Jump to content

Recommended Posts

Va kör ni era motorer på ? Va mår dom bäst utav för bränsle? Blandar ni i något i bränslet ? Undrar eftersom jag snart blir ägare till en mustang mach1 70 med 351c-motorn och man vill ju att den skall må så bra den kan :) Motorn är helt orginal.

Jag kör alltid högsta oktan att tillgå, dvs. grön 98 + blyers. Tycker att motorn går bäst på det. Naturligtvis hänger det ihop med kompression mm.

Kör du otrimmat är det inte säkert att du märker någon skillnad.

Ser man till de motorsporter där man tar ut mycket effekt ur motorerna så höjer de tom. oktantalet mm. men det är ju en annan historia.

En orginal 351C som har 9:1 i kompression behöver knappast bättre än 95 oktan tillsammans med blyersättningsmedel

Oktantalet påverkar inte något större hur motorn går

Det är samma soppa oavsett

Före 1970 hade motorerna högre kompression och därför behövs 98

Resonemang av oktantal:

När man använder högre oktantal i bensin är det möjligt att höja kompressions-förhållandet eller tidigarelägga tändtidpunkten och därigenom öka verkningsgraden på motorn.

Det bästa du kan göra är att prova själv och se om du överhuvudtaget märker någon skillnad. :)

Så rätt så att motorn får en bättre verkningsgrad om man ökar tändningen.

Vilket är möjligt om du tankar 98 oktan.

Jag vet ju inte vad du "sniffer" har för mek kunskaper men alla tidigare talare här har mekkunskaper och experimenterar med tändningen själva.

(har iallafall fått känsla av det då vi snackar här på forumet! :lol: )

Så länge man inte rör tändningen så är det ingen skillnad.

Oktantalet är enbart ett värde av hur mycket tryck och temperatur bränslet tål

Våra bilar kan inte med sin stenåldersteknik ändra tändningen automatiskt som dagens alla nya bilar kan.

Nyare bilar med "knack" sensorer ökar och minskar tändningen efter behov.

Kör du med 98oktan så är du på säkra sidan och det blir antagligen så få mil så priset spelar ingen större roll! Eller? ;)

Glöm ABSOLUT inte blyersättningsmedel! Gödsla med det oavsett vad du tankar

Jag håller med ht67 vad det gäller oktantalet, jag kör på 98 oktan + blyersättning och det funkar fint. Äldre motorer överlag tycker jag går bättre (finare/renare) med 98 istället för 95 oktan.

Det beror kanske främst på att strömfördelaren (tändkurvan) inte är optimerad, då är det lättare att ta till bränsle med högre oktantal, det är mera marginal till knacket då.

För mycket förtändning ger mindre effekt, så det är ingen ide att ha för tidig tändning. Totala förtändningen är beroende av många faktorer i motorn, som kanske kan diskuteras vid ett annat tillfälle. Det är dock ingen ide att köra med dyrare bränsle än nödvändigt.

Hur många har möjlighet att optimera tänd kurvan hemma? jag vet inte många som har fördelar testare och kan simulera varvtal och vakum hemma... :?:

Men jag tror inte det var på den nivån denna fråga ställdes :!: så därför gav jag mitt personliga råd att köra på 98, en äldre motor mår inte dåligt av det och det blir i regel en renare förbränning. Och en orginal motor bör man väll inte köra med allt för mycket förtändning?

Men lite skadar inte :lol: och man får en lite trevligare motor...

Och som Per skrev: en entusiast bil kör man oftast inte så mycket med så om de få gångerna kosta lite extra kan det vara värt det :wink:

Klrat det får kosta lite mera för att motorn skall gå fint :) Jag använder den iallafall inte som bruksbil så dästufinare den mår dästu nöjdare är jag :D Men så alltså vad jag kan få fram av era inlägg så går den offtast renare och mår bättre med 98 och lite extra blyersättning?

Det krävs givetvis mer kärlek, för att den ska må så bra som möjligt. En rätt injusterad och servad motor mår bäst, :) sen är bränslet ett extra plus.

Och som Per skrev i ditt andra inlägg så är Haynes boken en bra investering. Där får du även tips om injusteringen av motorn.

Är du osäker är det bättre att fråga, inga frågor är dumma frågor när man ska lära sig nya saker.

Och lycka till med din nya pärla :wink:

Hur många har möjlighet att optimera tänd kurvan hemma? jag vet inte många som har fördelar testare och kan simulera varvtal och vakum hemma... :?:

Nej,nej :!: En normalt funktionerande fördelare med membran och vikter räcker bra. Inte behöver man optimera i bänk för att kunna köra på 95 oktan.

Se bara till att allt är i skick.

@ Per B

En 351C 4V -70 som ju hade de "gamla" closed quench topparna har väl ett högre kompressionsförhållande än 9:1 ? Sitter på jobbet nu men enligt mitt minne är det väl 10:1 eller mer ? 300 HP var det i alla fall :twisted:

Går väl att söka upp info på nätet .... fast jobbet kräver min tid just nu :wink:

@ Per B

En 351C 4V -70 som ju hade de "gamla" closed quench topparna har väl ett högre kompressionsförhållande än 9:1 ? Sitter på jobbet nu men enligt mitt minne är det väl 10:1 eller mer ?

Jo just 70 gjordes ju enstaka 351C som tyvärr är svåra att hitta nu

Samma sak gällde för 302 och 351W som kulminerade i kompression just 1970

Jag hitta tidigare själv info på nätet när jag letade

http://www.hosac.freeserve.co.uk/Ford%20Family%20Tree.htm

Jag pratade inte specifikt i om en särskilld motor utan mer om den stora massan

351C tillverkades 70-74 överlag med 9.0 av naturliga själ.

De nya emmisionslagarna pressade ner kompresionen för alla tyvärr

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...