsett hjulupphängning annars kommer däckmönster snabbt tuggas bort.

Den teorin följer även alla eftermarknads tillverkare annars skulle styrväxlarna inte se ut som de gör

TCP som jag själv monterat i en Mustang beskriver ju det också i sin tekniska spec och kallar det "extremely important" att bibehålla måtten till yttre stylederna

Varför skulle det inte då vara viktigt?

http://www.totalcontrolproducts.com/download/datasheets/RCK_DS_WEB.pdf

post-2532-144839526124_thumb.png

I min egen Mustang byggde jag med SAAB 9-3 styrväxel på ungefär samma sätt som TCP

Det funkar kanonbra men en sak blev inte bra och det var för kort slaglängd.

Parkering är inte så kul alltså! :(

Jag har ingen aning om 9-5 men kolla upp slaglängden iallfall så den inte blir för kort

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

Det är den korta längden på styrstaget som oroar mig mest:confused:. Har inte mätt totalängden på kuggstången än men slaglängden är 90 mm åt varje håll,min skiss kan nog förvilla lite eftersom damasken är plockad från en kuggstång på grabcad(tack för det tipset Per), lite kul ändå att skissa lite i datorn först så man kan få en uppfattning om hur det kommer att bli och om man kan få till ackerman och bumpsteer så bra som möjligt. Får väl se om det går att få till.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jag testa med en framvagn jag hade i CADen sen tidigare och bara enkelt la in 2 olika längder på centerlink

Rita en centerlink L=650mm och en annan på 900mm....Måtten helt godtyckligt tagna och ej från verkligheten!!

La båda centerlikarna med exakt samma mått från min "hjälpbalk" jag lagt in mellan spindlarna

post-2532-144839526135_thumb.jpg

Sen styrde jag dem båda exakt lika mycket och på skoj tog jag 90mm som var din slaglängd.

La sen ut det i AutoCad för att få dit hjälplinjer så man ser styrgeometrin

post-2532-144839526145_thumb.jpg

post-2532-144839526154_thumb.jpg

Med hjälplinjer ser man att det blir olika styrning på de olika uppsättningarna

post-2532-144839526182_thumb.jpg

Lite snårigt detta men det känns ändå som att det inte är så "bara" att slänga in en styrväxel.

Att dra en slutsats med detta är lite svårt..Vet ej hur viktigt detta är i verkligheten!

Ackerman kanske inte lika viktigt som att få till Bumpsteer som verkligen känns.

Men man vill ju att ett bygge ska bli bättre än innan! :)

Jag Dropboxa upp filen om du vill kolla närmare

https://www.dropbox.com/s/zmwy7ypv8crtmm4/Test%20styrning.dwg?dl=0

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

Bra svar "Klingan"!

Det var just den korta längden på styrstaget som blir knepig och ger mera Bump steer än original

Hur lång är styrväxeln egentligen mätt enbart från inre styrled - inre styrled?

Jag kanske luras av bilden? :)

Ackerman måste man väll följa oavsett hjulupphängning annars kommer däckmönster snabbt tuggas bort.

Den teorin följer även alla eftermarknads tillverkare annars skulle styrväxlarna inte se ut som de gör

TCP som jag själv monterat i en Mustang beskriver ju det också i sin tekniska spec och kallar det "extremely important" att bibehålla måtten till yttre stylederna

Varför skulle det inte då vara viktigt?

http://www.totalcontrolproducts.com/download/datasheets/RCK_DS_WEB.pdf

[ATTACH=CONFIG]32620[/ATTACH]

I min egen Mustang byggde jag med SAAB 9-3 styrväxel på ungefär samma sätt som TCP

Det funkar kanonbra men en sak blev inte bra och det var för kort slaglängd.

Parkering är inte så kul alltså! :(

Jag har ingen aning om 9-5 men kolla upp slaglängden iallfall så den inte blir för kort

Tjo! Jag gjorde lite antaganden som inte framgick i texten, helt värdelöst att försöka förklara vad man menar i när man skriver. Om inre fästen för styrstagen på kuggstången kopplas till befintlig centerlink i de befintliga hålen för styrstagen så bör ackermann helt kunna bortses ifrån - om man inte lägger till andra länkar. Detta är väl kanske anledningen till att man använder 9-3 kuggstång för att den är lättare att anpassa till den befintliga konstruktionen.

Ackerman går absolut att laborera med för att få olika egenskaper men i detta fallet handlar det om en cab som skall bekvämlighetsköras och räcker det att hamna tillräckligt bra. Normalt är ju att det ser ut som på din första bild men att det köregenskaperna kan förbättras när skärningspunkten ligger mitt emellan fram- och bakaxel. Jag vet en långloppsbil där man körde med negativ ackermann, dvs att ytterhjulet svänger mer än innerhjulet, med stor framgång. Det handlar ju helt enkelt om att man bygger in toeförändring vid sväng.

Link to comment
Share on other sites

Tusen tack Per och Klingan för era engagerade svar. Som du riktigt påpekar Per är det inte "bara" att slänga in en styrväxel utan eftertanke, och som du visade med ritningen skiljer det en del beroende på måtten av centerlinken. Vi är överens om att bumpsteer är viktigast men att man inte kan helt bortse från ackerman värdet. Det är ju därför jag ritar in mina grejor för att se vad som händer om man flyttar kuggstången. Undrar vad som händer om man lägger kuggstången i samma centrumlinje som befintlig centerlink. Jag har upptäckt att på min bil sitter det en för kort pitmanarm, så svängradien är sämre än den borde vara:oops:

Link to comment
Share on other sites

Ackerman går absolut att laborera med för att få olika egenskaper men i detta fallet handlar det om en cab som skall bekvämlighetsköras och räcker det att hamna tillräckligt bra. Normalt är ju att det ser ut som på din första bild men att det köregenskaperna kan förbättras när skärningspunkten ligger mitt emellan fram- och bakaxel. Jag vet en långloppsbil där man körde med negativ ackermann, dvs att ytterhjulet svänger mer än innerhjulet, med stor framgång. Det handlar ju helt enkelt om att man bygger in toeförändring vid sväng.

Tävlingssamanhang förstår jag man inte bryr sig om denna vinkel annat än den fördel man kan få som du beskriver

Men för bruks vill man ju helst inte byta däck varje vår. :) Men våra bilar ser sällan så många mil/år så Ackerman är då kanske inte alls så petigt.

Men det vore ändå intressant få veta hur mycket det påverkar exempelvis på däckslitage?

Originalet är ju knappast ett precisionsinstrument så det sliter hårt det med!

Men man kan ju alltid ta lite extra slitage för att vinna den moderna känsla man får med kuggstång....Det blir ju plötsligt en riktig bil! :)

Link to comment
Share on other sites

Måste tyvärr erkänna att Per har rätt vad det gäller bredden på kuggstången(styrstagsinfästning 470 och på 9.5 700). Går inte ens att få till det på ritning och då lär det inte funka på bilen heller, blir till att leta efter nåt annat att klämma dit :P

Link to comment
Share on other sites

Du verkar ju inte främmande för att mecka så det finns fler alternativ. Det går ju att korta en manuellt kuggstång, och sedan använda ett elservo från Opel Corsa.

Edit: kolla bara så att den är byggd för att sitta bakom framaxeln...

Link to comment
Share on other sites

Tack för tipsen om Opel Corsa Klingan och Rossander ska kolla det. Har funderat på varför i h_lvete jag började med det här styreländet , nu grunnar jag ju bara hur det här ska lösas hela tiden, det här skulle ju vara ett sidoprojekt på längre sikt. Har en fundering om man kunde byta ut inre styrlederna på min Saab kuggstång och montera en lagrad bygel mellan kuggstängerna på samma centum som befintlig center link och fästa befintliga styrleder på rätt mått:confused:

Link to comment
Share on other sites

Helt rätt Bosse, det finns färdiga perfekta lösningar, men tyvärr är jag mycket för att krångla till det själv och kan och vill inte lägga ut för mycket pengar, mer än det jag gjort hitills för nåt som igentligen inte är nödvändigt:crazy:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hej.

Det var ett tag sedan, jag har haft lite tråkiga saker för mig, gick in i väggen som det heter, nu försöker jag rulla igång igen, varför skriver jag det här. Jo för att alla fina Mustangvänner finns här.

Leif du slutar aldrig att förvåna, vi behöver innovatörer här och du är en av få här, jag vill bara säga att jag förstår dit tänk gällande styrning mm, men det är ibland inte nödvändigt att fastna i saker som det redan finns lösning på.

Vad vill jag säga med det? jag är lika tokig som du och många med oss att kolla, fixa, renovera. Men som sagt utan sådana som dig blir det inget spännande att försöka. Jag beundrar dig, keep on the good work.:cool:.

Link to comment
Share on other sites

Tusen tack för de vänliga orden Lars, se nu till att rulla igång lugnt och försiktigt.

Vad det gäller min styrning så har jag fått tag på rätt pitmanarm nu så det blir att montera det först, så får vi se vad skillnaden blir. Kuggstångsstyrningen är ett långtidsprojekt, men tyvärr är jag sån att i skallen snurrar det runt massa mer eller mindre tokiga ideer som behöver ut och luftas ibland:p/Leif

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 1 month later...

Första starten och varmkörning för säsongen avklarad. Jag skäms men måste erkänna att jag inte har fått kroppen till att sköta Musse alls den här vintern.

Det enda som är gjort i garaget är mått på framvagn och 1/4 fönstrets delar. Så lite förvånad är jag att han inte var så purken som jag var rädd för. Choke och 10 pumpande så hoppade han igång efter ett par minuter på starten (utan mutsup). Kanske onödigt tidig start när snön ligger kvar, men ville varmköra för att eventuellt kunna utröna var lådan läcker.:)/Leif

Link to comment
Share on other sites

Själva kroken med fäste köpt hos Monoflex via Mekonomen, dragbalk med fästen snickrade jag ihop själv finns väl en del bilder nånstans i mitten av projektet( fick godkänt för släp max 1200 kg vid besiktningen, vilket räcker gott och väl till mig), behöver du kan jag se om ritningen finns kvar och lägga ut den/Leif

Link to comment
Share on other sites

Hade vart kalas med ritning och vilken balk du köpte.Får kika igenom om jag hittar bilderna.

Själva kroken med fäste köpt hos Monoflex via Mekonomen, dragbalk med fästen snickrade jag ihop själv finns väl en del bilder nånstans i mitten av projektet( fick godkänt för släp max 1200 kg vid besiktningen, vilket räcker gott och väl till mig), behöver du kan jag se om ritningen finns kvar och lägga ut den/Leif
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...