Jump to content

Lite frågor inför regbesiktning


Conny T

Recommended Posts

Jahadu är de så....

Hur vet man sånt?

Var får man tag på information som visar på vad den specifika godkännandemärkningen avser?

Står det uttryckligen att godkännandet gäller enbart vid skärmmontage eller kan man om man vill montera dessa någon annanstans.

Misstänker att det finns några mått som måste tas hänsyn till ( höjd och hur långt fram eller bak man får montera dessa blinkers).

Man kanske till och med kan smeta fast dem mitt på dörren om man nu tycker det ser bra ut så länge man håller sig till reglerna?

Link to comment
Share on other sites

Jahadu är de så....

Hur vet man sånt?

Var får man tag på information som visar på vad den specifika godkännandemärkningen avser?

Står det uttryckligen att godkännandet gäller enbart vid skärmmontage eller kan man om man vill montera dessa någon annanstans.

Misstänker att det finns några mått som måste tas hänsyn till ( höjd och hur långt fram eller bak man får montera dessa blinkers).

Man kanske till och med kan smeta fast dem mitt på dörren om man nu tycker det ser bra ut så länge man håller sig till reglerna?

det finns olika E märkningar för stråkastare, bakljus och fram/bak/sido/blinkers tyvärr har jag inte infot just nu men Googla så hittar du du det.

Janne H ( med en knasig dator) troligen virus)

Link to comment
Share on other sites

Så har äntligen mina tillfälliga skyltar kommit, skruvade på dessa idag och tog en liten runda för att kolla på däck. Däcken som sitter på låter

ganska mycket åtminstone i mina öron. Äntligen kan jag ställa bilen i ordning för att få till en riktig besiktning funderar även på att låta serva hela

bilen med oljor osv. så jag vet statusen servicemässigt. När det gäller sidoblinkers så har jag genom olika besiktnings stationer fått reda på att

dessa ska monteras så att de är synliga bakifrån från fem graders vinkel en viss höjd från marken gäller med men minns inte avståndet. Blinkers

i backspeglar är okey, men "fast" montering gäller. Hade bilen varit flyttgods slipper man dessa åtgärder hur nu samma typ av bil kan vara mer

trafiksäker som flyttgods......Vill passa på att tacka alla för goda råd. Misstänker att jag fått en rejält dyr skatteklass ska ta reda på vad som gäller för 2011.

Conny T

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Nu har jag varit hos Grufmans i Stockholm. Jag lät dom montera sidoblinkers, serva och gå igenom bilen, dom fixade även till parkeringsljusen

och bytte mätartavlan mot kilometer mätare, är i åldern så att jag inte såg de små siffrorna i originalmätaren, dessutom blev det ett nytt set

mattor med tri bar pony. Måste säga att killarna på Grufmans är kanon, lätta att ha att göra med, trevliga att prata med samt ett djäkla kunnande

som dom gärna delar med sig av, kanon!! Fri lånebil fick jag också en riktig gammal pilsnerbil med alla dofter och skavanker som omedelbart förde minnena tillbaka 30 år ;-)

Nu återstår reg. besiktning och den ska beställas på måndag därefter börjar planerna på hur bilen ska se ut, vet inte hur man laddar upp bilder här

men bilen är silverfärgad och har just nu grå stripes. Jag har aldrig varit förtjust i stripes tycker sådana hör hemma på racerbanor....men om jag nu

skulle ha stripes tycker jag att silver och grått är en dålig och trist kombination. Som sagt planer på att förändra bilen exteriört finns. Kanske

bara rockerstripes på dörrarna i låt säga orange. black out panel mellan bakljusen...tankarna går åt olika håll.

De stripes som sitter på bilen idag får lätt vad jag misstänker är vattenfläckar som ser fördjävligt ut hur håller ni era stripes rena?

Conny T

Link to comment
Share on other sites

det finns olika E märkningar för stråkastare, bakljus och fram/bak/sido/blinkers tyvärr har jag inte infot just nu men Googla så hittar du du det.

Janne H ( med en knasig dator) troligen virus)

Japp nu har jag Googlat lite, Visste att jag sett något tidigare angåend backspegelblinkers.

Hur det gått med godkännandet för Grufman framgår inte i artikeln.

Här kommer länken: http://www.usabil.nu/nyheter/filer/251/

Link to comment
Share on other sites

Mina sidoblinkers hamnade också i skärmarna små historier, räknar kallt med att Grufmans rostskyddade. Eftersom min bil är silverfärgad funkar det med vita blinkers precis under 5.0 emblemet, ljuset är dock orange.

Link to comment
Share on other sites

Äntligen är min bil svensk reggistrerad. Efter rundan till Grufmans fick jag tid hos Ystads bilbesiktning som drivs i privat regi, för er som inte varit där är den helt olik alla Svensk Bilprovnings stationer jag besökt genom åren tavlor av Elvis på väggarna killarna som jobbar där äger själva USA bilar.

Skyltarna kom i fredags och försäkringen är ordnad så nu är det bara att tuta och köra, misstänker att min AC behöver fyllas på men tror detta får

vänta tills nästa säsong, pengarna rullar iväg och försäkringen var inte gratis precis.

Vill passa på att tacka alla här på forumet för goda råd och tips.

Conny T

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hej,

Enligt Grufman som fixade bilen inför reg besiktningen samt servade bilen och naturligvis carfax är bilen inte krockad eller skadad på annat sätt.

Mekanikern berättade om att massor av bilar som dom tittar över är ihoplappade vrak som folk beatat massor av pengar för, men min är okey :D

Vet inte hur man kollar efter läckage men håller med dig en såpass ny bil inte borde ha problem med ACn. ACn funkade när jag köpte bilen samt när jag var på väg upp till Stockholm, minns inte om jag hade ACn igång på vägen hem. Vad som sedan hänt har jag ingen aning om alla lampor lyser och det finns två lägen ett för normal AC och ett med full AC ingen verkar kyla, det borde ju bli svinkallt.Ska ut med bilen en tur till helgen och får kolla då.

Har du eller någon annan ett enkelt tips hur man kollar läckage eller remmar eller hur det nu funkar?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Har kollat igen och förmodligen (skäms lite) handhavande fel från min sida, det funkar som det ska. När jag trodde jag hade fel

på ACn var det väldigt varm ute och jag fick inte till kylningen som jag ville. Enligt instruktionsboken bör man vädra ut värmen innan man drar på ACn vilket jag sedan testat och då funkar det bättre.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...