Jump to content

Bedragare ??? annons Mustang


COCS

Recommended Posts

Jag har annons på en av mina bilar.

Är detta som jag berättar om nedan ett försök till bedrägeri?

Häromdagen fick jag ett SMS på engelska som var välskrivet och undertecknat Kim Anker från Danmark. Han lämnade sin e-mail adress som var samma som namnet = kimanker@hotmail.dk och bad att jag skulle höra av mig. SMS:et hade inget tel.nr, utan som avsändare står paul.a.jack och det gick ej att SMS:a tebax på (studsade).

När vi e-mailat med varandra så skriver han att han vill köpa bilen och sätta in pengar på mitt PayPal-konto. Han kan inte komma själv, för han arbetar på Baltic Sea (Östersjön). Så han beställer en transport som hämtar bilen. Han skriver att: - I pay you to your PayPal Account all the money. When you have the money, you send me the address where to pick up the car and we arrange a time for to meet up for the transport.

Han verkar trevlig, men jag tycker det är konstigt. Han borde väl komma själv (när han kan) eller skicka en gubbe som betalar pengarna i samband med upphämtningen – EFTER att ha sett bilen.

Vad tycker ni - verkar detta helt i ordning - gör man så här ofta?

Mvh CS

Link to comment
Share on other sites

Tack för era svar!

Jag fick igårkväll ett mail av en helt okänd person som Googlat och han hamnade då på Mustang-klubben på denna postning. Han hade samma typ av förslag från den här personen lät han medd.

Mvh CS

Link to comment
Share on other sites

Jag har annons på en av mina bilar.

Är detta som jag berättar om nedan ett försök till bedrägeri?

...

Han verkar trevlig, men jag tycker det är konstigt. Han borde väl komma själv (när han kan) eller skicka en gubbe som betalar pengarna i samband med upphämtningen – EFTER att ha sett bilen.

Vad tycker ni - verkar detta helt i ordning - gör man så här ofta?

Mvh CS

Scam, säger jag och det har du ju själv kommit fram till nu.

När vi skulle flytta från USA för ett år sen sålde jag en massa prylar genom olika kanaler och bl.a. en uppsättning nästan nya Bridgestone Blizzak-däck som jag dumpade i en annons. Fick ett välformulerat och trevligt svar per mejl från en "Mark Smith" (och redan där tändes en liten varningsklocka då det är ett så anonymt namn, i kombo m en rappakalja-hotmailadress när man kollade detaljerna) men jag svarade tillbaka och en mejlkonversation startade. Han var mycket intresserad, bodde inte i närheten utan skulle skicka en agent och jag skulle innan dess ha en bankcheck (jättevanligt med checker ff i USA) skickad till mig via FedEx. Så fort han fick namn och adress skulle han skicka den. Jag skrev ner dem efter lite tvekan, men vi var ju ändå på väg ut ur huset (ifall han planerade inbrott, tänkte jag)... Han tackade och insisterade på att jag skulle ta bort annonsen så att han visste att däcken verkligen var hans. Jag gjorde det och tänkte att om det var ett scamförsök så kunde jag alltid med ett enkelt klick sätta in den igen. Sen skrev han att han skulle skicka en check på, jag tror det var 200 USD, men då frågade jag varför, då jag bara begärt 155. Sen hörde jag inget mer ifrån honom så annonsen åkte in igen efter några dar. Fick bekräftat att det var skumt då jag upptäckte att det under "Mark Smith" låg en ny mejladress, i varje mejl!

En vän sa sen till mig att en teknik är att de hör av sig direkt efter att de "skickat" checken och "upptäcker" att de av misstag skickat för mycket och sen begär mellanskillnaden... Ja, det är ju ett sätt att försöka lura folk. Vid min lösöresförsäljning råkade jag ut för ytterligare ett antal konstiga människor som hörde av sig (och sen gav upphov till några bra historier!) men de flesta var trevliga och höll sitt ord.

Det är väl alltid så, vart man än befinner sig i världen, att det finns ett antal ruttna äpplen i korgen.

Hur som, hoppas att din försäljning går bra. Den dag jag säljer min bil (hoppas den dröjer!!) kommer jag att ta köparen som "gisslan" till banken och så får han/hon sätta in pengar framför mina ögon innan jag lämnar över påskrivet regbevis och nycklar! :)

Link to comment
Share on other sites

Min kompis Paul i Arlington, Texas annonserade ut lite Shelby delar och fick svar från en kille som uppgav ett

telefonnummer i Washington DC området. Killen skickade en check med $2000 för mycket och ville att Paul skulle

skicka tillbaka dessa $2000 till en bank i, av alla ställen, Dubai. Checken Paul fick var utställd på en bank i Hawaii.

Paul frågade mig och vi kom överens om att ringa banken i Hawaii och mycket riktigt var denna check falsk.

Tyvärr ligger FBI, Interpol och alla andra polismyndigheter ljusår efter dessa scamartists och uppklarandeprocenten är

väldigt låg.

Mvh Bosse CMC 342

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...