Chimera May 26, 2012 Report May 26, 2012 Motorn går bra, men jag upplever att startmotorn får kämpa onödigt hårt (orkar knappt dra runt). Är det så att om tändningen är högt ställd så kan motorn uppträda så? Citera
JanneJ May 26, 2012 Report May 26, 2012 Exakt, om tändningen står för tidigt kommer gnistan att antända blandningen när kolven är på väg upp och på så sätt vilja "trycka tillbaka" kolven. Citera
Chimera May 28, 2012 Author Report May 28, 2012 Nu står den på ca 15 grader på tomgång och 35 grader max. Citera
Macke May 29, 2012 Report May 29, 2012 Min motor är lika dan men bara när den är varm. Går dock hur bra som helst, tändinställningen är dock "okänd" då jag inte har någon pil mot gradskalan, ökade på ca 7-8 grader när jag bytte till vassare kam. Ville baktända vid hastigt gaspådrag med mindre förtändning. Citera
PeterF June 1, 2012 Report June 1, 2012 Min var likadan då startmotorn va påväg att säga upp sig. Tappade orken kan man väl säga. Köpte en ny och det blev en STOR skillnad. Citera
Per Berglund June 2, 2012 Report June 2, 2012 (redigerad) Förutom byta till ny startmotor......Kolla att jordflätan till motorblocket är okej och har bra kontakt.Bästa att demontera den och sätta dit en ny. Slipa kontaktytor och applicera kopparpasta för garanterad kontakt.Det kan ju även bara en så pass enkel sak som ett dåligt batteri.Oftast har ju batterier på entusiastbilar laddat ur minst en gång......En urladdning förstör batteriets kapacitet med 40% som aldrig går att få tillbaka.Så byta batteri är ju också något man måste göra Ändrade %s av %s (%s) Citera
Macke June 2, 2012 Report June 2, 2012 Har nytt batteri och ny stark ministarter så det var ett bra tips, har inte tänkt på det. Sen har jag även kopplat över min ignitor direkt på tändningslåset för att få 12v, det hjälpe ju oxå en del... Citera
Chimera June 3, 2012 Author Report June 3, 2012 Bra tips, på något sätt anar jag också att det är startmotorn som är inblandad. Om den "kör fast" så funkar det ofta att avbryta startförsöket och testa igen så går det oftast bra. Ställer jag tillbaka tändningen går motorn betydligt sämre. Ska prova att jorda om batteriet. Citera
Macke June 4, 2012 Report June 4, 2012 Köpe nya kablar till jorden i dag, det som satt där såg inte fräscht ut, sen ny förmodligen.... Stenhårt sprucket och ärgat, har inte tänkt på det förut men ser då rent illa ut! Citera
Recommended Posts