MatteWalle July 21, 2012 Report Share July 21, 2012 Hej alla forum medlemmar!Det är så här att jag ha ett problem med min C4 låda. När jag tog ut min bil i slutet av maj så bytte jag olja och oljetrågs packing och fyllde på med fords ATF-F olja. Men nu är det så här att den växlar hur fint som helst mellan 1an och 2:an (märks knappt) men till 3ans växel så går liksom lådan i ett neutralt läge och "slirar" till. Ungefär som man skulle haft förlite olja i (vilket jag inte har )Är inte jätte kunnig inom området, så hjälp skulle vara schysst . Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rudhan July 21, 2012 Report Share July 21, 2012 Gick den bra innan oljbytet?Bara dubbelkollar, när man kollar oljenivån ska motorn, och lådan då, vara varmkörd, man ställer sig på tomgång och lägger i alla växellägen några gånger fram och tillbaka. Sen kollar man oljenivån med motorn på tomgång i P-läget. Men det är så du gjort? I så fall har vi nått så långt mitt kunnande sträcker sig, sen får vi lita på mer kunniga källor.../Tomas Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
bosewallius July 21, 2012 Report Share July 21, 2012 Kanske banden måste justeras?Mvh Bosse CMC 342 Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
MatteWalle July 21, 2012 Author Report Share July 21, 2012 Den va likadan innan oljebytet, jag trodde de va därför den slirade. Jo jag ha kollat oljan med varm motor i parkeringsläget i och de visade rätt oljemängd. Är inte banden för 1.an och 2:an växel och 3an mest vaacum styrt? Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
MatteWalle July 22, 2012 Author Report Share July 22, 2012 Jag är också osäkert på om jag ha rätt sticka till min C4låda.. tycker jag ha för kort.. vad är de för längd på en sån sticka? Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
CMC-49 July 23, 2012 Report Share July 23, 2012 Säkert ventilhuset som bråkar med dig. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
bj0rne July 23, 2012 Report Share July 23, 2012 Jag hade exakt samma symptom på min förra Mustang, en 65'a med lätt vässad 351W och C4.Köpte en "renoveringssats" (då, 2003, kostade den c:a 1300kr) med nya packningar, oringar, lameller mm.Efter att jag satt ihop den gick den tokfint. Vid glidande kände man inte att den växlade upp och när man gasade på (vilket man gjorde....ofta....) så skickades växlarna i med stort självförtroende Passa på att byta alla smådetaljer som tätningar vid vxl-väljare, kickdown mm så blir den dessutom tät MVH Björn Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
MatteWalle July 24, 2012 Author Report Share July 24, 2012 Den ska ju vara helt renoverad för 2-3 år sedan och sen inte kört jätte mycket med sedan dess.. men tackar så mycket för tipset Jag ser att jag inte har nåt kick-down stag? kan de ha nåt med de att göra? Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
bj0rne July 24, 2012 Report Share July 24, 2012 Svårt att säga, det blir i och för sig lite tokigt med oljetrycket i lådan om inte kickdown funkar så kanske det kan påverka.Det finns väl nån på forumet som pysslat mer med sånt och kan ge ett bättre (mer korrekt?) svar kan man hoppas.Jag har inte skruvat med så många automater och det jag gjort var ett antal år sedan, minnet kan funka lite klurigt ibland /Björn Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
cocke1948 July 24, 2012 Report Share July 24, 2012 prova med att justera modulatorn om du har en som är justerbar,men var försiktig och justera lite itaget Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
MatteWalle July 25, 2012 Author Report Share July 25, 2012 Kan prova med att justera den! ska den ställas inåt eller utåt då? Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
cocke1948 July 25, 2012 Report Share July 25, 2012 du får prova dej fram,men kom ihåg inställningen från början ,prova med kvartsvarv åt gången Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Greven CMC 053 July 26, 2012 Report Share July 26, 2012 Tror paketet till trean är slut, alltså lamellerna! Märks direkt på min racebil när det är på g att ge sej, det blir liksom ett litet friläge mellan 2-3 shiften! 1-2 kan funka perfekt ändå, är ett annat paket!!//M Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
MatteWalle July 27, 2012 Author Report Share July 27, 2012 Har inte hunnit prova de andra tipsen jag fått än, men ska inom snar framtid! hmmm men lådan ska vara helt renoverad för 2-3 år sedan, sedan ha den stått ett tag och bara startad upp och kört nån meter med innan jag köpte den! Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Berglund July 28, 2012 Report Share July 28, 2012 Den ska ju vara helt renoverad för 2-3 år sedan och sen inte kört jätte mycket med sedan dess.. men tackar så mycket för tipset Jag ser att jag inte har nåt kick-down stag? kan de ha nåt med de att göra?Kör du utan kickdown går lådan rätt snabbt sönder!Det måste finnas på lådan.Symtomen du beskriver är väldigt vanligt på C4....S.k "flare up" kallas det när lådan växlar från 2an till 3an men slirar däremellan.Finns många orsaker från ventilpaket till utslitna lameller.Tyvärr tippar jag på att lamellerna är brända tack vare inte kickdown fungerar. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.