Klingan75 June 13, 2012 Report June 13, 2012 Jag har tittat runt lite på olika övre bärarmar och det finns lite olika att välja på - dels de som är helt svarta och de som försöker efterlikna original svart/grå. Priserna skiljer sig lite också. Dorman som säljs av Summit racing är billigast:http://www.summitracing.com/parts/RNB-520-105/Jag tror att det är samma som VP Autoparts säljer.Sedan finns dessa på Mustangs Unlimited vilka är något dyrare men då är de svart/grå men det är oklart vilka som tillverkar dem:http://www.mustangsunlimited.com/itemdy01.asp?T1=UC67A+01&Category=Suspension+&CatKey=EMUSTANGSedan har vi Mustang Depot som säljer Scott Drake. Det är samma tillverkare som mina undre bärarmar. Återigen något dyrare. Sven Ullman är listad som återförsäljare för Scott Drake så skulle jag beställa via honom skulle jag troligen få dessa också.http://www.mustangdepot.com/OnLineCatalog/Suspension/upper_control_arms1.htmÄr det någon som har samlad erfarenhet av dessa olika? Jag vill ha de med bäst kvalitet och betalar gärna för det OM det verkligen är någon skillnad. Citera
Per Berglund June 13, 2012 Report June 13, 2012 Det är grymma skillnader på bärarmar!!!Vet inget om Dorman men skulle akta mig för dom...För billigt helt enkelt.Jag är ingen förespråkare för det ska se EXAKT ut som original utan min "bultskalle" säger bara att det ska vara kvalite och passning.Så det enda som gäller för mig är MOOGs produkter och enligt mig totalt överlägset när det gäller "bang for the buck"http://www.moog-suspension-parts.com/proddetail.asp?prod=MOOG%2DK8123Tror faktiskt Hansen Racing kör det som standard. Citera
Klingan75 June 13, 2012 Author Report June 13, 2012 Jag vill inte vara en partypooper men det var ÖVRE bärarm jag frågade om;) Jag vill dessutom byta hela bärarmen och inte bara axeln - Hittade inte att Moog har någon komplett övre bärarm. Citera
stickan ht-68 June 13, 2012 Report June 13, 2012 jag köpte ett helt komplett kit från Mustang Unlimited samt gjorde en Shelbysänkning, sist men inte minst gjordes en framvagnsinställning. Passformen på kitet var det inga problem med, helnöjd. Gjorde en provtur efter instälningarna: en helt annan känsla att köra nu , släpper ratten vid 110-120 inte en tillstymmelse till någon spårning eller vibrationer så jag är helnöjd. Har tänkt montera en styrsevo också men jag blev så nöjd med resultatet att jag struntar nog i det. Ska gå upp från 14" till 15" i fälgstorlek så då kommer den väl antagligen att bli ännu mer stabilare på vägen. Citera
Per Berglund June 13, 2012 Report June 13, 2012 Jag vill inte vara en partypooper men det var ÖVRE bärarm jag frågade om;) Jag vill dessutom byta hela bärarmen och inte bara axeln - Hittade inte att Moog har någon komplett övre bärarm.Ahaa jag visste inte dom inte hade övre. .....När jag tänker efter har jag nog bara köpt nedre armar och diverse p-ändrar av MOOGMustangsunlimited har jag också köpt och det har varit bra!De hade tidigare ett fabrikat som heter "Grab a Track" som Mustangsplus även har och de vill jag varna för! Citera
Klingan75 June 13, 2012 Author Report June 13, 2012 Ahaa jag visste inte dom inte hade övre. .....När jag tänker efter har jag nog bara köpt nedre armar och diverse p-ändrar av MOOGMustangsunlimited har jag också köpt och det har varit bra!De hade tidigare ett fabrikat som heter "Grab a Track" som Mustangsplus även har och de vill jag varna för!Är det samma med Grab-a-Trak spiralfjädrar? Hade planer på sådana fram.Kan det vara så att Mustangs Unlimited också har bärarmar från Scott Drake? Det känns som att det inte borde finnas hur många tillverkare som helst? Köpte som sagt mina undre bärarmar från Mustangs Unlimited och de var fina. Citera
Klingan75 June 14, 2012 Author Report June 14, 2012 Har haft Grab a Track fjädrar och de var bra!Bra.Mustangs Unlimited verkar bra. Är det någon som kör med övre bärarmar från Scott Drake/Mustang Depot? Citera
Klingan75 June 14, 2012 Author Report June 14, 2012 Kommer inte VP's bärarmar från Scott Drake?Tror jag inte när man tittar på bilderna och jämför priser. Rekommenderat pris på Scott Drake är $105 i USA och VP tar 750 kronor. Bilderna på Scott Drake visar en Grå/Svart bärarm och VP's är helsvarta. Citera
Klingan75 June 14, 2012 Author Report June 14, 2012 Renovera/förstärk dina gamla...Tänkte göra det vid sidan om. En klok man sa en gång till mig att jag skall vänta med att bygga om bärarmarna med ledlager tills jag kommer ut på bana annars får jag köra med låstråd överallt;) Citera
JanneJ June 14, 2012 Report June 14, 2012 Tänkte göra det vid sidan om. En klok man sa en gång till mig att jag skall vänta med att bygga om bärarmarna med ledlager tills jag kommer ut på bana annars får jag köra med låstråd överallt;)ich verstehe Citera
FastMagnus June 15, 2012 Report June 15, 2012 Tänkte göra det vid sidan om. En klok man sa en gång till mig att jag skall vänta med att bygga om bärarmarna med ledlager tills jag kommer ut på bana annars får jag köra med låstråd överallt;)TCP tar 659 usd för sina.............................................................................. Man får väl själv avgöra egen plånbok; Citera
Klingan75 June 19, 2012 Author Report June 19, 2012 Jag fick svar från Mustangs Unlimited och det är Scott Drake övre bärarm de säljer, dessutom $15 billigare än rekommenderat pris... Det verkar då som att det finns två bärarmar att välja på som ser ut som original: Dorman (helsvarta) och Scott Drake (grå/svarta). Citera
ThomasFB June 23, 2012 Report June 23, 2012 Jag skulle välja den med tjockaste godset och den med kraftigaste "konturen"...sen modifiera efter behov. Detta kan högst antagligen betyda att du kommer att köra med original...om det inte är rostigt, dvs.Har kunnat notera att aftermarket ofta skiljer sej från original, speciellt "profilen" och i området kring kulan.Leta efter sprickor i godset kring kulbulten samt i området kring ledlagrets infästning om du behåller originalbitarna.Har själv varit tvungen att reparera hårsprickor i mina ('65). Citera
Klingan75 June 23, 2012 Author Report June 23, 2012 Jag skulle välja den med tjockaste godset och den med kraftigaste "konturen"...sen modifiera efter behov. Detta kan högst antagligen betyda att du kommer att köra med original...om det inte är rostigt, dvs.Har kunnat notera att aftermarket ofta skiljer sej från original, speciellt "profilen" och i området kring kulan.Leta efter sprickor i godset kring kulbulten samt i området kring ledlagrets infästning om du behåller originalbitarna.Har själv varit tvungen att reparera hårsprickor i mina ('65).Jag är ute efter att få tjockt gods och hoppas att sammanlagd kvalité även innebär att man använder tjockare plåt. Jag har fått uppfattningen att Dorman bärarmen är asymmetrisk trots att det är samma till båda sidor. Scott Drake ser symmetrisk ut men det återstår att se. Jag får jämföra med mina original.Tanken är att jag skall bygga om och förstärka samt boxa mina original bärarmar vid sidan om. Hämtar nog lite inspiration från dessa längst ner på sidan:http://www.opentrackerracingproducts.com/streetupper/ Citera
Klingan75 June 23, 2012 Author Report June 23, 2012 jag köpte ett helt komplett kit från Mustang Unlimited samt gjorde en Shelbysänkning, sist men inte minst gjordes en framvagnsinställning. Passformen på kitet var det inga problem med, helnöjd. Gjorde en provtur efter instälningarna: en helt annan känsla att köra nu , släpper ratten vid 110-120 inte en tillstymmelse till någon spårning eller vibrationer så jag är helnöjd. Har tänkt montera en styrsevo också men jag blev så nöjd med resultatet att jag struntar nog i det. Ska gå upp från 14" till 15" i fälgstorlek så då kommer den väl antagligen att bli ännu mer stabilare på vägen.Det blev en beställning till Mustangs Unlimited för mig med. Jag har ju tagit bort mitt servo och jag ser ingen anledning till att ha det alls - mycket bättre känsla utan. Citera
Klingan75 June 23, 2012 Author Report June 23, 2012 TCP tar 659 usd för sina.............................................................................. Man får väl själv avgöra egen plånbok;Jag måste använda bärarmar som ser ut som original om jag tänker följa reglementet för historisk racing. Rörbärarmar är helt förbjudet. Citera
ThomasFB June 24, 2012 Report June 24, 2012 Tanken är att jag skall bygga om och förstärka samt boxa mina original bärarmar vid sidan om. Hämtar nog lite inspiration från dessa längst ner på sidan:http://www.opentrackerracingproducts.com/streetupper/Att använda spårkullager här verkar vara vanligt. Man kunde kanske spekulera i spårkullagrets funktion på just detta ställe, men då hamnar vi på en väldigt teoretisk nivå, som kanske inte är relevant i detta fall.Man kan debattera detta ämne över en kaffe eller bira, men kanske inte just här o. nu. Funkar säkert bra med kullager. Citera
JanneJ June 24, 2012 Report June 24, 2012 Att använda spårkullager här verkar vara vanligt. Man kunde kanske spekulera i spårkullagrets funktion på just detta ställe, men då hamnar vi på en väldigt teoretisk nivå, som kanske inte är relevant i detta fall.Man kan debattera detta ämne över en kaffe eller bira, men kanske inte just här o. nu. Funkar säkert bra med kullager.Jodå, vi kan diskutera här...Det känns som att kullager i en bärarm är liiite overkill för annat än speciella racingövningar på extremt slät bana med ett i övrigt extremt chassie. Redan en polybussning i en bärarm är vansinnigt hård och gör bilen i det närmaste olidlig på vanlig väg. Dessutom får man hålla på att säkra alla skruvar i hjulupphängningarna då vibrationerna får även en låsmutter att gänga upp sig. Har själv varit med om att fjäderben lossnat i skruvförbanden trots fjäderbricka under skruven och loctite i gängorna.Sedan får man hålla på att leta efter sprickor regelbundet, vibrationerna utmattar materialet på sikt.Mustangens grundkonstruktion på övre bärarm är ju redan den en väldigt stum historia, ja lika stum som ett kullager skulle jag tro. En smula rå, javisst, men med den begränsade fjädringsväg en racebil har kommer inte den axiella förflyttningen av bärarmen att påverka geometrin något nämvärt.Jag hade lagt krutet på att förstärka övre och under bärarm och bara sett till att övre bärarmsinfästning hade varit frisk och välsmord. Citera
ThomasFB June 24, 2012 Report June 24, 2012 Håller med att en dämpande bussning försvarar sin plats här. Jag skulle kanske förstärka NEDRE bärarmen och uppgradera till hårdare bussning där, men tillåta ett litet, kontrollerat flex i övre armens bussning, rörelsen är ändå minimal. Att bygga inre fästet stumt, betyder att belastningen flyttas till en annan punkt, med eventuella materialproblem som följd.Dessutom är bärarmens rörelse inte tillräcklig för att ett kullager skall funka som det är menat.Ett spårkullager är till för att rulla. Ett kullager i övre bärarm på en Musse, kommer att tappa sin oljefilm på nolltid, varefter det är metall mot metall. Anläggningsytan mellan innerbana-kula-ytterbana är minimal, så minsta belastning resulterar i metallkontakt inne i lagret. Om man nödvändigtvis vill använda ett lager, skulle ett nållager vara det rätta. Men delar Jannes åsikt: Det är inte värt att bygga lager här. Citera
Per Berglund June 24, 2012 Report June 24, 2012 Håller med att en dämpande bussning försvarar sin plats här. Jag skulle kanske förstärka NEDRE bärarmen och uppgradera till hårdare bussning där, men tillåta ett litet, kontrollerat flex i övre armens bussning, rörelsen är ändå minimal. Att bygga inre fästet stumt, betyder att belastningen flyttas till en annan punkt, med eventuella materialproblem som följd.Dessutom är bärarmens rörelse inte tillräcklig för att ett kullager skall funka som det är menat.Ett spårkullager är till för att rulla. Ett kullager i övre bärarm på en Musse, kommer att tappa sin oljefilm på nolltid, varefter det är metall mot metall. Anläggningsytan mellan innerbana-kula-ytterbana är minimal, så minsta belastning resulterar i metallkontakt inne i lagret. Om man nödvändigtvis vill använda ett lager, skulle ett nållager vara det rätta. Men delar Jannes åsikt: Det är inte värt att bygga lager här.Håller helt med här. Har alltid ställt mig frågande till nyttan över att lagra övre armen.Rörelsen och vinsten måste vara mikroskopiskt mätbar.Nållager är ju inte heller riktigt bra då det enbart är skapt för radiella krafter....Vinkelkontaktlager är mer lämpligt.Miljön är ju inte heller så bra för någon form av kullager...Här gäller väl tätade lager!Men som sagt totalt bortkastad tid ändå i förhållande till nyttan.Sen finns det ju faktiskt Ford saker som är bättreFord Granada har ju bärarm med Bussning som passar rakt av på Mustang Citera
ThomasFB June 24, 2012 Report June 24, 2012 Syftade till nållager närmast för rörelsens skull, axialkrafterna måste givetvis hindras på annat sätt, jag var inte tillräckligt tydlig.Vinkelkontakt klarar mest belastning, men nu kommer vi igen till att det är för liten rörelse. Men som sagt, är det trivia och nyttan är noll. Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.