Jump to content

Recommended Posts

Jag har haft ena jä**a problem med tjuvluft på min 302a. Har hållit på i mer än en vecka för att få

ordning på det. Spruta jag startgas på baksidan av förgasaren, stabiliserade sig tomgången. Så idag rev jag av

förgasaren igen o tänkte prova en annan tjocklek på packning (inkl den 4-5mm tjocka som jag precis köpt ny)

+ packningssilikon (jag vet man inte ska använda det men jag börja bli desperat)

Det ska ju vara en tunnare på varje sida av den också (tycker jag är konstigt).

När jag fått på förgasaren o ska börja spänna fast den så spricker fanskapet i ena kanten.

Kan det vara så att där har varit en spricka i den jag inte sett som läckt?

Så jag funderar på o köpa en ny riktig förgasare. Vad ska man ha idag? Edelbrock eller Holley?

Köper också med tanke på framtidens trimning som ska göras, så en 500-600cfm's?

Hur fungerar det med reglaget för kickdown? Kommer allt sånt med förgasaren?

post-7090-144839208557_thumb.jpg

Hej Anders!

Otur, ja, men nej! Om du har en distanspackning av trä eller annat mjukt material,

måste man va väldigt försiktig när man drar åt skruvarna. Packningarna är så mjuka

att man kan spräcka bottenplattan som du just gjort. Men den finns att köpa ny.

Du behöver inte byta hela gasaren. Kolla med Hansen, http://www.hansenkatalogen.se

dom har säkert på lager.

Mvh.

P-O

Kan man ha distansen av trä?? jag köpte en ny original packning, sån där med 4st plast ploppar i ytterhålen, men den är ju inte speciellt mjuk.

Du menar hansen skulle ha bara bottendelen av förgasaren? Det är ju nästan hela förgasaren utan internt stuff. Blir säkert lika dyrt som en hel förgasare.

Distansen är till för att isolera förgasaren från värmen från motorn, så att inte

bensinen kokar när den blir för varm. Kallas för "ånglås". Den distansen kan vara

10-12 mm. tjock. Den är ofta av ett trämaterial, eller plast. Det verkar på din

beskrivning att du inte har en sån, utan bara en packning. Då måste bottenplattan

haft en spricka sen tidigare. På din bild ser det ut som om det var en Holley.(kan

ha fel) Om du har en Holley, finns det bottenplatta att köpa. Den är betydligt

billigare än en ny förgasare.

Mvh

P-O

10-12mm??? i båda repböckerna jag har ska det bara vara den 5mm packningen + en tunn (1mm?) på varje sida om packningen bara. (det kan ju vara så att på bilar UTAN EGR delen ska det vara 10-12mm?)

Tja jag beställde ju en renoveringssats till Motorcraft 2150 och packningarna, flottörprylar och övriga delar passade ju och den ser ut precis som alla 2150 jag hittat bilder på på nätet så.

På min bil ser det ut så här: insug, tunn packning, egr plattan (5cm tjock), sen då en tunn packning, sen den tjocka med plastplupparna 5mm, sen en tunn igen och sen förgasaren. Och jag kan nog med säkerhet säga att den minsann har suttit där sen den var ny ser det ut som.

Och den gamla "distans plattan" ser precis ut som den nya jag fick. Nåt gummi/papper/plast material, vet ej vad men troligast nån form av papper.

Den "bottenplattan" eller vad du kallar den är hela bottendelen av förgasaren (inringat på bilden), dvs hela trottelhuset.

post-7090-144839208782_thumb.jpg

Pratade med nån på hansen idag, han sa att de billiga förgasarna de har (500,600cfm under 3000:-) är 4 portare och kräver nytt insug också (som de SÅKLART inte har hemma).

Stämmer verkligen detta? Den minsta 2 portaren kostade runt 5000:-

Så typiskt också, jag beställde en AC/DC tig svets för 3v sen som inte kommer förrän kanske slutet på denna veckan. Hade jag haft den kunde jag ju provat svetsa förgasaren :(

Jag tackar för alla erbjudanden, men jag var o köpte en edelbrock 600 idag. Hittade en i firma utanför båstad som hade allt hemma.

Han hade dessutom adapter för 4portare till 2ports insug, vilket inte hansen hade. 1000:- billigare än hansen också.

Köpte även en 1" "packning" så att jag skulle kunna ta bort EGR plattan och ändå rätt höjd på förgasaren.

Jag har nu fått på den, lite meckande med alla vacuumslangar. Nu har jag inga vacuumläckor i alla fall. Ändå går den blöddrigt mellan

1500-2500rpm. Dock om jag trycker på gasen så blir det inget blödder. Men om jag cruisar runt 70 tex så blöddrar/låter det som den inte går

ordentligt på alla.

Sen med denna förgasaren så går den ryckigt vid belastning på högre varv, tex i 90 på 3an och jämn gas.

Det kanske beror på att förgasaren nu är standard bestyckad från fabriken.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...