Jump to content

C4 lådan slirar


Recommended Posts

Hej alla forum medlemmar!

Det är så här att jag ha ett problem med min C4 låda. När jag tog ut min bil i slutet av maj så bytte jag olja och oljetrågs packing och fyllde på med fords ATF-F olja. Men nu är det så här att den växlar hur fint som helst mellan 1an och 2:an (märks knappt) men till 3ans växel så går liksom lådan i ett neutralt läge och "slirar" till. Ungefär som man skulle haft förlite olja i (vilket jag inte har :o)

Är inte jätte kunnig inom området, så hjälp skulle vara schysst :).

Link to comment
Share on other sites

Gick den bra innan oljbytet?

Bara dubbelkollar, när man kollar oljenivån ska motorn, och lådan då, vara varmkörd, man ställer sig på tomgång och lägger i alla växellägen några gånger fram och tillbaka. Sen kollar man oljenivån med motorn på tomgång i P-läget. Men det är så du gjort? I så fall har vi nått så långt mitt kunnande sträcker sig, sen får vi lita på mer kunniga källor...

/Tomas

Link to comment
Share on other sites

Den va likadan innan oljebytet, jag trodde de va därför den slirade. Jo jag ha kollat oljan med varm motor i parkeringsläget i och de visade rätt oljemängd.

Är inte banden för 1.an och 2:an växel och 3an mest vaacum styrt?

Link to comment
Share on other sites

Jag hade exakt samma symptom på min förra Mustang, en 65'a med lätt vässad 351W och C4.

Köpte en "renoveringssats" (då, 2003, kostade den c:a 1300kr) med nya packningar, oringar, lameller mm.

Efter att jag satt ihop den gick den tokfint. Vid glidande kände man inte att den växlade upp och när man gasade på (vilket man gjorde....ofta....) så skickades växlarna i med stort självförtroende :cool:

Passa på att byta alla smådetaljer som tätningar vid vxl-väljare, kickdown mm så blir den dessutom tät :)

MVH Björn

Link to comment
Share on other sites

Den ska ju vara helt renoverad för 2-3 år sedan och sen inte kört jätte mycket med sedan dess.. men tackar så mycket för tipset :)

Jag ser att jag inte har nåt kick-down stag? kan de ha nåt med de att göra?

Link to comment
Share on other sites

Svårt att säga, det blir i och för sig lite tokigt med oljetrycket i lådan om inte kickdown funkar så kanske det kan påverka.

Det finns väl nån på forumet som pysslat mer med sånt och kan ge ett bättre (mer korrekt?) svar kan man hoppas.

Jag har inte skruvat med så många automater och det jag gjort var ett antal år sedan, minnet kan funka lite klurigt ibland :confused:

/Björn

Link to comment
Share on other sites

Har inte hunnit prova de andra tipsen jag fått än, men ska inom snar framtid! hmmm men lådan ska vara helt renoverad för 2-3 år sedan, sedan ha den stått ett tag och bara startad upp och kört nån meter med innan jag köpte den!

Link to comment
Share on other sites

Den ska ju vara helt renoverad för 2-3 år sedan och sen inte kört jätte mycket med sedan dess.. men tackar så mycket för tipset :)

Jag ser att jag inte har nåt kick-down stag? kan de ha nåt med de att göra?

Kör du utan kickdown går lådan rätt snabbt sönder!

Det måste finnas på lådan.

Symtomen du beskriver är väldigt vanligt på C4....S.k "flare up" kallas det när lådan växlar från 2an till 3an men slirar däremellan.

Finns många orsaker från ventilpaket till utslitna lameller.

Tyvärr tippar jag på att lamellerna är brända tack vare inte kickdown fungerar.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...