Jump to content

Lite frågor inför regbesiktning


Conny T

Recommended Posts

Som jag skrivit i en annan tråd så har jag nu blivit ägare till en GT 2011. Satt igår i timmar för att reda ut lite med transportverket angående eget bruk samt körde in om på bilprovningen (med min andra bil) där jag träffade på en väldigt arrogant typ som hellre verkar

ställa till problem än att hjälpa, han yrade bland annat om amerikanska säkerhetsbälten, tyska bilhandlare med tumme med tyska TUV. osv. SÅ DEN STATIONEN blir det inte.

Bilen är konverterad i Tyskland och alla ljus verkar funka även här hemma, dock saknas sidoblinkers, vilka jag beställt av Grufman.

Frågan är bara hur dessa installeras, jag måste borra i skärmarna har jag förstått, men var och hur drar jag och kopplar kablarna dels så enkelt som möjligt och naturligtvis så snyggt som möjligt? Klarar en "normal" korkad person detta eller ska jag anlita verkstad? Läste någonstans att man kan försöra "boxen" om man kopplar fel.

Tyvärr får jag inte köra bilen innan regbesiktning och moment 22 blir att jag inte heller får den reggad om inte sidoblinkersen sitter på.

Vet inte hur en registreringsbesiktning går till, är detta även en vanlig besiktning? Finns det mer jag behöver tänka på inför detta avgörande ögonblick i mitt Mustang liv? Börjar bli nervös och rädd för att det kommer att kosta skjortan..........

All hjälp tages emot tacksamt

Conny T

Link to comment
Share on other sites

Hej

Sidoblinkers kan kopplas inpå de främre binkersarna. Ta loss lamphålare så du får lite spelrum, lossa på tejpen vid binkersen så att du kommer åt kablarna citka 5 cm från lamphållaren, klipp av skala upp trä på krympslang på en sidan. Tvinna sedan ihop kablarna igen med sidblinks kabeln, lödda sedan ihop dessa och efter det för över med krympslangen och värm på.

Tänk även på att du behöver vita parkerings ljus fram.

Gula blinkers bak, vissa besiknings gubbar gillar inte att man modifirerat bakljusena.

har exon fram (måste du ha spolning och intyg)

Hoppas detta hjälper dig

Janne H

Link to comment
Share on other sites

Tackar, men hur drar jag kabeln från hjulhuset till främre blinkersen, måste jag demontera innerskärmar m.m.? Vita parkeringsljus är redan monterade i huvudstrålkastarna.

fick följande svar via en besiktnings station gällande reg besiktning:

Vanligtvis brukar man behöva ändra belysning fram och bak, samt sidokörriktningsvisare. Positionsljus fram ska vara vitt och körriktningsvisare fram & bak orange. Allt som ändras ska vara E-märt.

Xenonljus behöver rengöring och nivåreglering. Certifieringsskylt i dörren ersätter intyg på bromsar och stöldskydd men utvändigt fordonsbuller måste styrkas med intyg.

Chassinummer instansat minst 7mm krävs. Hastighetsmätare ska visa Km/h, dubbelgradering är ok.

Gäller detta verkligen för ett EU fordon importerat för enskilt bruk? Var får jag buller intyg ifrån? Såvitt jag vet är inget på bilen modifierat. Möjligvis fälgar? Det känns som det här med registrering är en djungel, inte ens på Transportstyrelsen eller Bilprovningen finns ordentliga besked har bäde ringt o gogglat. Det finns ett gäng bilar av samma typ reggade i Sverige så varför buller intyg på varje bil?

Link to comment
Share on other sites

Jag vet inte var du bor?

Intyg kan du få via Decra här i svedala. Har du exon så får du dispans, men du måste montera spolning.

ring Decra begär buller och exon intyg ca 3200 kr

Jag valde bort svensk bilprovning och ringde till en konkurent till dem och frågade vad som gällde.

Vid min reg besiktng hängde jag på släpvagns binkers bak, men killen bara skrattade och sa at jag kastat bort 100 spänn.

Janne H

Link to comment
Share on other sites

Ingen aning, men antar att jag har halogen. Alla ljus är EU konverterade så blinkers bak är rätt gult sken. Kanske därför du behövde buller intyg?

Är det obligatoriskt var än bilen kommer från USA eller EU?

Link to comment
Share on other sites

Okey Janne,

Hur tog du in din bil? För eget bruk eller annat ändamål? Vad är ett Exon intyg....kanske korkade frågor med jag är helt grön.....

Hej, jag tog med bilen från USA, som flyttgods iofs så då är det lite mindre konvertering som ska göras. Jag bokade tid hos Carspect (i Vårby) eftersom det var lättare att snabbt få tid där plus att de inte verkade så "griniga" vid kontakt utan lite mer serviceminded.

"Exon-intyg": om du har Xenon-ljus måste du ha ett intyg för att slippa installera nivåreglering (som man måste ha om man ska ha släp påkopplat...). Intyget beställs från Dekra http://www.dekra-automotive.se/en/kontakt (jag hade kontakt med Jesper Davelind), betalade ca 2500 för det och det måste man ha med sig vid reg.besiktningen annars får man göra om den. Billigast att beställa direkt från Dekra och inte via en åf. Utöver detta måste du installera spolning, jag beställde från Grufman (Hellas kit) för ca 1900. Väldigt diskreta munstycken (svarta, diskreta på min iaf då de är mkt små).

I samband med regbesiktningen kan man göra den "vanliga" besiktningen så boka in den samtidigt så är det klart att ut o gasa direkt!

Link to comment
Share on other sites

Ingen aning, men antar att jag har halogen.

Du ser om du har xenon el halogen om du kollar in ifall det sitter en "avbländare" framför glödlampan eller inte. Xenon (med):

post-6425-144839206931_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Tack Nena,

Jag har inte Xenon ljus på min bil, så där klarar jag mig nog, det vill säga om jag då slipper spolning för lyktorna. Däremot undrar jag om bullerintyg

då bilen redan godkänts i annat EU land. det verkar inte finnas en komplett guide hos berörda myndigheter om vad som gäller. Det borde verkligen

finnas en guide för de av oss som köper våra bilar utifrån....men icke...känns just nu som om man är helt utlämnad åt besiktningens godtycklighet.

Det finns ju massor av Mustanger i Sverige alla av samma typ så varför dessa specialregler för varje enskilt fordon bortsett att dom inte varit typgodkända i EU?

Link to comment
Share on other sites

Tack Nena,

Jag har inte Xenon ljus på min bil, så där klarar jag mig nog, det vill säga om jag då slipper spolning för lyktorna. Däremot undrar jag om bullerintyg

då bilen redan godkänts i annat EU land. det verkar inte finnas en komplett guide hos berörda myndigheter om vad som gäller. Det borde verkligen

finnas en guide för de av oss som köper våra bilar utifrån....men icke...känns just nu som om man är helt utlämnad åt besiktningens godtycklighet.

Det finns ju massor av Mustanger i Sverige alla av samma typ så varför dessa specialregler för varje enskilt fordon bortsett att dom inte varit typgodkända i EU?

Ja, det är rörigt med alla regler hit och dit och som inte är helt glasklara... När jag skulle regga in hade jag en massa frågor och fick tips om att ringa Grufman och Ystads bilbesiktning (tråden: http://mustangclubsweden.org/showthread.php/15352-Regbesiktning-av-quot-Flyttgods-Mustang-quot?highlight=regbesiktning ). Ystad var jättebra att prata med, de fattade Mustanger. Kollade även några frågor med Grufmans så mitt tips är att ringa runt lite. Dessutom utfärdar Dekra bullerintyg så det kan ju vara idé att höra med dem ifall de känner till om det behövs till "tyska" Mustanger.

Link to comment
Share on other sites

Är registreringsbesiktningen inte kopplad till en "vanlig" besiktning? Vad innebär detta isåfall?

Nej, det är två skilda saker, de kollar på olika delar. Man kanske kan säga att regbesiktningen är typgodkännande av fordonet medan den "vanliga" besiktningen kollar in fordonets trafikduglighet/-säkerhet sas, ja du vet. Så se till att du får bokat båda vid samma tillfälle, då tar de den ordinarie besiktningen direkt efter regbesiktningen om bilen blev reg.godkänd.

Link to comment
Share on other sites

Jag har mailat till Svenska Decra angående bullerintyg för tyska Mustang. Mitt problem just nu är att jag inte får köra bilen mer än till just besiktning. Borde ha in bilen till kunnig verkstad om jag samtidigt ska besiktiga den för eventuella "brister" när det kommer till "vanlig kontrollbesiktning" så man inte får körförbud. Worst case shenario är att man får helt körförbud ju och får bärga därifrån. Vet du hur det ser ut efter reg. besiktning får man köra då utan att ha gjort kontroll besiktning eller måste båda två vara gjorda? Kanske borde ha begärt tillfällig registrering.....

Link to comment
Share on other sites

Har idag fått besked från "privat besiktningsstation" att buller intyg inte behövs om bilen är godkänd i annat EU land. Så där sparade jag 2 650:-

Har beställt tillfällig registrering så att jag kan få bilen till lämplig verkstad för att stansa in chassinummer och montera sidoblinkers. Dessutom kan jag njuta av bilen under tiden fram tills reg besiktning. Tror sidoblinkers och chassinummer är allt jag behöver göra för att få igenom reg. besiktning.

Därefter så låter jag undersöka bilen så allt är okey exempelvis avgasvärden m.m. så allt är okey tills vanlig besiktning.

Detta var nog det mest byråkratiska jag någonsin varit med om, inte ens länsförsäkringar har koll på hur man faxar in försäkringen till Transportstyrelsen, som sade att det gick bra med att faxa in försäkringsbevis från försäkringsbolaget.

Conny T

Link to comment
Share on other sites

Skönt att du verkar ha fått koll på sakerna, hoppas att du får lite flyt nu.

Jag kom dock på en sak till apropå strulet och att du nämnde Länsförsäkringar. När jag skulle försäkra bilen hos TryggHansa pratade de om att bilen måste ha "immobilizer"(?) och att jag var tvungen att koda om nycklarna eller ha intyg om att endast det antal jag har finns i omlopp. Ringde ett par olika Fordverkstäder här i Sverige som gav olika besked, fick inget vettigt svar. Det slutade med att jag, ganska irriterad, ringde tillbaka till TH och förklarade det orimliga i att den tidigare ägaren i USA skulle ha kvar en nyckel, spåra upp bilen till Sverige, åka hit, bryta sig in i vårt garage och ta bilen och åka iväg... Då slapp jag, för att den är flyttgods. Men jag kan tänka mig att de kanske är lite grinigare på en "tysk" bil. Bara ett tips att kolla upp i all välmening, ifall något mot förmodan skulle hända och försäkringsbolaget nekar ersättning pga deras specialregler för importerade fordon... :/

Link to comment
Share on other sites

Jag har sett att vissa monterat någon typ av blinkers direkt på/infällt i backspeglarna även på den senaste generationen av Mustangerna.

Vad det är för lampa/blinkersinsats vet jag tyvärr inte men det gör kanske någon annan här inne på forumet?

Jag tycker du ska undvika att borra in blinkers på skärmarna, visst är det de lättaste men särskilt snyggt är det inte och det är ett bra sätt att få framtida rostangrepp.

Du måste slå in VIN nummret (Chassie nummer) på en "icke lätt utbytbar" del i bilen.

Själv lyfte jag på bagagerumsmattan och slog in siffrorna i golvet på höger sida. (Höger sida är vad besiktningen anser rätt).

Du bör göra detta där golvet är som stabilast annars deformeras golvet och stansarna studsar okontrollerat = Svårt och otydligt resultat.

Och stansarna måste vara minst 7mm höga (Kan vara större, Jag använde 10mm, Syns ju inte under mattan)

Allt snack på forumet att denna märkning ska göras på fjäderbenstornen i motorrummet är bara en felaktig uppfattning !!

Får du inte tag i stansar kan du använda en dorn och slå in märkningen med en massa små dornprickar som bildar dina siffror och bokstäver, Det är OK vid besiktningen ( Har gjort så själv på egenimporterade bilar ).

Link to comment
Share on other sites

Du måste slå in VIN nummret (Chassie nummer) på en "icke lätt utbytbar" del i bilen.

Själv lyfte jag på bagagerumsmattan och slog in siffrorna i golvet på höger sida. (Höger sida är vad besiktningen anser rätt).

Du bör göra detta där golvet är som stabilast annars deformeras golvet och stansarna studsar okontrollerat = Svårt och otydligt resultat.

Och stansarna måste vara minst 7mm höga (Kan vara större, Jag använde 10mm, Syns ju inte under mattan)

Allt snack på forumet att denna märkning ska göras på fjäderbenstornen i motorrummet är bara en felaktig uppfattning !!

Det gjorde jag med, under bagagerumsmattan alltså, fast jag lät en mekaniker som hade stansar göra det. (Han slog in dem på vänster sida dock men det gick bra vid regbesiktningen iaf som tur var...)

Link to comment
Share on other sites

Finns tyvärr inte till 2011-12

Janne H

Varför kan man inte borra i originalspegeln? Den är ju enkelt utbytbar, till skillnad mot framskärmen som måste lackeras i rätt färg, med färgskiftning som följd.

Link to comment
Share on other sites

Det finns inga e-godkända blinkers till bakspeglarna, och får du en kinkig besiktnings gubbe kan du få bakslag.

Grufman pratade för ett tag sen att de höll på att ta fram en, vet ej hur det gått

Janne H

Link to comment
Share on other sites

Har sett att man köpt / fått tag på blinkersdelen från någon Audi/WV/VAG backspegel och fällt in detta i mustangbackspegeln.

Man kanske kan köpa dessa blinkersinsatser som reservdel hos VAG, vad vet jag....

När det gäller 'E' märkningen så borde det i Audi's fall vara på just blinkersdelen den finns och gäller för och inte på hela backspegeln som en enhet.

Eller varför inte köpa de små godkända blinkerslamporna Grufman säljer, Man kan kanske få till ett snyggt montage av dessa på backspeglarna?

http://grufmanbil.se/produkt/6195/

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...