Jump to content

Spindelleder och gummibussningar


Nena

Recommended Posts

Härom dagen var jag och fick hjulen balanserade eftersom ratten skakade en del. Hjulen saknade helt vikter så det hjälpte ju en hel del, kan man säga ;) ... Men när jag kommer upp i höga farter så är det ff en viss, men betydligt mindre, vibration i ratten. Killen som hjälpte mig visade att höger hjul vickade något och han sa att gummibussningen och spindelleden (?) kommer att behöva bytas ut så småningom då den börjat släppa.

Är det någon som vet vad det är och som kan upplysa mig om det? Vad är det för delar som måste bytas ut och måste jag byta både på hö o vä sida? Det gäller en GT -08 som nu gått ganska precis fyra år och ca 4000 mil. Tacksam för guidning i bildelsdjungeln...

Link to comment
Share on other sites

Det kan nog vara dom nedre bärarmarna som han menar, känt problem på 05-09 mustangerna.

Nya finns på Grufmanbil.se eller Mustangperformance.se

Tack för tips. Jag kollade lite men de ser så kraftiga ut, tycker inte att de ser likadana ut s de på bilen, eller har de förbättrats?

Blir så osäker nu, kan det vara styrleder jag är ute efter ...? http://grufmanbil.se/produkt/2120/?in=328

Gäller nämnda bärarmsproblem alla årsmodellerna?

Link to comment
Share on other sites

Det finns två olika typer av bärarmar, uppgraderade och Ford racing armar, som jag har.

Styrleder har inget med det här att göra.

Bärarmsproblemen gäller 05 - 09, vad jag vet, maila Grufman han vet, men är ganska dyr.

Prata med Håkan på Mustangperformance, han är en guru på mustang!

Link to comment
Share on other sites

Det finns två olika typer av bärarmar, uppgraderade och Ford racing armar, som jag har.

Styrleder har inget med det här att göra.

Bärarmsproblemen gäller 05 - 09, vad jag vet, maila Grufman han vet, men är ganska dyr.

Prata med Håkan på Mustangperformance, han är en guru på mustang!

Hej o tack för tips. Är det de här jag ska ha? http://www.americanmuscle.com/ford-front-controlarms-0511gt.html

Link to comment
Share on other sites

Om du vill ha Ford Racings armar så är de rätt!, men dom kommer inte att hålla längre än dom som du har nu! :(

Jag valde att köra på dom senaste MCSOE122 (vänster) samt MCSOE91 (höger).

Dessa är dock löjligt dyra i sverige, så jag valde att plocka hem dom från usa.

Lycka till!!

Link to comment
Share on other sites

Om du vill ha Ford Racings armar så är de rätt!, men dom kommer inte att hålla längre än dom som du har nu! :(

Jag valde att köra på dom senaste MCSOE122 (vänster) samt MCSOE91 (höger).

Dessa är dock löjligt dyra i sverige, så jag valde att plocka hem dom från usa.

Lycka till!!

Ok, tack! Jag ska till USA om en vecka och undrar var du köpte dina?

Link to comment
Share on other sites

I princip skall man kunna beställa allt som finns i Ford racing katalogen hos vilken Ford handlare som helst.

Det brukar ta ca 2- 3 dagar för dom att få hem grejerna.

De numrena som Gustav angav kan jag inte hitta i min Ford racing katalog ( från 2011 )

Tänk på att de är rätt så tunga jag har för mig att de vägde 7 kg styck.

Jag köpte orginal när jag var i USA ( 277 $ styck + moms som brukar vara ca 5 %) och hade en extra resväska med mig och hade en bärarm i varje väska.

Det brukar kosta 70 $ för en extra resväska beroende på vilket flygbolag du använder.

Link to comment
Share on other sites

Köpte mina genom www.rockauto.com , typ 180$ styck... Skickar till sverige om du inte orkar släpa med dig hem!

Tack, bra att veta, jag trodde knappt att någon skickade delar till privatpersoner overseas.

Link to comment
Share on other sites

Tänk på att de är rätt så tunga jag har för mig att de vägde 7 kg styck.

Ouch, vad tunga! Hela viktransonen går åt till bilprylar och jag som tänkte shoppa lite annat också... Men vadå, det gäller ju att prioritera vad som är viktigt! :cool: Tack för tips!!

Link to comment
Share on other sites

Jag kan så pinsamt lite om det som sitter på bilens undersida, det har väl framgått tydligt so far...

Idag när jag åkte förbi däckverkstan som hjälpte mig med balanseringen så frågade jag en annan person där vad det exakt var som var fel (den första killen var inte där) och då sa han att det antagligen var "länkledsbussningen" det handlade om men jag blev rekommenderad att åka till en verkstad och kolla upp närmare. Det hinner jag tyvärr inte då jag ska åka till USA om en vecka och har en liten förhoppning om att kunna köpa rätt pryl där till ett överkomligt pris.

Låter det som att det kan vara en länkled??? Och sitter det såna fram också eller är det bara bak?

Åh vad jag önskar att jag kunde gå en intensivkurs i bilmek så att jag fattar lite mer vad det handlar om - om det finns någon vänlig själ här som kan upplysa mig lite så är jag jättetacksam!!

Link to comment
Share on other sites

Det finns en sak till som du ska kontrollera.

Det sitter ett stag mellan krängningshämmaren och stötdämparen (sitter vertikalt), kolla så att muttrarna inte har lossnat (ganska vanligt).

Om det inte är det staget eller bärarmsbussningen, så är det en sak till att kolla upp, styrleden.

Jag sätter mina pengar på staget mellan krängaren och stötdämparen.

Link to comment
Share on other sites

Numrena som jag angav är inte Ford Racings, utan Fords nyaste länkarmar.

Jag fick iafl hem båda armarna för 499,63$, tog ca 1vecka.

Dvs att jag fick både höger och vänster för samma pris som en här hemma i sverige!

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Tack för alla tips!! Strax innan jag reste hann jag in med bilen till en kille som hissade upp den så att jag kunde se lite mer på plats var de olika delarna sitter och hur de ser ut...:) Han lokaliserade felet till nedre spindelleden så nu har jag en något lättare resväska än om jag hade behövt byta ut bärarmarna. Enligt mekanikern såg de bra ut så om de måste bytas ut i framtiden så beställer jag dem istället, tack för tipset.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...