Jump to content

Fläktkåpa/elfläkt?


Macke

Recommended Posts

Har en 73as Clevelandmotor + kylare i min mustang 70a, som brukligt är så lyser fläktkåpan med sin frånvaro då tidigare ägare inte monterat den. Då kylarfästena är hemmafix så kan det ju ev vara så att den inte passsade och inte bara lathet som gör att den saknas. Har faktiskt fungerat bra vid crusing ändå då jag monterat en en liten 11"fläkt framför kylaren som hjälpt till i köerna. Bytte dock kolvar och gick upp i kompression lite och nu vill det inte riktigt räcka till längre... går bra att köa nån 20min sen vill nålen kliva väl högt.

Så då kommer funderingen så klart, ska jag försöka jaga fatt på en kåpa (har inte hittat nån så tips mottages) eller bara strunta i det, ta bort orginal fläkten och montera en stor alt två mindre sugande elfläktar i stället?

Link to comment
Share on other sites

Om någon skulle råka ha sin 71-73 mustang i närheten och orka kolla om fläkten sitter i centrum av kylaren eller om kylaren är förskjuten åt något i förhållande till fläkten skulle det underlätta, då kan jag bara kontrollmäta min kylare och se om det finns plats för fläktkåpa eller inte?

Link to comment
Share on other sites

Har en 73as Clevelandmotor + kylare i min mustang 70a, som brukligt är så lyser fläktkåpan med sin frånvaro då tidigare ägare inte monterat den. Då kylarfästena är hemmafix så kan det ju ev vara så att den inte passsade och inte bara lathet som gör att den saknas. Har faktiskt fungerat bra vid crusing ändå då jag monterat en en liten 11"fläkt framför kylaren som hjälpt till i köerna. Bytte dock kolvar och gick upp i kompression lite och nu vill det inte riktigt räcka till längre... går bra att köa nån 20min sen vill nålen kliva väl högt.

Så då kommer funderingen så klart, ska jag försöka jaga fatt på en kåpa (har inte hittat nån så tips mottages) eller bara strunta i det, ta bort orginal fläkten och montera en stor alt två mindre sugande elfläktar i stället?

Macke jag har en volvovinge om du behöver... :rolleyes: (om inte John vill ha den (heja Modo!)) . Den sug elfläkten jag har verka jätteeffektiv, rätt stor typ 14+ tum så det kanske gör jobbet ? Med kylarna för motor å växellåda kan jag ,som det nu är, frysa in fisk.... Jobbar på en "hetare" motor . :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Om någon skulle råka ha sin 71-73 mustang i närheten och orka kolla om fläkten sitter i centrum av kylaren eller om kylaren är förskjuten åt något i förhållande till fläkten skulle det underlätta, då kan jag bara kontrollmäta min kylare och se om det finns plats för fläktkåpa eller inte?

var ut och kollade och, ja, den verkar sitta i mitten ;)

Link to comment
Share on other sites

Tror det blir en stor sugfläkt som jag kopplar på vippan jag redan har, behövs ju bara i kökörning, separat automatkylare och lägga original stålet i bra att ha högen, då slipper man ju vara rädd att hugga av handen när man är och fipplar med motorn i gång;)

Så du har altså bara den elfläkten då mao.

Link to comment
Share on other sites

Detta med elfläktar är en historia som är mycket snack om men verkligheten talar en annan historia

Det påstås att de är så effektiva och spar energi men låter man matematik tala blir det nått annat!

Mekanisk fläkt brukar man snacka olika siffror om men utan att ta i snackar man kanske om 3-4Hk? Eller?

Så vad är Hk?

Jo 1Hk=745watt

För enkelhetens skull kan vi säga att för driva runt original fläkten krävs 745watt så har vi verkligen inte överdrivit

Okej då säger nästa formel att Watt=Volt x Ampere

Alltså kan vi räkna ut att Ampere= 745watt/12Volt vilket blir 62A

Så att snurra original propellern med en elmotor så skulle då den ta 62A från generatorn!!

Hmmmm titta sedan i katalogerna för elfläktar så står det att dom drar kanske 20A

Get my drift??

Elfläktar är inte så effektiva som det påstås och de överlastar den redan klena generatorn.

Elfläktarnas blad snurrar mest fritt utan att flytta luft....Det såg man tydligt i Power Meet köer att trots elfläktar så åkte huvarna upp och det är värmeproblem

Originalfläkt som är rätt monterad med rätt kåpa suger skitbra även i het Texas sol!

Nu är inte jag någon elkille riktigt men jag har alltid funderat på detta med effekten så rätta mig gärna om nån vet! :)

Link to comment
Share on other sites

Tror det blir en stor sugfläkt som jag kopplar på vippan jag redan har, behövs ju bara i kökörning, separat automatkylare och lägga original stålet i bra att ha högen, då slipper man ju vara rädd att hugga av handen när man är och fipplar med motorn i gång;)

Så du har altså bara den elfläkten då mao.

förutom volvo vingen... japp... men jag ska montera n riktig fläkt om än slirkopplad då säkringarna håller bättre på mekaniska grejjor..:rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Visst vore det bra med en original kåpa men dom verkar inte växa på träd direkt;)

Blir nog en universal oljekylare till lådan och en bättre elfläkt tills vidare. Borde avhjälpa problemet?

Link to comment
Share on other sites

Sätter du på extern oljekylare till automatlådan så kyler den inte automatoljan om inte elfläkten isåfall startar.

Jo den kyler om bilen har fart men inte i köbildning.

Så en extern oljekylare till automatlådan behöver isåfall vara elstyrd den också.

Automatlådan ska dessutom helst kylas ner under 80grader ....Extra viktigt till lådor med hög stallspeed

Själv har jag en liknande sån här monterad till automatlådan trots jag även har mekanisk fläkt till motorn

http://www.summitracing.com/parts/DER-15820/

Styrs av sensor man sätter i oljetråget.

Kåpor

http://www.mustangsunlimited.com/itemdy00.asp?T1=F2223+01

http://www.mustangsunlimited.com/itemdy00.asp?T1=F2222+01

Link to comment
Share on other sites

Detta med elfläktar är en historia som är mycket snack om men verkligheten talar en annan historia

Det påstås att de är så effektiva och spar energi men låter man matematik tala blir det nått annat!

Mekanisk fläkt brukar man snacka olika siffror om men utan att ta i snackar man kanske om 3-4Hk? Eller?

Så vad är Hk?

Jo 1Hk=745watt

För enkelhetens skull kan vi säga att för driva runt original fläkten krävs 745watt så har vi verkligen inte överdrivit

Okej då säger nästa formel att Watt=Volt x Ampere

Alltså kan vi räkna ut att Ampere= 745watt/12Volt vilket blir 62A

Så att snurra original propellern med en elmotor så skulle då den ta 62A från generatorn!!

Hmmmm titta sedan i katalogerna för elfläktar så står det att dom drar kanske 20A

Get my drift??

Elfläktar är inte så effektiva som det påstås och de överlastar den redan klena generatorn.

Elfläktarnas blad snurrar mest fritt utan att flytta luft....Det såg man tydligt i Power Meet köer att trots elfläktar så åkte huvarna upp och det är värmeproblem

Originalfläkt som är rätt monterad med rätt kåpa suger skitbra även i het Texas sol!

Nu är inte jag någon elkille riktigt men jag har alltid funderat på detta med effekten så rätta mig gärna om nån vet! :)

Håller med Per, originalfläkt i kåpa fungerar utmärkt även om det råkar vara 30º ute.

Jag har provat med elfläktar från Mercedes på min bil, dubbla AEG i en gjuten korg. Efter ett ½ år kapitulerade jag och satte tillbaka original.

Kyleffekten var inte tillräcklig och ljudet klart störande..

En frisk kylare, ett rent kylsystem och en originalfläkt i kåpa klarar det mesta.

Och Per, ditt räkneexempel stämmer bra, jag fick säkra upp mina fläktar med 2 * 30A

Link to comment
Share on other sites

Se där, precis sånt som man vill höra av folk som prövat!

Ska ringa runt och kolla om en kåpa, annars blir det en större elfläkt än den lilla jag har med oljekylare monterad på motsatt sida av fläkten, ska mäta och se vad som blir bäst. Startar alltid fläkten direkt man kommer i kökörning så bör ju funka.

Link to comment
Share on other sites

Var i dag och hämtade ur en 16" fläkt som jag ska montera framför kylaren och ha på vippbrytare för att hjälpa till med luftcirkulering under huven, kollade på min gamla elfläkt, den tryckte knappt in nå luft genom kylaren alls med sina 11" så tror det kommer att hjälpa till med tempen, skippade separat oljekylare i dagsläget, ska kolla hur det blir med nya fläkten, blir det inte bra så blir det en ny kylare med rätt mått på (och fläktkåpa) och oljekylare, ids inte lägga ner tid och pengar på en kylare som inte passar riktigt.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

En dum fråga.

För att få bästa effekt av den elektriska kylfläketn. Skall elfläkt sitta framför kylaren och "suga" luft igen kylaren.

Eller skall den sitta på insidan (mellan kylaren och motorn) och "trycka" luft igenom kylaren.

//En med värmeproblem

Link to comment
Share on other sites

Jag är ingen expert på ämnet, men jag skulle nog säga att du sätter den där den får plats bäst. Rätta mig om jag har fel.

MEN, som jag förstår de så har du blandat ihop de lite.

När fläkten sitter framför kylaren så ska den trycka. (Trycka luften genom kylaren emot motorn)

När den sitter bakom kylaren (mellan kylaren och motorn) ska den suga.

Link to comment
Share on other sites

Detta med elfläktar är en historia som är mycket snack om men verkligheten talar en annan historia

Det påstås att de är så effektiva och spar energi men låter man matematik tala blir det nått annat!

Mekanisk fläkt brukar man snacka olika siffror om men utan att ta i snackar man kanske om 3-4Hk? Eller?

Så vad är Hk?

Jo 1Hk=745watt

För enkelhetens skull kan vi säga att för driva runt original fläkten krävs 745watt så har vi verkligen inte överdrivit

Okej då säger nästa formel att Watt=Volt x Ampere

Alltså kan vi räkna ut att Ampere= 745watt/12Volt vilket blir 62A

Så att snurra original propellern med en elmotor så skulle då den ta 62A från generatorn!!

Hmmmm titta sedan i katalogerna för elfläktar så står det att dom drar kanske 20A

Get my drift??

Elfläktar är inte så effektiva som det påstås och de överlastar den redan klena generatorn.

Elfläktarnas blad snurrar mest fritt utan att flytta luft....Det såg man tydligt i Power Meet köer att trots elfläktar så åkte huvarna upp och det är värmeproblem

Originalfläkt som är rätt monterad med rätt kåpa suger skitbra även i het Texas sol!

Nu är inte jag någon elkille riktigt men jag har alltid funderat på detta med effekten så rätta mig gärna om nån vet! :)

Även om ekvationerna stämmer matematiskt, så är resonemanget (Hk-->Watt-->A) bakvänt, och faktiskt direkt felaktigt.

Med en mekanisk fläkt belastas motorn något, och kanske blir det en effektförlust på några Hk i motorn. Och självklart drar en modern el-fläkt mer ström jämfört med om man inte har en el-fläkt alls. Så långt är jag med.

Men säkringens ampertal anger sällan hur mycket ström en apparat drar vid kontinuerlig drift. De flesta el-motorer behöver betydligt mer ström vid uppstarten än vad som behövs när den väl är igång. Det finns exempel på el-fläktar för bilar som behöver en 90A-säkring för den drar uppåt 85A vid starten, och därefter cirka 30A. Och såhär är det med kylskåp, dator,etc, etc.

Ha i åtanke att på 1960- och 70-talet cruisade man inte i 10 km/h i flera timmar med trimmade motorer i gassande solsken. Så därför behövs bättre kylning idag.

En viktig faktor vad gäller heta motorer är tändinställningen; en felaktigt inställd tändning ger het(are) motor. En annan sak är hur grillen är utformad, d v s hur mycket luft som faktiskt kan strömma in. Och så vidare...

Själv kör jag en strokad 302:a med dubbla termostatstyrda fläktar tajt omslutna av en aluminiumkåpa, och har inga som helst problem heta dagar - gött med el-fläktar! :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...