Jump to content

Hur undvika att pinnen mellan fördelare och oljepump lossnar?!


Chimera

Recommended Posts

Ska byta fördelare till helgen. Har hört så många skräckhistorier om att tappa brick och pinne ner i oljetråget. Så...hur undvikar jag detta??

Rucka försiktigt medan jag lossar gamla fördelaren??

Tacksam för svar.

Link to comment
Share on other sites

Det ska sitta en låsbricka på drivpinnen för att hålla den på plats så den inte följer med upp, om den av någon anledning saknas är det inte mycket man kan göra annat än att hoppas den inte ramlar ned i tråget. Om den ramlar ned är det inte säkert den ramlar hela vägen ner så med lite tur kan man fiska upp den med en teleskopmagnet. Lycka till.

Link to comment
Share on other sites

Vad precis med om problemet i helgen. När jag lossade fördelaren så trillade förstås pinnen ner. Precis som G Adofls sa så fiska vi enkelt upp den med en teleskopmagnet. För att den inte ska trilla ner igen när man ska sätta tillbaka fördelaren så tog vi en lite elteljpbit och kila imellan pinnen och fördelaren, precis bara så att pinnen satt kvar. :D

Link to comment
Share on other sites

Det gick bra, puh. Ett tips jag såg på nätet när man ska få pinnen att passa in i fördelaren är att kugga i fördelaren i kamaxeln och sedan köra startmotorn nått hack. Då ramlar den på plats av sig själv :)

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Hej

Kapar denna tråd för jag fick ett problem av liknande karaktär.

Jag fick med mig drivpinnen upp när jag tog upp fördelaren, den satt fast i fördelaren. Eftersom det är jag som har monterat oljesug/Pump så vet jag att jag att låsbrickan till axeln satt på plats när jag monterade oljepumpen. Så nu ligger den väl i oljetråget skulle jag tro.

Men min fråga är hur kan jag vara säker på att jag får fast drivpinnen korrekt i oljepumpen när jag trycker ner fördelaren med drivaxeln på nytt. PÅ ett sätt känns det bra att det sitter fast så hårt i fördelaren så att den av misstag inte ramlar ner men det gör ju att jag inte kan verifiera att den är rätt monterad.

Vill ju inte riskera att starta motorn och att jag inte får något oljetryck som sagt, eller att något ännu värre sker.

Eller är det bara att tappa ur oljan och ta bort tråget, mao "Gör om, Gör rätt" som min gamla kapten sa i lumpen

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Detta problem med att låsbrickan spruckit och lossnat eller på annat sätt försvunnit är

ganska vanligt, ta bort tråg är lösningen, demontera oljepump och montera låsning är

som sagt rätt väg.

Men det går även att låsa fast pinnen i fördelarens insex, jag har använt kardeler från

elsladd, skalat en sladd och stoppat ned några av dessa kardeler utan att klippa av dessa,

tryckt i stången och därefter klippt bort överskott.

Nu får jag skit för detta, jag menar inte att man skall ha det så, bara att det är ett

sätt att klara sig ur problemet en kortare tid:eh:.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...