Jump to content

Olyckan i Borgholm


Rudhan

Recommended Posts

Ni har säkert hört om olyckan i Borgholm igår, där en de Tomaso Pantera skenade in i en folksamling, och skadade en äldre man svårt.

http://www.dn.se/nyheter/sverige/en-svart-skadad-nar-sportbil-rande-in-i-folkmassa-i-borgholm

Det är fortfarande inte klart vad som orsakade det hela men en bra gissning är nog att gasen hängt sig. Jag tänkte vi kunde diskutera vad vi kan göra för att det inte ska hända oss. Om man utgår från att det var gasen som hängde sig finns minst dom här sakerna att tänka på:

- Om gasen kärvar det minsta, byt vajer och / eller se över länkaget

- Se till att alltid ha dubbla, fungerande, returfjädrar till gasspjället

Vad mer behöver vi tänka på, rent säkerhetsmässigt?

/Tomas

Link to comment
Share on other sites

Ni har säkert hört om olyckan i Borgholm igår, där en de Tomaso Pantera skenade in i en folksamling, och skadade en äldre man svårt.

http://www.dn.se/nyheter/sverige/en-svart-skadad-nar-sportbil-rande-in-i-folkmassa-i-borgholm

Det är fortfarande inte klart vad som orsakade det hela men en bra gissning är nog att gasen hängt sig. Jag tänkte vi kunde diskutera vad vi kan göra för att det inte ska hända oss. Om man utgår från att det var gasen som hängde sig finns minst dom här sakerna att tänka på:

- Om gasen kärvar det minsta, byt vajer och / eller se över länkaget

- Se till att alltid ha dubbla, fungerande, returfjädrar till gasspjället

Vad mer behöver vi tänka på, rent säkerhetsmässigt?

/Tomas

Tomas din reflexion är sund och befogad. jag ska def se över säkerheten på min musse (när motorn är i och fungerande..)

Link to comment
Share on other sites

Att akta sig för att "showa" mitt bland folk... ( nu säger jag INTE att det är så i det här fallet )

Håller med du där Janne, har man sett alltför mycket av o. sen tänk på dom stackare som kan råka stå bakom.

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Betänk även vägen för en gasvajer i en pantera, det är inget som

liknar det vi har, det är förmodligen väldigt lätt att få lite tokigheter

på en sån dragning av reglagevajer:confused:

Det är en enorm skillnad på hur gasvajern går, min 68'as gasreglage består av ett par länkar, som knappt KAN kärva. Det jag ville åstadkomma är lite säkerhetstänkande i största allmänhet, jag säger i och med det inte att det saknas hos Mustang-ägare, eller andra heller. Men jag tror man behöver en påminnelse ibland, det behövs inte så stora fel eller misstag, så blir våra bilar farliga, speciellt vid uppvisningar.

Link to comment
Share on other sites

Helt övertygat att denna 52åring tyckte han skulle bli 18år igen och showa.

Idiot!

Det är ju klart att han stämpla gasen i botten och hurvida vajern har hängt sig eller ej är ovidkommande.

Man leker inte med en bil på detta sättet.....Särskillt inte på ett torg! :crazy:

Det var inget "misstag" utan ren skär idioti!

Link to comment
Share on other sites

Helt övertygat att denna 52åring tyckte han skulle bli 18år igen och showa.

Idiot!

Det är ju klart att han stämpla gasen i botten och hurvida vajern har hängt sig eller ej är ovidkommande.

Man leker inte med en bil på detta sättet.....Särskillt inte på ett torg! :crazy:

Det var inget "misstag" utan ren skär idioti!

skönt att jag bara är 51 så jag har ett år på mig Per :roll: . håller med dig.

Link to comment
Share on other sites

Helt övertygat att denna 52åring tyckte han skulle bli 18år igen och showa.

Idiot!

Det är ju klart att han stämpla gasen i botten och hurvida vajern har hängt sig eller ej är ovidkommande.

Man leker inte med en bil på detta sättet.....Särskillt inte på ett torg! :crazy:

Det var inget "misstag" utan ren skär idioti!

Innan du sprider massa lögner på ett publikt forum tycker jag att du ska ta reda på fakta... helst bör du befunnit dig på plats för att överhuvud taget uttala dig i saken. :thumbdown:

Jag drar hela händelseförloppet som jag redan publicerat på FB!

https://www.flashback.org/t1905710p14

Eftersom jag bor strax norr om Borgholm o var på plats när olyckan hände o känner tjejen i den östra glasskiosken som larmade SOS så ska jag dra hela storyn...

Storgatan som är det stora "gå-stråket" sommartid är avstängd sommartid mellan Tullgatan o ner till Slottsgatan... i realiteten ner till hamnen. På Storgatan är det utplacerade mängder med soffor o blomsterarrangemang o även på ett ställa utanför "Nya Hörnan" även glasservering mitt i gatan. Vid speciella tillfällen som när den stora jänkefesten var vid Kristi Himmelsfärdsdag så plockar de bort alla soffor o övrigt på gatan o har Storgatan som paradgata för bilarna. Likaså för ett par veckor sedan när Yamaha MC Norden hade sin stora hojträff på Lundegård o körde parad på Storgatan.

Men eftersom antalet Pantera bilar är så litet (ett 15-tal) så brydde sig inte arrangörerna sig om att rensa Storgatan från soffor, blomlådor mm utan hela karavanen med bilar kör på Storgatans norra trottoar hela vägen uppe ifrån Tullgatan ner till torget. Ledarbilen kördes av en borgholmsbo som jag av naturliga skäl inte vill nämna vid namn. Karavanen ner till torget utmed Storgatan går som planerat o bilarna svänger upp o ställer sig på snedden vid torget med sina motorhuvar norrut mot Kenneths Gatukök o kyrkan. Att de varvar sina bilar är i detta läget inget ovanligt för att visa kraften i den stora Cleveland V8-an men något händer när en av de sista bilarna ska svänga in o parka mot trottoarkanten. Istället börjar den varva helt ohämmat o istället för att köra in o parka vid trottoarkanten så kör den rakt över gatan... över trottoarkanten på andra sidan gatan (Storgatans södra del) upp på trottoarkanten... passerar den östra glasskiosken med några meter... kraschar rakt in i Bohmans Torghandels vagn o tar med sig hela vagnen som en "plog" framför Panteran... o kör vidare o lyckas passera en gammal vattenpump som stått på torget sedan hundratalet år tillbaka o kör rakt in i torgets västra glasskiosk som mer eller mindre helt havererar o faller ihop med en man under som blir svårt klämd. På sin fart fram på torget med hela Bohmans grönsaksvagn frampå motorhuven kör han även på en äldre man som blir liggandes svårt skadad på motorhuven. Hur många som blir skadade på vägen innan Panteran äntligen stannar vid den östra glasskiosken är okänt men gissningsvis är det fyra stycken med tanke på det antal de förde iväg i ambulans. Förutom de två som är mycket allvarligt skadade.

Efter det att tjejen i den östra glasskiosken ringde SOS Alarm så kom brandkåren med en bil bara efter några minuter. Sedan kom ytterligare 4 ambulanser en efter en o även 2 polisbilar. Det stora problemet var att få fram den man som delvis låg klämd under Bohmans torghandelsvagn o delvis under glasskiosken som hade rasat ihop vilket säkerligen tog över en timma.

Själv stog jag på trottoaren på torgets norra del mellan Kenneths Gatukök o Storgatan på den trottoaren bilarna skulle svänga upp o parka mot.

Däckavtryck på torget styrker den urkraft motorn genererade varför kraschen blev ofattbar stor.

Jag tog flera hundra högupplösta bilder (Sony 7,2MP) men jag avvaktar med att publicera några bilder tills vidare med tanke på de skadade o deras familjer. sad44.gif

VIDEO: http://www.liveleak.com/view?i=a21_1341097135

Link to comment
Share on other sites

(redigerad)
Innan du sprider massa lögner på ett publikt forum tycker jag att du ska ta reda på fakta... helst bör du befunnit dig på plats för att överhuvud taget uttala dig i saken. :thumbdown:

VIDEO: http://www.liveleak.com/view?i=a21_1341097135

Äsch så farlig "lögn" var det väll inte!

Din länk till filmen talar sitt tydliga språk.

Gaspedalen måste flyttats från sin övre del till sitt ändläge för att det ska låta som på länken du lagt in.

Den måste självklart pressas ner först innan den fastnar!

På den lugna gatan behöver man inte ens röra gaspedalen för att rulla fram.

När man dessutom hör i filmen att kommentatorn säg "Ja lite till får vi höra hoppas jag" Så är det inte svårt tänka sig in hur taggad han blev att stämpla till på gasen.

Dessutom vittnar flera om att bilar rusar motorerna för att det ska höras.

Tills Polisrapporten är klar får jag be om ursäkt för utbrottet! :)

P.S!

Omvänt ska du själv akta dig isåfall försvara något du inte har täckning för ;)

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

Äsch så farlig "lögn" var det väll inte!

Din länk till filmen talar sitt tydliga språk.

Gaspedalen måste flyttats från sin övre del till sitt ändläge för att det ska låta som på länken du lagt in.

Den måste självklart pressas ner först innan den fastnar!

På den lugna gatan behöver man inte ens röra gaspedalen för att rulla fram.

När man dessutom hör i filmen att kommentatorn säg "Ja lite till får vi höra hoppas jag" Så är det inte svårt tänka sig in hur taggad han blev att stämpla till på gasen.

Dessutom vittnar flera om att bilar rusar motorerna för att det ska höras.

Tills Polisrapporten är klar får jag be om ursäkt för utbrottet! :)

P.S!

Omvänt ska du själv akta dig isåfall försvara något du inte har täckning för ;)

Sorry, jag kanske överreagerade... :oops: befinner mig nog fortfarande i chocktillstånd eftersom jag mindre än 2 minuter innan hade stått exakt jämte den västra glasskiosken som totalt havererade efter kraschen o fotat bilarna när de kom uppifrån Storgatan men gått över till den norra trottoaren trots att det var bättre i fota i "medljus" än motljus.

Jag har inga som helst åsikter om folk som vill diskutera varför gasen ev hänger sig på gamla bilar. Har själv varit med om det en gång på någon gammal bil. Dock stog bilen still den gången så ingen skada skedd. Så där är det naturligtvis fritt fram o låta olika åsikter ventileras. Däremot är jag tveksam till diskussioner typ "vem" det var som körde bilen... åsikter har bl a förts fram att det var Kungen o Silvia som satt vid ratten. Förvisso äger Kungen en röd Pantera (1971 års modell om jag inte minns fel) o med viss sannolikhet finns den dessutom på Öland just nu. Samt diskussioner om huruvida en 52-åring vill leka 18-åring tycker jag inte heller platsar in i en seriös diskussion där en person svävar mellan liv o död på Linköpings sjukhus.

Vi får nog avvakta med spekulationer tills polisen har gjort sin undersökning av bilen o tills vidare bara se det som en oerhört tragisk olycka som förhoppningsvis inte kommer att påverka framtida bilträffar på Öland.

PEACE :wave:

Link to comment
Share on other sites

P4 Kalmar snackade om "hastighetsvajern" medans SVT Småland snackade om "styrvajern". Hoppas polisen har lite bättre kontroll på läget! :confused:

Här kommer lite bilder för den som är intresserad.

bild 1: den här dansktalande "herren" försökte stoppa alla från att fota o videofilma men jag talade på ett vänligt sätt om för honom vad det är för lagar i Sverige vad beträffar att fota på offentlig plats.

post-7190-144839203822_thumb.jpg

bild 2: visar bilens färdriktning rakt in i glasskiosken

post-7190-144839203853_thumb.jpg

bild 3 o 4 visar mannen som hamnade på motorhuven på Panteran

post-7190-144839203871_thumb.jpg

post-7190-144839203889_thumb.jpg

bild 5, 7 o 8: visar brandkårens jobb med att få fram mannen som låg klämd under glasskiosken

post-7190-144839203906_thumb.jpg

post-7190-144839203921_thumb.jpg

post-7190-144839203932_thumb.jpg

bild 6: visar en del av de däckspår (gas- eller bromsspår) i asfalten

post-7190-144839203953_thumb.jpg

bild 9, 10 o 11 visar lite närbilder på den kraschade Panteran

post-7190-144839203975_thumb.jpg

post-7190-144839204005_thumb.jpg

post-7190-144839204017_thumb.jpg

bild 12: visar den havererade västra glasskiosken

post-7190-144839204042_thumb.jpg

Samtliga bilder finns även i större format på: http://www.fotoalbumet.se/elektronikfreak/1756

*over and out*

Link to comment
Share on other sites

alltså...

folk är skadade och det är tragiskt hur man än vrider på det!

vi hoppas att allt löser sig för alla.

eventuell läxa här är väl isåfall att vi alla,oavsett vad vem och hur ska ta det lugnt i trafiken och respektera dom fordon vi kör

Link to comment
Share on other sites

Varfør har dom tagit bort A-stolpen venster fram? Finns kvar på bild 3, men ej på bild 9,10 og 11.

JohnB

Jag kan inte svara på varför de klippte bort A-stolpen. Min egen gissning... den skadade 76 åriga mannen ligger på en orange träplatta av något slag på motorhuven. En träplatta som han fick med sig iom att bilen körde på torgvagnen. För att lättare få ut den eller få loss den utan att röra honom alltför mycket så klippte de A-stolpen eftersom han hade väldigt svåra arm- o benskador. Så pass svåra skador så han har flyttats från Kalmar sjukhus till Universitetssjukhuset i Linköping.

Men detta är min egna teori.

Men nu i efterhand har jag hört rykten från räddningspersonal som säger att det är standard att de klipper bort taket vid svårare olyckor.

Här är förresten en video en kompis till mig sålde till Aftonbladet o som jag själv lade upp på YouTube alldeles nyss.

Link to comment
Share on other sites

Logga in för att kommentera

You will be able to leave a comment after signing in



Logga In Nu
×
×
  • Create New...