Jump to content

351C shortblock, jag vill ha! OCH Long time no see, en monolog.


Radioman

Recommended Posts

Ja, hej igen.

Det var länge sedan jag tittade in här men värmen från er och alltså de flesta av de gamla medlemmarna är kvar :) Detta inlägg blir lite långt men jag söker mina Mustangvänner och jag söker mig sakta men säkert tillbaka till ett av mina stora intressen, även om det fått vika de sista 4 åren.

"Please read on" :) Ja, jag har en "finare" Mustang än er ;) En Cougar XR7 1970. Men jag har blivit ursäktad att få hållas här ändå ;)

För 4 år sedan small min motor ordentligt efter en totalrenovering och det har bara varit problem med bilen sedan jag köpte den 2003.

För två år sedan började jag vara aktiv här igen och också fila på ett par gamla gjutjärnstoppar som jag ville göra om efter det jag lärt mig på nätet. Jag tränade på en söndrig topp och konstaterade att avgas-bumparna gick bra att ta bort även på en Cleveland-topp. Hundhalsen i insuget mm.

Motorn som totalt blåste en cylinder när en ventil (orginal Ford) släppte sin hatt + att jag upptäckte en stor repa i en annan cylinder gjorde att jag tappade sugen. Nytt block eller nya foder med ambivalent succé? Först blocket jag hade, hade nytt foder som sprack när jag köpte bilen (t.ex. ... ett av alla problem)

Jag har inte ens haft ur motorn efter haveriet men bilen har stått varmt i garage och topparna är av osv. men jag är rädd att blocket är paj. Jag kollade på motorfirmor för 2 år sedan men en 351C växer inte på träd.

Kort, kort. Kan ni som är uppdaterade tipsa mig om snabba möjligheter till ett renoverat shortblock?

Drivkraften just nu är att jag blir ensam efter att jag löst ut huset till min fru i en pågående skilsmässa. Så det är hardcore för mig att få igång bildjävelen ... men inte med gammalt skrot , om ni förstår, och det gör ni när ni läst vad jag skrivit och vad jag tidigare gjort för inlägg.

Förresten kan jag nämna att jag träffade på en gammal medlem/forum entusiast här som kallade sig "Racing", i ett helt annat forum :D Han håller nu på med rörförstärkare och mest elektronik nu. Jag kände igen hans oefterhärmliga och entusiatiska monologer från detta forum, fast för nästan 10 år sedan här. Jag frågade honom om det var han och det var det :-D. Han håller t.ex till på en sajt som heter Ljudbojen, för musiker med rörförstärkare.

Link to comment
Share on other sites

Välkommen tillbaka!

Har ingen superkoll då jag inte varit på jakt själv men finns ett företag som heter Engine kit racing, brukar annonsera på blocket, verkar ha ok priser? Annars finns det ju alltid möjlighet att köpa från USA, kan ju dock ta lite mer tid om man ska ha en prisvärd transport.

Finns säker fler som kan tipsa?!;)

Link to comment
Share on other sites

Hej Macke

Lustigt du nämner den firman. Har alldeles nyss varit i kontakt med Per på Engine Kit racing och han hade faktiskt en renoveringsbar motor på ingång i augusti. Så det kan vara ett lovande alternativ.

Detta med en Crate motor från USA verkar spännande men hur vet man att man får grejorna och att det verkligen är OK när det kommer. Lite lättare att söka upp grymlingarna om de bor i Sverige och man inte får det man beställt, liksom. :-)

Jag hoppas på fler tips :-)

Link to comment
Share on other sites

Hej Radioman!

Jag har tyvärr inga tips på motor, men hittar du säkert. Ville bara hälsa dej välkommen

tillbaka till forumet. Det var intressant när vi diskuterade lite elektronik. Hoppas att du

stannar här länge. Och lägg upp bilder när du har hittat en motor.

Mvh.

P-O

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Tjenare igen

Hade en otrolig tur (tror jag). En kompis tipsade mig om en begagnad 351 Cleveland renoverad med smidda kolvar. Motorn fanns bara 1,5 mil från där jag själv bor, (Kareby, Kungälv). Jag ringde och mailade på morgonen direkt och var först. Killen blev senare ner-ringd av andra som ville köpa. De tyckte han var för "billig" när nu inte de hann först. Någon här som försökt köpa?

Har idag fått hem den men har problem med logistiken och det förbannade regnandet. Den står ute nu under en "plastmössa". Skall in med den i garaget i dagarna och upp i motorstativet.

Har fått ett kort svar från förre ägaren, via mail, som skulle veta vad där sitter i den. Vill inte gärna slänga in en motor där jag inte vet var det är för kam i, eftersom min Cougar är en automatbil med standard konverter och standard bakaxelutväxling. Motorn har suttit i en Lamborghini Countach, replica. Får jag inga mer svar så plockar jag nog isär och kollar upp motorn i vinter. Tar det lugnt, målar osv.

Jag tror jag gjort ett klipp. Det sitter en Holley dubbelpump förasare på ett Edelbrock tvåplansinsug. Det är 4V toppar! Jag vet tyvärr inte om det är open quench eller closed. Smidda kolvar 11:1 kompression.

Återkommer med mer info senare. Motorn är silverfärgad nu.

Link to comment
Share on other sites

Härligt, grattis. Hade ekonomin tillåtit hade jag också köpt på mig en reservsnurra att skruva på.

Ja, det var enda alternativet eftersom motorn i bilen har sabbat block. Sedan fick jag ett riktigt bra pris så det var bara att köra. Nu plockar jag ner den befintliga motorn på plats Innan den strax åker ur och får ligga i en "skämshörna".

Sedan har jag satt upp den nya i stativet.

Den nya motorn har de legendariska 4V "Closed Quench" topparna från 1970. Nu blir det äntligen samma motor som satt i från början och pappren från Marti rapporten jag har. Cirkeln är sluten.

post-975-144839211705_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Ja, det var enda alternativet eftersom motorn i bilen har sabbat block. Sedan fick jag ett riktigt bra pris så det var bara att köra. Nu plockar jag ner den befintliga motorn på plats Innan den strax åker ur och får ligga i en "skämshörna".

Sedan har jag satt upp den nya i stativet.

Den nya motorn har de legendariska 4V "Closed Quench" topparna från 1970. Nu blir det äntligen samma motor som satt i från början och pappren från Marti rapporten jag har. Cirkeln är sluten.

Grattis! Bra jobbat :)

Link to comment
Share on other sites

Tjena joli001

Hur gick det med måleriet på din motor? Blev det bra?

Jodå, vi är få vi Cougarägare.

Undrar om jag inte hjälpte dig med ett schema till el eller luft också ;-)

Nästa år är jag på gång :-)

Idag ringde också en annan kille, härifrån forumet, angående mitt nya sökande efter 4V headers till min nya Cleveland. Jättetrevligt + att jag fick griller i huvet om ny utväxling till bakaxeln och diffspärr. Många roliga nyheter för bilen i vinter. Inga av dem är jobbiga känns det som.

Link to comment
Share on other sites

"Man rycker ut drivaxlarna och plockar ur "klumpen" och skickar den för byte av utväxling. Man fixar lätt till så att man får diffspärr samtidigt. Det vill man ha. Sedan är det gjort på 20 minuter att skruva ihop igen".

Det där lär väl bra och lätt?! Sånt gillar jag :-D

Kanske finns det fallgropar?

Link to comment
Share on other sites

Nej, det är inte konstigare än så att plocka ut själva klumpen.

Själv köpte jag en film från Bad Shoe Productions: "How to rebuild the Ford 9-inch". Jag var tvungen att renovera min diffspärr på garagebänken och behövde lite mer handledning än det jag hittade på nätet.

Var redan 7000:- fattigare sedan jag fått tillbaka klumpen med ny utväxling från firma och hade inte råd att lämna bort grejjerna igen.

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...

Sådärja :-D

Nu är jag ute på vägarna. Motorn går bra efter en del justeringar.

Den har tyvärr lite för hög kompression för dagens bensin även om kammen har över 60 graders duration. Så jag kör Shell V-power bensin med 2 oktantalssnäpp booster och måste ändå köra med lite spikning på lägre växel och belastning för att få den att gå skapligt på tomgång.

Varvar jag däremot upp över 3000 varv och upp till 6000 varv, som den drar starkt till, så blir det en harmoni i effekt och ljud som gör mig riktigt glad ... :D

Konvertern var tur jag bytte. Och nästa steg ... att byta bakaxelutväxlingen från 3 till 3.7 med en Eaton Detroit locker diffspärr kommer att bli pricken över I.

Jag har dokumenterat en del som jag så småningom skall lägga upp på min hemsida om bilen. Men tiden tycks aldrig räcka till.....

Link to comment
Share on other sites

Sådärja :-D

Den har tyvärr lite för hög kompression för dagens bensin även om kammen har över 60 graders duration. Så jag kör Shell V-power bensin med 2 oktantalssnäpp booster och måste ändå köra med lite spikning på lägre växel och belastning för att få den att gå skapligt på tomgång.

Du kanske skulle överväga e85?

Tål mer kompression utan spikningar, tål högre tändning, kallare motor och 2-10% mer motoreffekt än med bensin. ;)

Ökar förvisso bränsleförbrukningen men det kanske man kan leva med?

/Anders ;)

Link to comment
Share on other sites

@Anders

Jag har funderat på det. Bränsleförbrukningen är inget problem. Den drar 2 liter nu och drar den 3 liter med etanol så blir det samma päng ändå. Jag har andra nålventiler till förgasarens flottörhus som skall tåla etanol.

Är det inget annat man behöver tänka på?

Väldigt bra om man kan få mer effekt och mindre tendens till spikning.

Någon som provat?

Skrev fel ovan. Det skall vara på högsta växeln och lite belastning, typ svagt uppförslut. Då småspikar det lite. Växlar jag ner är det OK, även då med plattan i botten så det bär iväg. Så som tändningen står nu.

@pools

Fin -71'a men .... väldigt annorlunda utseende mot en -70. En helt annan bilmodell skulle jag vilja säga. Eftersom jag har en -70 så är den modellen snyggare och smäckrare. :-)

Link to comment
Share on other sites

Jag tänker köra på e85 men har inte fått i motorn i bilen än... :rolleyes: .

Det finns rätt mycket info om e85 på nätet. Här är en jag kollat lite på http://www.e85performance.net/forums/index.php

Har man någorlunda fräscha ledningar samt en pump som klarar den något större bränslevolymen så ska det nog vara grönt (miljöbil :P).

Såg att det fanns en speciell e85 förgasare på Nitroz http://www.nitroz.se/NitrozAnnonsNY/viewad.aspx?adid=81112#toppen

Link to comment
Share on other sites

Läser man det finstilta på octanboostern så brukar det stå höjer 2 point och det går 10 points på ett oktan alltså din tillgodoräknade oktanhöjning är 0.2 oktan förhoopningsvis, byta till alutoppar ett dyrt men bra alternativ eller som redan förslagits E85, det är döden för motorn att köra när den spikar kolvarna får otroligt med stryk, finns en booster som funkar men den har importförbud i hela EU pga att den innehåller tetraethylbly + att det är fruktansvärt giftigt i närheten av en människokropp http://www.ebay.com/itm/Octane-Supreme-130-fuel-additive-octane-boost-booster-/190586596801?pt=Race_Car_Parts&hash=item2c5fd8adc1&vxp=mtr

Link to comment
Share on other sites

(redigerad)

Ja, nu är det ingen monolog längre. Det är kul. :)

Alltså sätta igång att byta toppar finns inte på kartan just nu. Jag vill ha min Cleveland med de legendariska "closed quench" gjutjärnstopparna och icke orginal smidda kolvar.

Med ny utväxling i bakaxeln senare så kommer det att bli klara förbättringar. Lite mer varv.

Detta med Booster tillsatser är väl som du säger Sven. De ger inte mycket oktanhöjning om man inte häller på mängder. Och de bra produkterna kommer man inte åt. Racing eller flygbränsle är väl dyrt och svårt att få tag på också.

Angående E85 så skall jag läsa på mer. Jag får väl ha fetare munstycken i också antar jag. Det kan ta sin tid att trimma in systemet men annars är det väl en jättebra väg att gå.

Jag har ju elpump som ger tillräckligt men jag skall kolla om den tål sprit också. Undrar om en gammal renoverad Holley klarar sig annars med bara byte av flottörventilerna? Packningarna mellan de olika blocken är ju de blåa moderna nu. Som inte fastnar och inte behöver bytas varje gång man skiftar munstycken.

Hälften E85 och hälften bensin kanske?

Ändrade %s av %s (%s)
typo
Link to comment
Share on other sites

Racefuel är ett alternativ sen själv blanda med V-Power till en fungerande mix, men det blir inte billigt, men va fan är billigt med gamla bilar, flygbränsle är gjort för att fungera på höghöjd och ett sämre alternativ på backen.

Link to comment
Share on other sites

Frågan är om Shells V-power är så bra längre? De blandar ju i etanol också nu. Statoil kommer med nån ny soppa som heter miles 98 nu med etanol i. Nytta namn fast samma som tidigare kanske.

Har läst på nu om E85 och man får bygga om förgasaren, alternativt köpa en ny bestyckad för E85, se till att elpumpen (i mitt fall) klarar etanol. Kanske byta nån gummislang. Sedan är det bara att köra.

Det finns dock en stor faktor som talar emot konverteringen. Om det är en bil som man inte kör med hela tiden så är det INTE bra. Etanolen drar till sig fukt och kan då gör att kanske tank eller annat korroderar. Man skall då tömma systemet.

Citat från denna sidan:http://www.e85carbs.com/?gclid=CKzosMz157YCFZMQtAodlkwA7Q

"Notes: The most importan thing with E85 is just use it. I mean don't leave the car just sit for weeks on end. All alcohol based fuels will suck up moisture from the air and thats causes the fuel to seperate. Now I have not seen that happen but It will. So no long term storage in a vernted fuel cell. I recomend off loading the E85 into a sealed fuel container for 3 week or longer storage terms"

Link to comment
Share on other sites

Förr i tiden köpte man karburatorsprit för att ta hand om den fukt som kom in i tanken, 0.5 liter till 50 liter, tror knappast att man kan få problem med E85 och kondens, som han själv säger "Now I have not seen that happen but It will" varför förutsätter han problem som han inte vet om?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...