NackaBosse July 17, 2012 Report July 17, 2012 Tufft med röd kilrem till styrservon. Visste inte att det fanns annat än svarta. Citera
COCS July 17, 2012 Author Report July 17, 2012 Tack!Nu åker jag iväg på en liten semestertripp (med min vanliga Mondeo) och får fortsätta greja med detta problem när jag är hemma igen.PS. Det sitter röd rem även till generatorn :-)Mvh Christian Citera
pools July 23, 2012 Report July 23, 2012 Det sitter röd rem även till generatorn :-)Mvh ChristianOch var har du fått tag i dom?Mvh.P-O Citera
COCS July 28, 2012 Author Report July 28, 2012 HejsanRöda remmar till generator och servopump kommer från Roland's Mustang i Filipstad.Mvh CS Citera
COCS August 2, 2012 Author Report August 2, 2012 Äntligen så har jag fått allt att fungera och motorn spinner som en nöjd katt, har kollat även med stroben som visar jämna blink och för övrigt låter det underbart ur de 2 avgasrören där bak :-)Grannen som grejade med sitt staket kom med sin svärfar och ville se vad det var som lät så trevligt...Imorgon skall jag skriva här vad jag gjort för att bli av med mitt problem - det var lite konstigt med flera orsaker till ojämn gång.Mvh CS Citera
Cabbe70 August 12, 2012 Report August 12, 2012 Nyfiken på vad som orsakade dina problem. Har fortfaranade problem med min. Citera
pools August 12, 2012 Report August 12, 2012 Imorgon skall jag skriva här vad jag gjort för att bli av med mitt problem - det var lite konstigt med flera orsaker till ojämn gång.Mvh CSOch imorron är närdå? Citera
COCS August 12, 2012 Author Report August 12, 2012 Hej och ursäkta att svaret dröjde, men här nedan finns alla detaljer som ledde fram till att min bil nu funkar jättefint med Pertronix elektronisk tändning.SAMMANFATTNING AV HUR PROBLEMET LÖSTESEfter diverse felsökning av tändstift, tändkablar, tändspole, Volt-mätning här och där, etc. kunde inget fel konstateras.Jag ökade avståndet på Ignitorn från ca 0,25 mm till rekommenderade 0,7 och motorn gick då inte alls (tände inte). Ändrade till 0,5 och motorn gick dåligt / ojämt på 5 cylindrar (mätt med stroblampa).Jag flyttade Pertronix magnetring en kvarts varv motsols och felet flyttades till att bli samma fel, fast på andra cylindrar.Jag köpte nytt Pertronix-kit och installerade en ny magnetring (inte Ignitorn). Nu gick motorn på 6 cylindrar, ibland på 7, hmm...Jag kopplade in Ignitorns röda kabel direkt till batteriets + pol och då gick alla cylindrar, men med diverse avbrott, så fortfarande delvis ojämn gång.Efter kontakt med Pertonix, föreslog dom att höja magnetringen till att ligga i nivå med Ignitorn, vilket jag gjorde med en O-ring, ca 1,5 mm. Efter den åtgärden gick motorn ganska bra och jag kunde montera tillbaks min gamla magnetring utan att det blev sämre gång på motorn, så den ursprungliga magnetringen är det inget fel på.MEN, när jag därefter kollade tändningen på varje stift med stroblampan, kunde jag tydligt konstatera att jag ibland fortfarande hade avbrott på gnistan till stiften och jag kunde inte se ngn logik i varför... och JA, jag hade strob-klämman vänd åt rätt håll :-)Nytt fördelarlock (E-TRON DH6) monterat tidigare... Jag kollade nu då rotorn och det visade sig att den glappade lite mot rotoraxeln – detta var en riktigt gammal (sliten) rotor (svart) som jag under felsökningen lånat från min andra 66:a. Så jag köpte nu en ny rotor (blå) på Autoexperten, fabrikat:STANDARDBLUE STREAKSMPM11284 / FD311Vilken dålig rotor! För det första så ville den inte greppa i rotoraxeln överhuvudtaget, delvis p.g.a. höjningen jag gjort med O-ringen (ynka 1,5 mm), men klacken inne i rotorn är alldeles för dåligt gjord. För det andra så är den rotorn designad för kort, så att den har ett avstånd på svängradien ut mot fördelarlocket på ca 4-5 mm PÅ VARJE SIDA! Kollade om jag fått rätt typ och svar: - JA.Då åkte jag istället till Rogers Custom och inhandlade en kvalitetsrotor, fabrikat:E-TRONDURALIFEHIGH PERFORMANCE LONG LIFE HEAVY DUTY ROTORDR5HDDet hörs ju på namnet att denna rotor måste vara väldigt bra :-)Nåväl, denna rotorn satt perfekt på min rotoraxel utan ngt som helst glapp och den har ett avstånd på svängradien ut mot fördelarlocket på endast ca 0,5-1 mm och även höjden mot fördelarlocket stämmer perfekt, så bättre än så kan det nog inte bli.Efter det så går motorn helt jämt och stroben har inga avbrott.Jag skall dock framöver enl. Kinna-Janne’s råd och Pertronix instruktion, direktkoppla Ignitorn till +12 Volt från batteriet via ett relä, för som det är nu, så ligger Ignitorns röda kabel på tändspolen och där har jag vid motorns gång endast 10,6-10,7 Volt istället för de tillgängliga ca 14,2 Volt. Så nu kan det bara bli ännu bättre :-DData för Volt på min bil:Vid tomgång på ca 700 varv...Batterispänning vid gång: 14,2 VoltTändspole vid gång + & - mot jord: 10,65 VoltTändspole mellan + & - vid gång: 2,9 VoltPS. En intressant notering jag gjorde: När motorn tidigare gick dåligt eller knappt alls, så blev min tändspole så varm att jag inte kunde ta i den alls efter ca 5 minuters tomgång (sval kvällstid). Nu när allt funkar, så kan jag utan problem hålla handen om den – även efter längre åktur i 25 graders solvärme, skumt va !?Hoppas detta kan hjälpa andra framöver.Mvh Christian Sjöberg Citera
pools August 13, 2012 Report August 13, 2012 Tack för infon, COCS! Mycket bra information.Jag har själv haft en Ignitor som inte funkat som den ska. Jag bytte tillbaka tillbrytare och kondensator. Nu måste jag nog kolla den igen. Kanske den kommeratt funka efter dina instruktioner. Vi får väl se.Mvh.P-O Citera
COCS August 13, 2012 Author Report August 13, 2012 HejEfter alla jag talat med och allt läst på Internet, så är jag ganska säker på att din Pertronix tändning kommer att fungera om du bara ser till att överdelen av magnetringen ligger i nivå med Ignitorns överdel och om den inte går igång då exakt som den skall, så kolla om du har en sådan rotor jag skrev om - eller beställ den rotorn från Rogers Custom direkt, kostar bara ca 100 kr, men kolla att du får rätt typ - innan montering.Kolla gärna därefter tändpulserna med en stroblampa, så du är säker på att alla stiften tänder jämt, kolla noga!Funkar ändå inte det, så har jag ett tips till som Pertronix helst inte vill tala om, men jag skall skriva om det och är det det felet, så får man en ny enhet, men det är ett väldigt ovanligt fel och det var inte felet i mitt fall.:-DMvh Christian Citera
COCS August 27, 2012 Author Report August 27, 2012 Med nytt tillägg om felorsak!Det första man skall kolla är som sagt att magnetringen på rotoraxeln ligger i höjd med själva Ignitorn. Resp. övre kant skall vara på samma nivå. Om inte det hjälper och man har kollat annat, t.ex. det jag skrivit om i tidigare postningar ovan, så har Pertronix skrivit en felsökningshjälp som jag postar här som PDF-filer, 3 st. Här kan man bl.a. läsa att i sällsynta fall, så har en eller flera magneter på magnetringen blivit felvända i produktionen och då fungerar det inte OK. Detta kan man testa genom att ta en liten stavmagnet (finns på t.ex. BILTEMA för ca 20 kr) och föra den mot varje magnet på magnetringen (med magnetringen avtagen från rotoraxeln). Om vid testet varje enskild magnet puttar från stavmagneten så är det OK eller om varje enskild magnet drar till sig stavmagneten så är det också OK. Men om en eller flera magneter ger blandat resultat, så är det inte OK och magnetringen måste bytas ut hos Pertronix till en som är OK (man får maila dom).När du testar, så håll ordentligt i magnetringen, så den inte hoppar iväg, för om den trillar i marken, så spricker troligtvis en eller flera magneter och då är den oduglig. Håll dig över en arbetsbänk med ett mjukt underlag under.Christian SjöbergGöteborgDen 27/8 20121281 91281 MAGNET SLEEVE.pdfALL TESTS NEG 12V.pdfMagnet Sleeves Indesign.pdfIgnitor magnetring test.docx Citera
Recommended Posts